• Tue 21 Jun 2022 19:57
    4028 visningar
    2 svar
    2
    4028

    Hyresvärd vill flytta tillbaka till sin lägenhet 20 dagar efter min inflyttning

    Jag bor i andra hand i min nuvarande bostad sedan första juni och är inskriven här. Jag var tvungen att flytta in utan ett påskrivet avtal då hyresvärden, som är inskriven i en annan ort, hade alltid en ursäkt för att inte ha hunnit skicka det signerat till mig, fast jag mejlade henne avtalet redan ifylld med mina uppgifter. Dessutom krävde hon 2 månaders depositioner men jag hävdade att jag betalar inte hela beloppet utan en skriftlig garanti att jag kommer att få det tillbaka. Då swishade jag henne endast  hyran för juni. Jag har dock sms där hon bekräftar att hon fick det och även meddelande på blocket där hon säger att hyresperiod borde vara tills sista oktober och att hon sökte någon som kunde stanna hela perioden.

    Allt gick åt skogen när hon ringde i söndags kväll, den 19 juni, väldigt upprörd och började skrika att jag måste lämna lägenheten omgående då hon har, enligt henne, fått sparken från jobbet, från skolan hon skulle börja studera i, och hade även blivit hemlös - allt samtidigt. Jag tittade på henne i rättsit och hon hyr en 84kvm villa i Karlstad och äger två fordon. Hon påstodd att jag måste flytta då jag har inkomst och hon har inget. Hon hotade med att ta livet av sig om jag inte gjorde det. 

    Innan jag flyttade in sms:ade hon mig att tillståndet att hyra i andra hand hade beviljats, men detta vet jag inte om det stämmer heller. Jag vet att  en annan hyresgäst bodde här fram tills första juni då jag träffade henne för att komma på visning.

    Jag har alltid haft skriftliga hyresavtal före och ville egentligen inte flytta in utan det.Jag tycket att det var märkligt att hon undvikade sms och email och föredrog alltid att prata i telefon och var mycket misstänktsam, men jag hade mycket bråttom och inte råd med de andra alternativ då jag har en katt och de flesta hyresvärdar tillåter inte det. 

    Därför mina frågor är: då hyresgästföreningen sa att vårt muntligt avtal gäller men eftersom jag inte vet om föreningen har gett OK finns det någon rättsliga åtgärder jag kan ta mot henne i fallet hon ljög om tillståndet? Jag har försökt få tag på föreningen men har inte fått svar än. Om jag måste flytta ut, hur snabbt sker det? Jag vill betala juli månad då jag tänker stanna men är det säkert att swisha pengar vid en sådan situation? Tacksam för förslag om vad är det bäst att göra i sådan situation.
  • Svar på tråden Hyresvärd vill flytta tillbaka till sin lägenhet 20 dagar efter min inflyttning
  • Anonym (Nej)
    Tue 21 Jun 2022 20:08
    #1

    Svischa inga pengar än, det är 9 dagar kvar om det skulle behövas. 
    Lämna sfsm, beblanda dig inte med den människan. Det kommer aldrig bli bra. Hon har troligen hyrt ut den svart. Om inte så verkar det inte stabilt att hyra av henne. 

  • Gameof­throne­s
    Tue 21 Jun 2022 21:13
    #2

    Spara alla konversationer dokument kontrakt. 

    Jag tror att kom har blivit påkommen? Betala inte ett öre. Kräver hon mer pengar eller så va kall tänk efter innan du måste göra en anmälan.

    Hon är inte en bra person och beblanda sig i. Det där är en energitjuv. 

    Hon har mig förmodligen kanske nya hyresgäster? 

Svar på tråden Hyresvärd vill flytta tillbaka till sin lägenhet 20 dagar efter min inflyttning