• Anonym (Lila)
    Fri 24 Jun 2022 01:20
    9062 visningar
    33 svar
    33
    9062

    Nu är jag där, jag ORKAR inte mer.

    Jag är helt slut, utmattad och vet inte vad jag ska göra! 
    Jag glömmer saker hela tiden, glömmer min kod till kortet, glömmer min handväska etc.
    Jag har fem barn, två i tonåren och tre i åldern 4 mån, 3 och 5 år.
    Treåringen är extremt trotsig, bråkig och gnällig.   Bråkar hela tiden med femåringen.
    Det är bråk och tjat från morgon till kväll och även på nätterna, då treåringen vaknar upp och skriker och slåss. 
    Babyn har en missbildning och går på habilitering, och det är i princip omöjligt att få till övningarna hemma pga syskonens ständiga bråk.
    Min man jobbar heltid och är redan utmattad när han kommer hem.
    Och när han ser att jag är slutkörd och ledsen, menar han på att barnens beteende är mitt fel, för jag är hemma mer än han. 

  • Svar på tråden Nu är jag där, jag ORKAR inte mer.
  • Anonym (Lila) Trådstartaren
    Fri 24 Jun 2022 01:31
    #1

    Jag är så extremt trött, vet inte vad jag ska göra.
    Älskar mina barn, men behöver mer avlastning än det min man kan ge.   
    Jag har tänkt hemska tankar,  när allt känns hopplöst och att han säger att det är mitt fel att barnen bråkar och är jobbiga. 
    De bråkar 95% av deras vakna tid, sen ska jag hinna  med att handla,  städa, laga mat, tvätta, ta hand om babyn och hans rehabiliteringsbehov. 
    Jag är egentligen noga med att ha det rent och fint hemma, men nu finns inte orken och tiden där.
    Jag älskar verkligen mina barn, men har alltid dåligt samvete och känner att jag inte räcker till..
    Min man jobbar heltid och säger att det är mitt fel att barnen är bråkiga,  eftersom det är jag som tar hand om dem. 

  • Fri 24 Jun 2022 01:36
    #2
    +2

    När ska han vara pappaledig?

    Ni får ju båda gå ner i tid i jobbet så ni orkar. Vad var planen när ni skaffade så många barn? Tonåringarna får hjälpa till. Så måste man ju gora i storfamiljer.

  • Anonym (Teddy­)
    Fri 24 Jun 2022 01:52
    #3
    +4

    Men varför skaffade ni så många barn?

  • Fri 24 Jun 2022 05:21
    #4
    +1
    Anonym (Lila) skrev 2022-06-24 01:20:26 följande:
    Nu är jag där, jag ORKAR inte mer.

    Jag är helt slut, utmattad och vet inte vad jag ska göra! 
    Jag glömmer saker hela tiden, glömmer min kod till kortet, glömmer min handväska etc.
    Jag har fem barn, två i tonåren och tre i åldern 4 mån, 3 och 5 år.
    Treåringen är extremt trotsig, bråkig och gnällig.   Bråkar hela tiden med femåringen.
    Det är bråk och tjat från morgon till kväll och även på nätterna, då treåringen vaknar upp och skriker och slåss. 
    Babyn har en missbildning och går på habilitering, och det är i princip omöjligt att få till övningarna hemma pga syskonens ständiga bråk.
    Min man jobbar heltid och är redan utmattad när han kommer hem.
    Och när han ser att jag är slutkörd och ledsen, menar han på att barnens beteende är mitt fel, för jag är hemma mer än han. 


    Är 3 och 5åringen inte på förskola på dagarna? Är barnen exemplariska på helger och kvällar när din man har dom eftersom han påstår att deras bråk beror på dig? Har man skaffat 5 barn som din man bör man ju vara beredd på att ta hand om dom efter jobbet även om man jobbar heltid eller så får man gå ner i arbetstid så man orkar med sina barn.
  • Anonym (L)
    Fri 24 Jun 2022 06:04
    #5

    Förstår att det är tufft. För er båda.
    Din situation låter dock akut och jag tycker att du ska ta kontakt med din läkare för att få hjälp.
    Ta med din man så att han också blir delaktig i hur du faktiskt mår.

    Säger som ovanstående, går inte de äldsta på förskola, åtminstone några timmar i veckan?
    De låter understimulerade. Om det finns begränsningar för hur många timmar de kan få gå så kan man ansöka hos kommunen för undantag så att timmarna utökas.

    Sen behöver ni nog prata igenom er situation. Han jobbar heltid men det gör du med. Din arbetsdag slutar samtidigt som hans slutar.
    Hans jobb är inte värt mer än ditt.
    Du är hemma för att ta hand om barnen, inte allmän hemma-tjänstgöring. 
    Ni är båda trötta och lösningarna ska inte ligga bara på dig
    Hushållsarbetet ska ni dela på och det är även rimligt att de äldsta får hjälpa till.

    Ni har möjlighet att ansöka om avlasningsfamilj för mellanbarnen så ni får lite andrum.

    Ta hand om dig.

  • Anonym (Jag)
    Fri 24 Jun 2022 07:31
    #6

    Kommer i från en familj med 6 barn inklusive mig. Klart det inte är kul att vara tonåring när syskonen är små men hjälpa till får man. Jag har byttblöjor, lagat mat, nattat, diskat, städat, och allt annat en förelder gör. Ni är många och behöver scheman för vad alla ska göra. Din man bör du lämna han låter inte vettig. 

  • Anonym (V)
    Fri 24 Jun 2022 07:47
    #7
    +2

    Ni har alltså fem barn. Ja då blir det ju jobbigt. 


    Som någon skrev, båda får jobba deltid och så får ni dela på föräldraledigheten. 

  • Anonym (K)
    Fri 24 Jun 2022 08:13
    #8

    När ska han vara föräldraledig?

  • Fri 24 Jun 2022 08:49
    #9
    +2

    Jag skulle också bli utbränd om jag hade 5 barn. Därför har jag inte det.

  • SaraL7­7
    Fri 24 Jun 2022 09:48
    #10
    +2

    Du är alltså ensamstående med 5 barn och där 1 av barnen har särskilda behov.. Jag förstår att du inte orkar mer. Kanske dags att slänga ut mannen då han inte bidrar med ett skit? Så kan ni ha barnen vv förutom bebisen då. Då tror jag att du snabbt skulle börja må bättre.

Svar på tråden Nu är jag där, jag ORKAR inte mer.