• Anonym (Kaffedraken)

    Vad har hänt med min mamma?

    behöver beskriva mycket så det blir ett långt inlägg. 


    Min mamma ramlade 2019 från en pall (cirka en meter hög) och slog i huvudet. Hon beskrev smärtan som att hon kunde känna hjärnan flytta på sig. Hon åkte in med ambulans och stannade cirka en vecka på sjukhuset, minns inte exakt vilken avdelning. Men patienter med stroke och minnesförlust stannade där. Läkarna hittade en ofarlig tumör på vänstra bakhalvan, de menade dock att detta var orelaterat och är någonting hon förmodligen haft i flera år. Utöver det kom de enbart fram till att hon hade kristillsjukan och att den hade gjort henne snurrig och i sin tur ramlat. 


    Efter detta åkte hon in flera gånger med ambulans för att hon kände att nått var fel i hjärnan. Läkarna sa att detta var panikångest som utvecklas i samband med fallet. 


    Jag vill inte ifrågasätta läkarnas bedömning. Men hon är helt personlighetsförändrad sedan dess. Hon är väldigt aggressiv, oförutsägbar och opålitlig. Hon har kommit hem till mig flera gånger mitt i natten för att skälla ut mig och min partner. Hon har varit hotfull och aggressiv mot min man. Hon hamnar i konflikter konstant med andra. Hon har lämnat sin man, hon dricker mycket oftare än förut, hon har fått helt nya intressen.


    Hon är inkapabel till att göra normala saker, hon ber mig att ringa hennes samtal, skicka hennes mejl, gå på hennes möten, bidra till henne ekonomiskt. Min man har lagat mat med henne och berättat flertal gånger hur spisen fungerar, men trots det förstår hon inte. Ibland får hon för sig att hon inte kan sova ensam på kvällen och försöker övertyga mig att komma till henne. 


    Hon terroriserar min man konstant med samtal om vad vi gör och vart vi är osv. 


    Hon är så energikrävande och jag orkar inte mer. Men samtidigt vet jag att hon inte är så här i vanliga fall. Så vad fan kan ha hänt? Hon är 55 år, så hon är inte direkt gammal. 

  • Svar på tråden Vad har hänt med min mamma?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Hon behöver utredas ordentligt för att ta reda på vad felet är. Fysiskt, psykiskt eller både ock. Hon är i min ålder så åldern i sig beror det ju inte på. Så en tur till V.c i första hand.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Låter som att det har med fallet att göra, eller så kanske det är tumören som trycker på fel ställe och skapar det här konstiga beteendet. Hur som helst borde hon undersökas mer ordentligt.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Det finns både sjukdomar och skador som kan orsaka den typen av förändrat beteende som du beskriver.
    Det ska inte avskrivas som att det enbart har med tumören att göra för då kanske man struntar i att undersöka andra anledningar. Samma sak med fallet, man kan inte säga att det uppkom när hon föll heller. Det finns fler saker som samspelar här. Jag hoppas att du kan få bra hjälp för din mamma!

  • Anonym (Kaffedraken)

    Men... mest troligt är det ju en förändring i hjärnan av tumören och/eller fallet. Hjärnans nerver trycks av tumören och ger förändringar i hennes beteende. 

    Finns ju hur mycket fall som helst man kan läsa om att personer kan bli personlighetsförändrade av tumörer i hjärnan. 

    Finns säkert videos på Youtube om det också.
    Låter väldigt jobbigt hur som helst hur hon beter sig.

  • Anonym (Kaffedraken)

    Hur har det gått med din mamma? Undrar varje gång jag ser tråden under favoriter. Nu har det gått ett tag. Har det blivit sämre eller bättre, sökt hjälp?

  • Anonym (Kaffedraken)
    Pimpinellan skrev 2022-08-30 17:36:47 följande:

    Hur har det gått med din mamma? Undrar varje gång jag ser tråden under favoriter. Nu har det gått ett tag. Har det blivit sämre eller bättre, sökt hjälp?


    Ingen vidare skillnad. Vi bråkar bara som vanligt. Hon har psykologtid nästa vecka, så vi får se om de säger nått nytt. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Shofalerittan skrev 2022-09-12 14:46:43 följande:
    Ingen vidare skillnad. Vi bråkar bara som vanligt. Hon har psykologtid nästa vecka, så vi får se om de säger nått nytt. 
    Om din mamma är oberäknelig blir det förmodligen svårt för henne att sätta ord på sitt tillstånd. Kan du be om hennes tillstånd att prata med läkare? Är hon medveten själv om sitt förändrade beteende? Vad säger andra runt henne? Mannen hon skilde sig ifrån? Vänner? Arbetar hon något? Att få rätt hjälp kräver oftast rätt mycket och krigade hon inte för sin egen sak kanske av okapacitet så behöver nätverket runt omkring henne göra det. Slog hon i huvudet så kan även hjärnskakning leda till konsekvenser. 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Shofalerittan skrev 2022-09-12 14:46:43 följande:
    Ingen vidare skillnad. Vi bråkar bara som vanligt. Hon har psykologtid nästa vecka, så vi får se om de säger nått nytt. 

    Det är egentligen ingen mening att bråka även om det är lätt hänt för att man blir så frustrerad. Oavsett orsak leder inte bråket nån vart. Undantag saker man absolut måste lägga sig i pga att det är farligt eller osäkert eller olagligt tom.
    Jag hoppas verkligen ni kommer nån vart nästa vecka! Det är ju jobbigt inte bara för dig utan självfallet för din mamma också.
  • Anonym (Kaffedraken)

    begynnande demens. MEN det kan även vara tumören. Den kan trycka på ställen som ger psykiska symtom. Personlighetsförändring brukar dock bero på förändringar  i frontalloben och du skev att tumören satt baktill (?) .  Det kan alltså handla om något annat än tumören så de inte avfärdar din oro med att det inte kan bero på tumören och därför automatiskt är psykiskt. 


    psnikångest brukar inte uttrycka sig med aggressivitet och att personen blir bråkigt. Tvärtom brukar personen bli behövande, rädd och hjälpsökande. Så jag tror inte din mammas problem är att hon har panikånges.

Svar på tråden Vad har hänt med min mamma?