• Mon 4 Jul 2022 21:16
    2164 visningar
    5 svar
    5
    2164

    Svårt sjukt barn, gravid igen

    Hej!

    Jag har två barn sedan tidigare och väntar nu mitt tredje. För 4 år sedan föddes mitt barn svårt hjärt och lungsjuk. Vi har gått igenom så otroligt mycket och varit nära på att förlora vårt barn. Nu mår barnet tack och lov bra och vi besöker endast sjukhuset ca 2-3 ggr/år för kontroller. 

    Är det någon som gått igenom något liknande och fått barn efter det? Hur har känslorna varit? Har ni fått göra extra ultraljud eller dyl för att se om det finns risk för sjukdomar/tillstånd? Föddes barnet friskt? 

    Förstår att det aldrig finns garantier men har ingen att bolla tankar med som har varit i liknande situation. Skulle vara skönt att få göra det Hjärta

  • Svar på tråden Svårt sjukt barn, gravid igen
  • Anonym (D)
    Thu 14 Jul 2022 22:20
    #1

    Har fått en hjärtsjuktbarn, är nu gravid igen och har fått extra ultraljud. Barnet är friskt enligt ultraljudet men ej fött än så det vet man ju inte till 100 %. Man har iallefall möjlighet till extra samtal och kontroller om man fött ett sjukt barn innan. Känslorna har varit katastrofalla  tyvärr :( tänker  ofta på hur jag vill att begravningen ska bli med bebis i magen å sånna hemskheter, tänker ofta på sjukhus och sånt. Med första barnet knöt jag an i magen direkt vid plus. Med det sjuka barnet knöt jag an först när hen föddes vid liv. Älskar ju barnet som ligger i magen nu också men har svårt att knyta an, men det kommer nog när hen föds Hjärta

  • Anonym (Hjärt­a)
    Thu 14 Jul 2022 23:41
    #2

    Inte i din sits men har en 3 åring med allvarligt hjärtfel som kommer att behöva ett antal operationer till under sitt liv. 
    Jag vill så gärna ha ett barn till men är rädd för dels att inte kunna finnas där för mitt äldre barn i den utsträckning hen behöver, dels för att inte kunna finnas där för det nya barnet vid längre sjukhusvistelser, och självklart dels för att jag är livrädd att även det barnet skulle bli sjukt. 

  • Sat 16 Jul 2022 00:19
    #3
    Anonym (D) skrev 2022-07-14 22:20:48 följande:

    Har fått en hjärtsjuktbarn, är nu gravid igen och har fått extra ultraljud. Barnet är friskt enligt ultraljudet men ej fött än så det vet man ju inte till 100 %. Man har iallefall möjlighet till extra samtal och kontroller om man fött ett sjukt barn innan. Känslorna har varit katastrofalla  tyvärr :( tänker  ofta på hur jag vill att begravningen ska bli med bebis i magen å sånna hemskheter, tänker ofta på sjukhus och sånt. Med första barnet knöt jag an i magen direkt vid plus. Med det sjuka barnet knöt jag an först när hen föddes vid liv. Älskar ju barnet som ligger i magen nu också men har svårt att knyta an, men det kommer nog när hen föds Hjärta


    Åh, jobbigt med sådana tankar Hjärta I vilken vecka är du i? Jag är i vecka 12 och väntar tid för KUB och kan inte släppa tanken på att något säkert kommer vara fel. Förut tänkte man "det händer inte mig" nu tänker man istället "klart det kommer hända mig".

    Du kommer säkerligen knyta an till barnet när det kommer, men förstår verkligen dina tankar och din oro. Själv hade jag svårt med anknytningen i början till mitt barn som föddes hjärtsjukt. Vågade inte fullt ut ifall det värsta skulle ske... 
  • Sat 16 Jul 2022 00:23
    #4
    Anonym (Hjärta) skrev 2022-07-14 23:41:57 följande:

    Inte i din sits men har en 3 åring med allvarligt hjärtfel som kommer att behöva ett antal operationer till under sitt liv. 
    Jag vill så gärna ha ett barn till men är rädd för dels att inte kunna finnas där för mitt äldre barn i den utsträckning hen behöver, dels för att inte kunna finnas där för det nya barnet vid längre sjukhusvistelser, och självklart dels för att jag är livrädd att även det barnet skulle bli sjukt. 


    Förstår dig... Kan dock säga att mitt andra barn var med på sjukhuset hela tiden när min hjärtis låg inne (flera omgångar och under flera månader). Finns så mycket för syskonen att göra, både lekrum, lekterapi, filmer, biomys osv. Så om du i framtiden vill skaffa en till så skulle jag inte se det som ett problem Hjärta Det kanske kan vara en ide att prata med någon om rädslan för att skaffa en till? 
  • Anonym (I skåne)
    Sat 16 Jul 2022 11:21
    #5

    Grattis till graviditeten!

    Vet inte om det är så i hela landet men i Region Skåne får man en extra "fosterhjärtgranskning" av läkare ungefär samtidigt som RUL om man har ett tidigare hjärtsjukt barn. De är extremt duktiga på att hitta eventuella avvikelser. Risken är lite högre om man har barn med hjärtfel sedan tidigare (typ 2% istället för 1%) men fortfarande väldigt låg. De allra flesta syskon är helt friska.

    Lycka till!

Svar på tråden Svårt sjukt barn, gravid igen