• Påskliljaa23

    Glömde lägga till mitt mellannamn

    Hej,

    Jag ska resa nästa vecka, men glömde av misstag och slarv att lägga till mitt mellan namn när jag gjorde min bokning, som finns med på mitt pass. Däremot är förnamnet och efternamnet exakt som det står på passet. Är det någon med erfarenhet kring detta som har varit med om liknande, och kan med säkerhet veta om man kan bli stoppad vid check in eller om det inte spelar någon roll?

    (Har kontaktat flygbolaget, men det tar några dagar för dem att återkoppla och därav behöver jag snabb input så jag kan åtminstone lugna ner mig en aning)

  • Svar på tråden Glömde lägga till mitt mellannamn
  • Mascaraklumpar

    Menar du mellannamn eller ditt andra förnamn? De andra förnamnen brukar jag aldrig lägga till och jag har aldrig varit med om att det varit några problem. När det gäller mellannamn vet jag däremot inte. 

  • Påskliljaa23
    Mascaraklumpar skrev 2022-07-07 13:06:58 följande:

    Menar du mellannamn eller ditt andra förnamn? De andra förnamnen brukar jag aldrig lägga till och jag har aldrig varit med om att det varit några problem. När det gäller mellannamn vet jag däremot inte. 


    Mellannamn, står ex. "Förnamn: Sara Lina, Efternamn: Andersson" på mitt pass. När jag dock bokade min flygbiljett, skrev jag endast "Sara Andersson". 
  • Mascaraklumpar
    Påskliljaa23 skrev 2022-07-07 13:16:43 följande:
    Mellannamn, står ex. "Förnamn: Sara Lina, Efternamn: Andersson" på mitt pass. När jag dock bokade min flygbiljett, skrev jag endast "Sara Andersson". 

    Ok. Mellannamn är ett namn mellan för- och efternamnet. Om du tex heter Sara Lina Karlsson Andersson så är Karlsson mellannamnet. 


    Jag googlade och enligt de flesta källor jag hittade så måste alla efternamn enligt passet stå med, medan för förnamnet så ska det första namnet i passet stå med (oavsett vilket som är tilltalsnamn) och sedan kan man skippa de andra eller skriva in dem också. Se tex denna länk:


    https://www.flygstolen.se/faq/bokning/vilket-namn-fyller-man-i-nar-man-bokar-en-biljett/

    Jag anger som sagt nästan alltid bara mitt tilltalsnamn (som också är det första förnamnet i passet) och det har hittills alltid gått bra. 

  • Påskliljaa23
    Mascaraklumpar skrev 2022-07-07 13:27:41 följande:

    Ok. Mellannamn är ett namn mellan för- och efternamnet. Om du tex heter Sara Lina Karlsson Andersson så är Karlsson mellannamnet. 


    Jag googlade och enligt de flesta källor jag hittade så måste alla efternamn enligt passet stå med, medan för förnamnet så ska det första namnet i passet stå med (oavsett vilket som är tilltalsnamn) och sedan kan man skippa de andra eller skriva in dem också. Se tex denna länk:


    https://www.flygstolen.se/faq/bokning/vilket-namn-fyller-man-i-nar-man-bokar-en-biljett/

    Jag anger som sagt nästan alltid bara mitt tilltalsnamn (som också är det första förnamnet i passet) och det har hittills alltid gått bra. 


    Okej, dvs det går bra i mitt fall också? för namnet Sara är även mitt tilltalsnamn som även är mitt första förnamn på passet, bortsett från Lina.
  • Anonym (Andra)

    Jag har mitt tilltalsnamn som namn nr 2 i passet. Jag har bokat många resor i mitt liv och aldrig skrivit dit det extra förnamnet. Det har aldrig varit några problem. 
    Alltså jag kallas Bella Karlsson (påhittat exempel), men i passet står det Anna Bella Karlsson. 
    Nu för tiden står mitt tilltalsnamn på mitt kreditkort, men tidigare när båda namnen stod, och man vid köp på nätet skulle uppge namn, så skrev jag också bara Bella Karlsson.

  • Anonym (Väntar)

    Har aldrig bokat biljett med alla mina förnamn utan bara skrivit tilltalsnamn inte varit några problem. Och då är inte tilltalsnamn det första namnet utan andra. 

  • Embla twopointoh

    En resekamrat till mig fick problem med att ena förnamnet inte stavades exakt samma som det stod i passet (på biljetten stod det O, i passet Ô, och det var enda skillnaden) och det var med nöd och näppe han släpptes ombord. En annan gång var det någon som hade förnamnen i annan ordning jämfört med passet, det blev sådant krångel att personen inte kom med flyget alls.

    Jag dubbelkollar alltid att alla mina namn står i rätt ordning och är rättstavade, för att undvika den typen av onödiga problem.

  • Anonym (Reser ofta)

    Jag åker ofta på charter, hos ving och apollo skriver man bara förnamn och efternamn medan tui är noga med att påpeka att det är viktigt att alla namn är med och att de stavas exakt som på passet. 

  • Påskliljaa23
    Anonym (Andra) skrev 2022-07-07 14:50:21 följande:

    Jag har mitt tilltalsnamn som namn nr 2 i passet. Jag har bokat många resor i mitt liv och aldrig skrivit dit det extra förnamnet. Det har aldrig varit några problem. 
    Alltså jag kallas Bella Karlsson (påhittat exempel), men i passet står det Anna Bella Karlsson. 
    Nu för tiden står mitt tilltalsnamn på mitt kreditkort, men tidigare när båda namnen stod, och man vid köp på nätet skulle uppge namn, så skrev jag också bara Bella Karlsson.


    Oj aha! Så när du åkt utomlands resor, så har du endast angett "Bella Karlsson" och aldrig tillagt "Anna Bella Karlsson"? du har inte heller blivit ifrågasatt vid check in, om de kollat din flygbiljett samt pass? :o
  • Påskliljaa23
    Anonym (Väntar) skrev 2022-07-07 14:53:24 följande:

    Har aldrig bokat biljett med alla mina förnamn utan bara skrivit tilltalsnamn inte varit några problem. Och då är inte tilltalsnamn det första namnet utan andra. 


    Har du alltså endast skrivit in ditt andra förnamn och sen efternamn på flygbiljetten? trots att det står i en annan ordning på passet?
Svar på tråden Glömde lägga till mitt mellannamn