• Sun 3 Jul 2022 23:49
    8755 visningar
    7 svar
    7
    8755

    Solskenshistorier?

    Hej på er! 

    Har en liten bebis som är 8 dagar gammalt och jag kämpar så med amningen. Hennes sugtag är bra och jqg har mjölk med hon har antagligen fel grepp och mina bröstvårtor gör så fruktansvärt ont av alla sår. Har idaghyrt en elektrisk pump för att försöka avlasta brösten lite. 

    Jag bara gråter och gråter och känner mig så fruktansvärd misslyckad för att jag inte får det att fungera. Trots att jag vet att det går bra att ge ersättning är det som att alla fibrer i min kropp skriker att jag ska fortsätta amma. Vissa gånger fungerar det bra utan att det gör ont men många gånger gör det ont också. Ibland har jag behövt ge ersättning för att jag får för ont för att orka amma vid tillfället.

    Vill bara få höra om solskenshistorier. Har ni ammat där det började med såriga bröstvårtor men löste sig med amningen? 

    Mvh trött och ledsen förstagångsmamma

  • Svar på tråden Solskenshistorier?
  • Mon 4 Jul 2022 07:20
    #1

    Hej!
    Jag hade exakt så med mitt första barn. Det gjorde så jäkla ont! Jag skrek när han tog tag! Men det blev bättre och bättre och till slut helt bra, och jag helammade honom sedan utan problem!

    Nu ligger jag här och ammar igen.. Mitt 5e barn! :)


    Jag minns inte om jag tog Alvedon, men jag vet att en del är hjälpta av det. Kanske kan du prova om du inte gjort det?

    Jag håller tummarna för dig och hoppas att du orkar. Kämpa!
     


     

  • Mon 4 Jul 2022 07:20
    #2

    Hej!

    jag har 3 barn och allas amning har gjort skitont precis som för dig de första 2 veckorna. Speciellt med trean trodde jag jag skulle dö typ ????. Jag minns exakt på dag 8 att jag tänkte att det MÅSTE gå över snart. Det gjorde det faktiskt någon dag efter. Mina bröstvårtor var SÅ såriga och så länge sårskorpan sitter kvar gjorde det mordiskt ont att amma. Jag satt och grät inför amningarna med trean och var livrädd att lägga honom till bröstet när han skulle suga tag. Men det gick över så fort sårskorpan lossnade. Nu känns det ingenting! Håll ut - de går över ??. 

  • Anonym (Dahli­a)
    Mon 4 Jul 2022 17:24
    #3

    Jag hade också ont i första veckan men fick varva med amningsnapp på bröstet så kunde jag läka och allt blev bra.

  • Anonym (hjälp­)
    Mon 4 Jul 2022 17:56
    #4

    Hjälp! Vad säger amningsmottagningen och bvc/bb då? Dom måste ju sett att du har ont? Hade ont i början men fick bra hjälp som tur var och det gick sen över.

  • Anonym (E)
    Mon 4 Jul 2022 20:22
    #5

    Det är ju lite av en vanesak. Att smörja med bröstmjölk och med purelan funkade bra för mig, jag fick tipset att börja smörja direkt innan de hade blivit såriga, och det funkade rätt bra men det gjorde ändå ont ett tag. Men visa dem på BVC så för du höra om greppet är rätt.

  • Wed 6 Jul 2022 18:16
    #6

    Multi-mam kompresser, pump och amningsnapp var mina livräddare. Efter dygn 2 hade jag blödande sår och grät vid varje amning. 
    När det mest akuta var över körde jag precis som andra även purelan. Nu är hon 1,5 vecka och har fått större mun och bättre grepp så håll ut, det blir bättre Oskyldig

  • Wed 6 Jul 2022 19:52
    #7

    Multi-mam kompresser, pump och amningsnapp var mina livräddare. Efter dygn 2 hade jag blödande sår och grät vid varje amning. 
    När det mest akuta var över körde jag precis som andra även purelan. Nu är hon 1,5 vecka och har fått större mun och bättre grepp så håll ut, det blir bättre Oskyldig

Svar på tråden Solskenshistorier?