• Anonym (Sugen­)
    Thu 23 Jun 2022 18:20
    2728 visningar
    15 svar
    +1
    15
    2728

    Gravida, äter ni sushi?

    Det står ju att färsk sushi från ett sushiställe ex är helt ok. Vågar man lita på det ?

  • Svar på tråden Gravida, äter ni sushi?
  • Anonym (Ja)
    Thu 23 Jun 2022 18:24
    #1

    Ja, jag åt sushi precis som vanligt eftersom jag visste att det var helt säkert. Så länge du inte köper sushi från nån handdragen kärra i en gränd utan en normalt vanlig restaurang så är det ok.

  • Anonym
    Thu 23 Jun 2022 18:34
    #2
    -1 +2

    Jag åt precis som vanligt, valde inte bort något annat än alkohol.
    Det har gått lite överstyr med detta.

  • Anonym (Veg)
    Thu 23 Jun 2022 18:35
    #3

    Det går ju att välja bort sushi som är rå fisk om du är osäker, kör på de andra bitarna.

  • Gameof­throne­s
    Thu 23 Jun 2022 18:54
    #4

    Självklart ät!

  • Thu 23 Jun 2022 19:22
    #5

    Min äldsta son är 16 år nu och under den graviditeten gjorde jag inte det, det var no no då enligt livsmedelsverket. Men senast 2016-2017 när jag var gravid så åt jag sushi.

  • Anonym (Nej)
    Thu 23 Jun 2022 21:53
    #6
    -1

    Nej det vågar jag inte. Hur vet man att dom är ärliga om att det är färsk och nygjord sushi? Klart ingen på restaurangen skulle säga ärligt om den inte var färsk

  • Anonym (Jo)
    Thu 23 Jun 2022 21:55
    #7

    Åt som vanligt.

  • Anonym (Ja)
    Thu 23 Jun 2022 22:03
    #8
    Anonym (Nej) skrev 2022-06-23 21:53:25 följande:

    Nej det vågar jag inte. Hur vet man att dom är ärliga om att det är färsk och nygjord sushi? Klart ingen på restaurangen skulle säga ärligt om den inte var färsk


    Därför att det rent praktiskt inte skulle fungera att hålla på med färsk fisk varje dag, så de flesta beställer fryst och tar fram vad de behöver för tillfället. Skulle man ha färsk fisk så blir det större risk för svinn och för bakterietillväxt, så det går bara inte.
  • Anonym (Nej)
    Thu 23 Jun 2022 22:14
    #9
    -1
    Anonym (Ja) skrev 2022-06-23 22:03:57 följande:
    Därför att det rent praktiskt inte skulle fungera att hålla på med färsk fisk varje dag, så de flesta beställer fryst och tar fram vad de behöver för tillfället. Skulle man ha färsk fisk så blir det större risk för svinn och för bakterietillväxt, så det går bara inte.
    Men man vet inte hur länge den frysta upptinade fisken stått framme eller hur gammal den är. Det slarvas och fuskas en hel del inom restaurangbranschen.
  • Anonym (Ja)
    Thu 23 Jun 2022 22:18
    #10
    +1
    Anonym (Nej) skrev 2022-06-23 22:14:59 följande:
    Men man vet inte hur länge den frysta upptinade fisken stått framme eller hur gammal den är. Det slarvas och fuskas en hel del inom restaurangbranschen.
    Eftersom fisken blir dålig väldigt snabbt så går det inte att ha den framme flera dagar, så den är "färsk" när den används. Det förstår du säkert själv att en restaurang inte kan riskera att matgästerna får magsjuka eller blir förgiftade av maten. Det används och görs färskt, kort och gott.
  • Anonym (Nej)
    Thu 23 Jun 2022 22:25
    #11
    -5
    Anonym skrev 2022-06-23 18:34:45 följande:

    Jag åt precis som vanligt, valde inte bort något annat än alkohol.
    Det har gått lite överstyr med detta.


    Vad oansvarigt. Livsmedelsverket har ju själva gått ut med rekommendationer för att gravida ska undvika vissa livsmedel. Sushi går bra att äta om den är nygjord, men det kan man ju inte veta om den verkligen är.
  • Anonym (Ätit)
    Thu 23 Jun 2022 22:25
    #12

    Har ätit sushi när jag var gravid med tidigare barn, inget fel på honom. Äter sushi nu också och är gravid.
    Om det är en restaurang som är känd för att göra sina gäster magsjuka så skulle jag avstå men annars är det absolut ingen fara.

  • Anonym (Sandr­a)
    Tue 28 Jun 2022 00:07
    #13
    -1

    Jag avstod sushi. Vem fan vet om stället verkligen har bra råvaror och helt nygjort? Nej, för min del var det introvert att chansa. Älskar dock sushi så åt mycket efteråt 

  • Anonym (Sandr­a)
    Tue 28 Jun 2022 00:10
    #14

    skulle alltså stå inte värt , inte introvert..

  • Anonym (E)
    Tue 28 Jun 2022 00:37
    #15
    +1

    Valde såklart bort tonfisk och bitar man ska undvika eller om jag inte visste om den sortens fisk var ok, men laxen som enligt Livsmedelsverket är ok åt jag, och självklart räkorna som är tillagade. 


    undvek ju även ingefäran då den kan vara riskabel i större mängder.

    frossa på!

Svar på tråden Gravida, äter ni sushi?