• bubba624

    Midsommar & osämja

    Jag behöver tips och råd om jag tänker fel, det är nu lite osämja mellan mig och min syster för vi har olika tänk? 

    Okej, Midsommarafton är snart här och vi har bjudit ca 8personer till vårat sommarställe där vi ska äta och dricka gott! 
    Det har varit sagt i ca en vecka att vi ska ha huvudfokus på skaldjur, räkor, ostron, havs & insjökräftor. Som ni vet är det lite dyrt och jag har sagt att vi kan handla in allt ihop och sedan får dom swisha ett bidrag (vi har ingen förmögenhet på banken). Och alla har varit med på banan att skaldjur gäller men min syster har krånglat till det och sagt till ?hennes? inbjudna personer att det är som knytkalas och dom skulle ta med sig några röror som tillbehör och kött om dom vill äta det.

    Då känner ju jag, nä men då skiter jag i dom om dom ska sitta och snåläta på dom ?exklusivare? grejerna, sedan komma med en trött gubbröra och en fläskfilé som kompensation? 

    Är jag för hemsk och girig i mitt tänk, känner ju ändå att det kan vara lite rättvist att bara handla och sen swisha eftersom att alla ändå vill ha skaldjur, pajer, bröd ja men ni vet hur det brukar vara?

    Syrran är helt galen för hon tycker att jag ställer till det, och säger att ?alla får äta det dom vill och ta med det dom vill?
    och då känner ju jag helt enkelt att dom inte behöver äta skaldjur om dom inte vill vara med och casha i frossan?

    Äh det är ingen big deal, och jäkligt luddigt blev det här men jag hoppas ni förstår mitt tänk i det här ????

    GLAD MIDSOMMAR på er alla & hoppa det inte är lika tungrott för er! 
    Och även att ni har några inputs, tips och erfarenheter på mitt bekymmer.

  • Svar på tråden Midsommar & osämja
  • Anonym (X)

    Ni bjuder in folk till midsommar och sedan tycker du att gästerna snåläter på det ni tänkt bjuda på?

    Jag tycker att din syster har rätt här, har ni inte råd att bjuda på det ni tänkt skulle det varit tydligt redan vid inbjudan att de skulle hjälpa till att betala. Om jag förstått rätt har du inte ens sagt något om betalning till dina inbjudna gäster?

    Antingen bjuder man eller så bestämmer man knytkalas från början, tycker det känns fel att säga att ens gäster ska snåläta och racka ner på deras medhavda (trött gubbröra till skillnad från din FIIIINA mat?)
    Köp mat du/ni har råd med och bjud på. Kalla inte dina gäster snåla. Det är ok att du inte har råd men gå inte på gästerna för det, dra ner på menyn istället.

  • Anonym (Kia)

    Jag tänker att man bestämmer innan man skickar ut inbjudningarna. Och där skriver eller säger (beroende på hur man väljer att ?skicka? inbjudningarna) tydligt om det är bjudning, om man delar på kostnaden, om det är knytkalas och vilka rätter eller typ av rätt den personen ska ta med. 


    Jag har varit bjuden på grillning där värdparet stod för sallad, bröd och hemmagjord potatissallad men gästerna tog med eget kött/fisk/vegetariskt/veganskt/glutenfritt alternativ. 

    Har varit på bjudningar där man bestämt innan att två handlar in maten och alla betalar sedan sin del av hela kakan (oavsett om det är delar man inte äter. Som jag som inte äter kött). 

    Har blivit bjuden på maten andra gånger men där man tar med sin egna dricka. 


    Och andra gånger blivit bjudna på allt. 


    Just i detta tillfälle där din syster valt att säga något annat till sina gäster så tycker jag ni ska dela som
    avtalat och att din syster betalar för sin del samt för de gäster hon sagt ska ta med röror om de nu tänkt äta av annat än sin medhavda mat. Det är inte deras fel att sin syster gett dem felaktig information. Däremot  tycker jag inte heller du ska behöva betala mer för att din syster sagt något annat till sina gäster än det ni avtalat från början. 


