• Jordgubb90

    Barnskötare/elevassistent

    Hej.
    Jag har en kandidatexamen i beteendevetenskap från universitet. Är det någon som vet om de kurser jag läst där inom pedagogik går att räkna in om jag vill studera till bsk eller elevassistent? 


    mvh 

  • Svar på tråden Barnskötare/elevassistent
  • Anonym (Fia)

    Beroende på vilka kurser du läst kanske vissa kan ingå i en förskollärarexamen. Har svårt att tänka mig att de kan tillgodoräknas till bsk då det är en gymnasieutbildning. 

  • Anonym (Fia)

    En motfråga, varför vill du med din kandidatexamen nu gå tillbaka till en Utbildning på gymnasienivå? 

  • Anonym (Monie)

    Jag skulle också säga att du bör satsa på förskollärare eller kanske lärare i fritidshem eller något slags "snabbspår".
    Eller att du testar att jobba som barnskötare eller elevassistent som vikarie eller tidsbegränsat för att se om det är något för dig?
    Såvitt jag vet är inte dessa två skyddade titlar. Kommuner kan ha policy kring att tillsvidareanställd barnskötare ska ha barnskötarutbildning men den är som någon redan svarat på gymnasienivå. Och alla kommuner har inte det som krav.
    Men kontakta studie-och yrkesvägledningen i din kommun, de ska kunna hjälpa vuxna också inte bara skolelever. 

  • Jordgubb90
    Anonym (Fia) skrev 2022-06-21 11:33:57 följande:

    En motfråga, varför vill du med din kandidatexamen nu gå tillbaka till en Utbildning på gymnasienivå? 


    Lång historia? den hör inte hit. 
  • Hyllemor

    Jag föreslår att du validerar barn- och fritidsprogrammets praktiska kurser. Det gjorde jag. Jag tentade av ämne för ämne utan att plugga och sedan hade jag några veckors praktik ovanpå det. Sammanlagt tog valideringen inklusive praktik 5 veckor.


    Med tanke på din utbildning behöver du knappast plugga någonting innan du tentar. Kolla igenom kurslitteraturen om du är osäker på om du kan allt, men troligen så går det lika snabbt och lätt för dig som det gjorde för mig.

  • Jordgubb90
    Hyllemor skrev 2022-06-21 21:19:47 följande:

    Jag föreslår att du validerar barn- och fritidsprogrammets praktiska kurser. Det gjorde jag. Jag tentade av ämne för ämne utan att plugga och sedan hade jag några veckors praktik ovanpå det. Sammanlagt tog valideringen inklusive praktik 5 veckor.


    Med tanke på din utbildning behöver du knappast plugga någonting innan du tentar. Kolla igenom kurslitteraturen om du är osäker på om du kan allt, men troligen så går det lika snabbt och lätt för dig som det gjorde för mig.


    Hur gör jag detta rent praktiskt menar du? 
  • Hyllemor
    Jordgubb90 skrev 2022-06-30 22:46:20 följande:
    Hur gör jag detta rent praktiskt menar du? 
    Ring till kommunen och fråga om det finns möjlighet att validera barn- och fritidsprogrammets kurser. I min kommun kan man göra det en gång per år. Ofta gör man det för att slippa läsa hela barn- och fritidsprogrammet och tentar av de kurser som man känner sig säker på. I min grupp var det jag och en till som tentade av samtliga kurser och så hade vi praktik ovanpå det. Jag tror att praktiken varierar utifrån hur mycket erfarenhet man har. Jag hade jobbat i 7 år innan jag validerade så jag hade bara praktik ett par veckor eller så.
  • Hyllemor

    När jag var färdig så fick jag ett samlat betygsdokument på de kurser jag hade läst, så när jag har sökt jobb har jag  enbart använt mig av det. Det är ändå ingen som bryr sig om det "riktiga" gymnasiebetyget.

  • Anonym (Monie)
    Jordgubb90 skrev 2022-06-30 22:46:20 följande:
    Hur gör jag detta rent praktiskt menar du? 
    Kommunen ska erbjuda studie-och yrkesvägledning inte bara till barn och unga utan även till vuxna. Så kolla upp om det finns någon SYV-enhet, vuxenutbildning eller liknande och fråga just som beskrivet. Om du kan validera. 
Svar på tråden Barnskötare/elevassistent