• Mon 20 Jun 2022 23:28
    3419 visningar
    7 svar
    7
    3419

    Mamma ber om lån

    Hej på er!

    Jag känner mig väldigt kluven gällande min mamma. Under min uppväxt har min mamma stöttat mig ekonomiskt till och från. Ibland har jag bett om pengar och ibland har hon bara skickat över. Det är först nu sen 2 år tillbaka som jag har en bra och stadig inkomst. 
    Min mamma är sjukskriven nu och får inte ut så mycket pengar. Det har gjort att hon har börjat be mig om pengar. Jag hjälper gärna till men ibland handlar det om några tusen vilket spräcker min budget. Just nu vill jag spara så mycket jag kan för att i framtiden kunna köpa en bostad. Detta gör att jag också känner mig motvillig till att hjälpa. Ofta kommer frågan när det väl är panik om pengar tex att hon har missat någon avbetalning och behöver betala fakturan akut. Ofta handlar det då om några tusenlappar. Det händer inte ofta men på nåt konstigt sätt lyckas hon alltid pricka in när jag har sparat ihop lite extra på mitt konto.  Så hjälper jag henne börjar jag i princip om på 0 igen. Jag blir irriterad på hennes beteende samtidigt som jag får skuldkänslor för hon har alltid hjälpt mig. Samtidigt tänker jag att jag har hela mitt liv framför mig och vill kunna spara för min framtid. 

    Är jag självisk? 

  • Svar på tråden Mamma ber om lån
  • Anonym (Sandr­a)
    Mon 20 Jun 2022 23:49
    #1

    Har hon inte nån annan att fråga? Att hon har hjälpt dig är ju inte så konstigt, däremot ska inte du behöva ställa upp regelbundet med utlåning till din mamma. Och flera tusen dessutom

  • Anonym (Dotte­r/mamm­a)
    Tue 21 Jun 2022 00:20
    #2

    Du är inte självisk. Säg nej bara. Du är inte ansvarig för henne. 
    Så fort jag fick en slant utöver det vanliga (skatteåterbäring eller annat) så har ett barn tjatat om lån och jag föll flera gånger för den känslomässiga utpressningen som det blir. Har inte fått igen en krona. Hamnat på 0 flera gånger. 
    Man är inte tvungen att ge eller låna ut bara för att man är släkt. 

  • Anonym (En mamma)
    Tue 21 Jun 2022 00:33
    #3

    Får du tillbaka det du lånat ut sen eller byggs det på eller tycker hon du ska ge det till henne?

  • Anonym (H)
    Tue 21 Jun 2022 02:35
    #4

    Betalar hon tillbaka? Vad har hon på avbetalning som är så dyrt att det blir flera tusen? Nyare bil? Du kanske ska hjälpa henne att gå igenom sin ekonomi, hon verkar ju ha för snäva marginaler.

  • Anonym (Hej)
    Tue 21 Jun 2022 06:56
    #5
    +1

    Ett lån är ju något man betalar tillbaka. Är det ett lån hon vill ha så skulle jag nog säga ja. Men är det att hon vill ha pengar alt låna på obestämd tid så hade jag sagt nej.
    Sen hur mycket har du lånat av henne och handlar det om i vuxen ålder? Har du betalat tillbaka henne eller ser hon det som att det är det du gör genom att ge pengar nu.

  • Anonym (M)
    Tue 21 Jun 2022 08:42
    #6
    +1

    Har det gått så långt att man lånar för att betala sina lån så behöver man hjälp. 

    Tipsa henne om att alla kommuner ger gratis ekonomisk rådgivning till personer i hennes situation! 

  • Anonym (Mini)
    Tue 21 Jun 2022 09:10
    #7

    Lån nån gång visst. Om man får tillbaka. Har själv även hjälpt mina föräldrar ibland med pengar., då menar jag inte lån utan puttat in pengar helt enkelt Tusenlappar många. 
    Men kanske behöver din mamma se om sin ekonomi om är sjukskriven. Andra förutsättningar liksom. Eller har hon redan sparat in på allt, gjort dig av med onödiga kostnader? 
    Får du igen dina pengar? 
    Fick själv prata med mina föräldrar att man kan inte leva lyxliv med djur, märkeskläder när man måste sedan låna pengar  av folk till mat. Vissa har inte koll på sig själva ekonomiskt. 
    Försök prata med henne, tycker du har all rätt i världen att bygga upp din ekonomi. 
    Menar du att hon stödjat dig mycket ekonomiskt tidigare eller mer normalt alltså föräldrar stödjer sitt barn som en del av uppväxten? Förstår du hur jag menar? 

Svar på tråden Mamma ber om lån