• Thu 30 Jun 2022 14:56
    4829 visningar
    24 svar
    24
    4829

    Har inte råd med psykiatrisk hjälp

    Vad gör man om man inte har råd att få psykiatrisk vård? Jag har inget jobb för tillfället men söker och min sambo jobbar 50%, han får ut 10k efter skatt och våra räkningar ligger på 7000. Jag lider av ångest, depression, social fobi, panikångest och antagligen har jag odiagnostiserad autism och jag behöver verkligen hjälp med detta men jag har inte råd.

  • Svar på tråden Har inte råd med psykiatrisk hjälp
  • Anonym (G)
    Thu 30 Jun 2022 14:59
    #1
    +1

    Vadå inte råd
    Vi har högkostandskydd i Sverige. Vården blir gratis efter en viss summa.

    Du får dock vänta över ett år på hjälp från psykiatrin  

  • Thu 30 Jun 2022 15:02
    #2

    Jag har inte råd att betala 250/ besök tills jag kommer upp i en viss summa.

  • Anonym (G)
    Thu 30 Jun 2022 15:05
    #3
    Ellie01dill skrev 2022-06-30 15:02:07 följande:

    Jag har inte råd att betala 250/ besök tills jag kommer upp i en viss summa.


    Du behöver bara gå på 1 besök för att komma till väntelistan. Sedan har du lång tid på dig att få fram pengar?.
  • Thu 30 Jun 2022 15:08
    #4
    Anonym (G) skrev 2022-06-30 15:05:37 följande:
    Du behöver bara gå på 1 besök för att komma till väntelistan. Sedan har du lång tid på dig att få fram pengar?.
    Hur har du tänkt att jag ska få fram pengar när jag mår såhär? Jag har sökt över 100 jobb den här månaden men ingen vill anställa mig
  • Anonym (man måste vara frisk för att få hjälp)
    Thu 30 Jun 2022 15:17
    #5

    Jag sitter i samma sits. Har sökt psykologhjälp inom psykiatrin utan att få hjälp i flera år. Det är nästan omöjligt numera.

    Det enda om erbjuds om du har något väldigt specifikt problem som en fobi som det finns goda utsikter att bli bra ifrån kan du få 5-10 ggr KBT men samtalsterapier och att få prata med någon i flera år finns numera endast för dem som kan bekosta det själv ca 1200:-/tim.

    Vissa måste söka sig till kyrkan, men även där tar de betalt, ca 400 kr hos diakon.

    Man kan på vissa vårdcentraler och genom extremt tjatade få prata med nån kurator men det är mer jobb än utdelning oftast.

    Sveriges psykiska sjukvård är under all kritik och bland de allra sämsta i Europa enligt undersökningar. Allt de erbjuder är medicinering för allt och mer medicinering för div biverkningar. Många som mår dåligt går på så mycket olika mediciner utan att må bättre, snarare tvärtom eftersom de skulle behöva samtalsvård och alternativa behandlingar som främjade helheten och att få träffa andra i samma situation.

    Hoppas du hittar ett sätt och orkar kämpa. Om du får remiss till psykiatrin till slut brukar men inledningsvis få någon att prata med och under utredningstiden osv.

  • Glinda från Oz
    Thu 30 Jun 2022 15:24
    #6

    Du måste få någon form av bidrag när du inte har någon inkomst. Har du socialbidrag får du dina vårdbesök betalda av dem. 

  • Thu 30 Jun 2022 15:30
    #7
    Anonym (man måste vara frisk för att få hjälp) skrev 2022-06-30 15:17:39 följande:

    Jag sitter i samma sits. Har sökt psykologhjälp inom psykiatrin utan att få hjälp i flera år. Det är nästan omöjligt numera.

    Det enda om erbjuds om du har något väldigt specifikt problem som en fobi som det finns goda utsikter att bli bra ifrån kan du få 5-10 ggr KBT men samtalsterapier och att få prata med någon i flera år finns numera endast för dem som kan bekosta det själv ca 1200:-/tim.

    Vissa måste söka sig till kyrkan, men även där tar de betalt, ca 400 kr hos diakon.

    Man kan på vissa vårdcentraler och genom extremt tjatade få prata med nån kurator men det är mer jobb än utdelning oftast.

    Sveriges psykiska sjukvård är under all kritik och bland de allra sämsta i Europa enligt undersökningar. Allt de erbjuder är medicinering för allt och mer medicinering för div biverkningar. Många som mår dåligt går på så mycket olika mediciner utan att må bättre, snarare tvärtom eftersom de skulle behöva samtalsvård och alternativa behandlingar som främjade helheten och att få träffa andra i samma situation.

    Hoppas du hittar ett sätt och orkar kämpa. Om du får remiss till psykiatrin till slut brukar men inledningsvis få någon att prata med och under utredningstiden osv.


    Jag betvivlar att kyrkan tar betalt för samtal med präst eller diakon.
  • Anonym (Ja du)
    Thu 30 Jun 2022 16:07
    #8
    Jourhavande präst nås kostnadsfritt via telefon 112, digitalt brev eller chatt. Du är helt anonym i kontakten med prästen som också är anonym, och har absolut tystnadsplikt. Det som sägs eller skrivs mellan er får inte föras vidare.
  • Anonym (S)
    Thu 30 Jun 2022 16:59
    #9
    Ellie01dill skrev 2022-06-30 14:56:20 följande:
    Har inte råd med psykiatrisk hjälp

    Vad gör man om man inte har råd att få psykiatrisk vård? Jag har inget jobb för tillfället men söker och min sambo jobbar 50%, han får ut 10k efter skatt och våra räkningar ligger på 7000. Jag lider av ångest, depression, social fobi, panikångest och antagligen har jag odiagnostiserad autism och jag behöver verkligen hjälp med detta men jag har inte råd.


    Har ni ansökt om försörjningsstöd hos kommunen? Man har rätt att få hjälp med uppehälle och även läkarvård och medicin upp till högkostnadsbeloppen.

    Ni måste dock ha uttömmt alla andra möjligheter samt vara aktivt arbetssökande  eller sjukskrivna på den del som ni inte jobbar.
  • Thu 30 Jun 2022 22:49
    #10
    Anonym (man måste vara frisk för att få hjälp) skrev 2022-06-30 15:17:39 följande:
    J

    Vissa måste söka sig till kyrkan, men även där tar de betalt, ca 400 kr hos diakon.
    Inte alls sant. Det är gratis.
Svar på tråden Har inte råd med psykiatrisk hjälp