• Wed 22 Jun 2022 20:58
    18373 visningar
    8 svar
    8
    18373

    Valp som gräver

    När vi kom hem idag så började våran valp att gräva utomhus på gräsmattan. Hon gräver inte varje gång hon ska ut, men idag när vi kom hem var det extremt. Hon började skälla och sen bet hon på handen när vi skulle ta bort henne.

    Sen har vi ett annat problem att hon ska ut hela tiden sätter sig vid dörren och börjar skälla högt fast hon har varit ute nyss.

    Vad kan detta bero på? Löp på g?

  • Svar på tråden Valp som gräver
  • Wed 22 Jun 2022 21:44
    #1

    Att hon gräver och det beteendet när ni kom hem tycker jag låter som understimulering

  • Wed 22 Jun 2022 22:16
    #2

    1. Hur gammal är valpen?


    2. Vilken ras är valpen av?

    De flesta valpar gräver ibland i sand eller jord. Vissa hundar gräver ner ben i trädgården.
    Om valpen vill ut hela tiden beror det kanske på att hon börjar få vaktinstinkt och vill spana på saker i trädgården. Eller är understimulerad som någon sa
  • Thu 23 Jun 2022 06:50
    #3
    Plupp73 skrev 2022-06-22 22:16:42 följande:

    1. Hur gammal är valpen?


    2. Vilken ras är valpen av?

    De flesta valpar gräver ibland i sand eller jord. Vissa hundar gräver ner ben i trädgården.
    Om valpen vill ut hela tiden beror det kanske på att hon börjar få vaktinstinkt och vill spana på saker i trädgården. Eller är understimulerad som någon sa
    Det är en golden retriever och hon är 6 månader och 3 veckor. Vi aktiverar henne dagligen 2x30 min promenader plus mycket bus ute hemma hos mig på baksidan och träning.
  • Thu 23 Jun 2022 07:22
    #4
    Zairot skrev 2022-06-23 06:50:17 följande:
    Det är en golden retriever och hon är 6 månader och 3 veckor. Vi aktiverar henne dagligen 2x30 min promenader plus mycket bus ute hemma hos mig på baksidan och träning.
    Det kan ju oxå vara att hon blir så överexalterad av att se er så det blir ett stresspåslag
  • Thu 23 Jun 2022 16:39
    #5
    Zairot skrev 2022-06-23 06:50:17 följande:
    Det är en golden retriever och hon är 6 månader och 3 veckor. Vi aktiverar henne dagligen 2x30 min promenader plus mycket bus ute hemma hos mig på baksidan och träning.
    Golden kan ju vara väldigt aktiva som unghundar, liksom labradorer. Även om det är trevliga familjehundar när de landat. Sedan beror det ju också på vilken hundindivid man fått tag på. 
    Gräver gör många valpar/unghundar.
    Golden brukar lugna ner sig betydligt runt 2års ålder cirka. Liksom de flesta raser.
  • Thu 23 Jun 2022 17:09
    #6
    Zairot skrev 2022-06-23 06:50:17 följande:
    Det är en golden retriever och hon är 6 månader och 3 veckor. Vi aktiverar henne dagligen 2x30 min promenader plus mycket bus ute hemma hos mig på baksidan och träning.
    2x30 min? Konstigt att hon är understmulerad, en av promenaderna bör åtminstånde vara 1,5 timme, lägg in lite nosework däremellan. Träna in komandot nej och sluta. Gå valpkurs och slyngelkurs med hunden.
  • Thu 23 Jun 2022 17:29
    #7
    Deeru skrev 2022-06-23 17:09:01 följande:
    2x30 min? Konstigt att hon är understmulerad, en av promenaderna bör åtminstånde vara 1,5 timme, lägg in lite nosework däremellan. Träna in komandot nej och sluta. Gå valpkurs och slyngelkurs med hunden.
    Valpen är ju bara 6 månader och och av större ras dvs bör inte motioneras hårt förrän den är färdigvuxen. Jag håller däremot med om mentalaktivering. kurs och fler promenader men inte 1,5 timmes sammanhängande promenad.
  • Fri 24 Jun 2022 05:37
    #8

    Gräva kan vara ett viktigt beteende för hunden att få utöva. Att bara förbjuda kommer leda till tråkiga konflikter o en hund som kanske blir frustrerad och mår dåligt. Försök ge hunden möjlighet att få utlopp för beteendet på ett sätt som funkar. Vissa fixar tex en pallkrage m sand/jord/bark där hunden får gräva. Uppmuntra hunden att gräva där när den gör det någonstans där ni inte vill istället för att gå i konflikt med hunden.  
    Och vem vill inte vara ute så här års?

Svar på tråden Valp som gräver