• Anonym (H)
    Thu 23 Jun 2022 14:20
    1104 visningar
    12 svar
    12
    1104

    Kycklingar i vardagsrummet

    Hej
    är det någon som har koll på djurskyddslagen gällande att ha äggkläckningsmaskin och föda upp kycklingar i lgh? Alltså att denne inte har tillgång till rätt miljö till djuren utan de går runt hemma samt i en låda kväll/natt 

  • Svar på tråden Kycklingar i vardagsrummet
  • Thu 23 Jun 2022 14:23
    #1

    Tror inte ens du får lov att registrera en lägenhet som stall för fjäderfä.

    Men det vet du redan.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (H) Trådstartaren
    Thu 23 Jun 2022 14:37
    #2
    Aniiee skrev 2022-06-23 14:23:33 följande:

    Tror inte ens du får lov att registrera en lägenhet som stall för fjäderfä.

    Men det vet du redan.


    Är inte jag
    Känner en person som för skojs skull Ville testa äggkläckningsmaskin och lyckades. nu springer de runt på plastgolvet hemma hos henne. Har försökt förklara att djuren behöver en naturlig miljö. hon tänker ha dem kvar medan de är små och söta antar jag, sedan leta upp ett lämpligt hem. Men jag Ser det som mkt olämpligt, om inte olagligt
  • Anonym (M6)
    Thu 23 Jun 2022 14:40
    #3
    Anonym (H) skrev 2022-06-23 14:37:04 följande:
    Är inte jag
    Känner en person som för skojs skull Ville testa äggkläckningsmaskin och lyckades. nu springer de runt på plastgolvet hemma hos henne. Har försökt förklara att djuren behöver en naturlig miljö. hon tänker ha dem kvar medan de är små och söta antar jag, sedan leta upp ett lämpligt hem. Men jag Ser det som mkt olämpligt, om inte olagligt
    Jordbruksverkets hemsida brukar det stå uppradat vilka krav för boende som finns för olika slags djur.
  • Anonym (Påfun­d)
    Thu 23 Jun 2022 14:41
    #4
    -1 +2

    Det är olagligt och du bör anmäla det.

  • Anonym (Påfun­d)
    Thu 23 Jun 2022 14:45
    #5
  • Anonym (M6)
    Thu 23 Jun 2022 14:49
    #6

    Annars kan du ringa och rådgöra med länsstyrelsen i ditt län. De kan svara på om det är OK att ha kycklingarna såhär.

    Men det verkar som att de måste ha strö på golvet iallafall

  • Anonym (M6)
    Thu 23 Jun 2022 14:51
    #7

    Och sittpinnar för unghöns

  • Thu 23 Jun 2022 15:09
    #8
    Anonym (H) skrev 2022-06-23 14:37:04 följande:
    Är inte jag
    Känner en person som för skojs skull Ville testa äggkläckningsmaskin och lyckades. nu springer de runt på plastgolvet hemma hos henne. Har försökt förklara att djuren behöver en naturlig miljö. hon tänker ha dem kvar medan de är små och söta antar jag, sedan leta upp ett lämpligt hem. Men jag Ser det som mkt olämpligt, om inte olagligt
    Då så. Bara att ringa djurskydded i regionen.
    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Thu 23 Jun 2022 15:13
    #9

    Vi hade vår äggläckningsmaskin inne och jämte TV´n, men sen efter kläckning såklart fick de komma ut till de andra.

    Kycklingar har nog det rätt bra, men lägenhetsinnehavaren har en hel del att städa upp känns det som.
    Jag skulle valt att se vad de har för en plan, och är det ingen plan som innefattar ta ut dom snart.
    Ja, då kan man börja prata, annars är väl detta i sig inte mycket att uppröra sig över, och sure, de gillar picka en del, men går fixa på andra sätt om man är kreativ.
    Djurplågeri känns det inte som och om det är en begränsad tid.


    Men visst är det rätt tokigt att ha dom springande där en längre tid.
    Vi haft kalkoner, gäss och ankor inne några dagar ett tag, men inte fritt springande utan i en låda, och bara för att ute var inte lämpligt just då och pga kyla och inga föräldrar till dom att värma sig med.
    Med tiden löst vi det på annat sätt och med lampor när det var för illa ute.


    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Tja)
    Thu 23 Jun 2022 16:27
    #10
    -2

    skulle inte personligen bli upprörd över detta så länge de har mat o vatten och får röra på sig. Troligen har de det hundra ggr bättre än alla kycklingar på ägg och köttfabrikerna?

  • Anonym
    Thu 23 Jun 2022 22:09
    #11
    Anonym (Påfund) skrev 2022-06-23 14:41:24 följande:

    Det är olagligt och du bör anmäla det.


    Håller med!
  • Anonym (Mumin­)
    Fri 24 Jun 2022 01:50
    #12
    Anonym (H) skrev 2022-06-23 14:20:57 följande:
    Kycklingar i vardagsrummet

    Hej
    är det någon som har koll på djurskyddslagen gällande att ha äggkläckningsmaskin och föda upp kycklingar i lgh? Alltså att denne inte har tillgång till rätt miljö till djuren utan de går runt hemma samt i en låda kväll/natt 


    Jamen så kan man ju inte ha det och jag tror kycklingarna håller med. 

    jag har dock en väninna som bor i hus med tomt och de har fina kycklingar som har sitt näste utomhus på gården men de får komma in i huset ibland och är riktiga kelgrisar, vill sitta i knät och bli kliad och gullad med. skaffa hus med gård och låt pippifåglarna få det bästa av båda världar. 
Svar på tråden Kycklingar i vardagsrummet