• Anonym (D.)

    ”Svenska namn”

    Vad tycker ni om föräldrar med invandrarbakgrund som namnger sina barn typiskt svenska namn som exempelvis Alfred, Oskar, Filip mm? 

  • Svar på tråden ”Svenska namn”
  • Anonym (Sol)
    Anonym (D.) skrev 2022-06-23 16:07:15 följande:
    ?Svenska namn?

    Vad tycker ni om föräldrar med invandrarbakgrund som namnger sina barn typiskt svenska namn som exempelvis Alfred, Oskar, Filip mm? 


    Inget. Var och en väljer själv vilka namn de gillar. 
  • Anonym (Hmmm.. ...)

    Om man planerar att bo i Sverige ser jag det som positivt, värre med invandrare som döper sina barn till "arab namn" fast de ska bo här.

  • Anonym (qqq)

    Det går väl jättebra, eller vad menar du?

    Många gör det för att barnen ska smälta in mer i svenska samhället, och är det inte just det som många "skriker" om - "kommer ni hit ska ni anpassa er". 

  • Gullvivor

    Tycker personligen att det ser konstigt ut, speciellt med ett utländskt efternamn. Men man gör som man vill.

  • Aniiee

    Det får de väl göra om de vill? Svenskar dörper ju sina barn med namn från andra länder hela tider, som Alfred, Oscar och Filip.


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Anonym (Ett skämt)

    Jag tycker det är ett skämt. När jag träffar icke svensk som ger sina barn ett svensk namn tycker jag att de är skäms om vem de är eller var de kommer från. 

  • Mrs Moneybags

    Det här är ett exempel på att hur man än gör är det fel. Om de döper barnet till Muhammed så är det fel och om de döper barnet till Kalle så är det också fel. 


    Hur ska ni ha det egentligen?

    Själv har jag ett svenskt förnamn och ett utländskt efternamn och det har funkat perfekt i 51 år. Om någon retar sig på det så är det deras problem. Tungan ute


     

  • Anonym (tvillingmamma)

    För det första är Filip, Oskar och Alfred inga svenska namn från början. (Däremot europeiska). För det andra gör man som man vill. Om barn med föräldrar från andra kulturer valde fornnordiska namn skulle jag möjligen reagera (dock inte ha något emot det), men inte om de valde internationella namn som är vanliga i många länder. Många bibliska namn är dessutom vanliga bland både kristna och muslimer. Och personligen föredrar jag större variationer än alla Muhammed i olika åldrar som finns överallt. 

Svar på tråden ”Svenska namn”