    Nästa gång ts tar du ansvar för att själv skicka ut inbjudningarna till alla gäster. Då har du full kontroll över vilken information som kommer med. Du skickar så klart ut dem efter att du och din syster kommit överens om hur ska göra nästa gång. 


    Jag känner inte din syster och vet inte om hon gjort detta för att hon inte förstod vad ni bestämde eller om
    hon bara är en sån person som inte håller avtal. Är det för att hon inte ville något annat än dig men inte sa det så tycker jag det är dålig stil av henne. Om gästerna opponerade sig mot upplägget när hon bjöd in dem så borde hon sagt att det är dela summan som gäller eller eventuellt sagt att hon skulle prata med dig om att du och hon kunde dela hela summan. 

  • Anonym (qqq)

    Du kan också köpa in mindre billiga saker om ni inte handlat än, så riskerar ni inte att stå för en så stor kostad. 

    Men om jag var värdpar hade jag ringt upp alla gäster och förklarat, och det idag! Verkar märkligt om några gäster bara kan nås via din syster. Nä, ta tag i detta nu och förklara att den info de fått av din syster inte var helt korrekt och att du vill prata med dem. De kanske gladeligen bidrar med mer pengar, oavsett hur det lät på din syster. 

  • Kvittning

    Jag tycker inte det låter som att ni faktiskt varit överens om att det är skaldjur som gäller. Hade ni varit det så hade ju din syster varit med på det och sagt det till sina inbjudna också. Jag tycker mer som att det låter som att du lagt fram det som ett förslag och fått ok från "dina" inbjudna men inte ok från din syster och hennes inbjudna och då är ni ju faktiskt inte överens. 

    Förslag för att jämka det där är att ni gör som din syster har sagt med att det är knytkalas, men att ni för att följa dina planer styr upp mer om vem som tar med vad och hur mycket så att det inte blir att någon tar med 4 humrar och en annan en burk sill.

    Det kan ju vara så också att det är olika ekonomiska förutsättningar som ligger bakom och då kan det ju vara bra att ha 1-2 lite billigare poster i knytkalaset som de som har sämre ställt får ta ansvar för och kanske 1-2 lite dyrare som de som har bättre ställt kan ansvara för (under förutsättning att det är personer som inte känner sig utnyttjade då utan brukar räcka upp handen och vilja bjuda). 

  • Anonym (så gör vi)

    Vi har ett gäng som firar ihop varje år på samma vis sen evigheter.

    Men trots det så skriver värdarna varje år tydligt ut att de bjuder på basvarorna (bröd, potatis, gräddfil, gräslök, rödlök, sallad, vispgrädde + fördrink och lite annan dricka), men alla tar själva med sig sill och grillsaker och mer sprit vad de vill ha, samt jordgubbar till sin egen familj.

    Detta kom till för att vi har väldigt olika smak både vad gäller sill, grill och alkohol.
    Eftersom alla tar med lite mer än de själva behöver så blir det över att bjuda på.

    Efterrätter gör vi som är tokiga i att baka så oftast slutar det med att vi har åtta olika kakor och pannacottor och flarn som passar till jordgubbarna (naturell, marinerade eller som tårta?- välj själv! Cool)

    Men oavsett hur du tänker bjuda/knytkalasa- var tydlig! Skriv ner vad som gäller från början, för mindre tjafs. Och ska det betalas nåt så ska det framgå när man blir inbjuden.

  • Anonym (Malin)

    Alltså bjuder man in så bjuder man., Ska folk swisha sedan? Jisses.
    Om du inte kan bjuda fullt ut så anordna ett knytkalas. Det är förresten ingen dum idé förövrigt. Eftrersom många har olika idéer om vad som är gott, vego eller vad nu kan vara. 

Svar på tråden Midsommar & osämja