• Fri 8 Jul 2022 18:33
    184315 visningar
    667 svar
    +2
    667
    184315

    IVF efter sommaren 2022

    Hej! Har kommit till den punkten då jag googlat allt jag kan, läst alla trådar och nu går in och läser samma saker igen och kanske till och med igen ????

    Jag och min sambo har försökt att bli gravida i 1,5 år. Kontaktade landstinget första vardagen detta året och fick komma på undersökning 1 juni då vi var tvungna att vänta in massa blodprover osv, remiss är skickad till Livio så senast i början av September får vi komma dit ????


    Med denna tråd vill jag väl egentligen bara hitta någon som är i liknande sits, någon som jag kan prata med, någon som
    vill bolla tankar och känslor eller vad det nu kan vara. 

  • Svar på tråden IVF efter sommaren 2022
  • Thu 21 Jul 2022 07:37
    #1

    Jag hakar på tråden.
    Jag och min sambo har försökt bli gravida i strax över ett år. Vi blev gravida i nov men det slutade i missfall i v. 5. Jag blev gravid direkt efter det men det slutade i missfall i v. 8 i januari. Efter det har mensen krånglat och ingen ny graviditet. De senaste cyklerna har känts hyfsat normala. Jag har varit i kontakt med gyn i Falun återkommande under våren och nu väntar vi på att få hem papper med hälsodeklarationer att fylla i inför kommande utredning. Jag vet inte hur lång tid allt tar innan vi får påbörja en utredning.

    Min sambo har inga barn sedan tidigare. Jag har två barn födda 2010 och 2012. Jag fyller 39 i aug. 

  • Sat 23 Jul 2022 08:22
    #2

    Hej,

    Välkommen i klubben, så många gånger jag läst en tråd och insett att här har jag ju varit förut, jag har dock dåligt minne så kan läsa mycket innan polletten trillar ner. haha

    igår kom min mens efter försök nr 22 yeye.. jag har de senaste 7 månaderna ätit letrozole m.m. Våran remiss sköts upp lite pga att min sambo är nål rädd och hade inte tagit blodprovet som behövdes för remiss, lite surt, så den kom in i mitten på juni. Vad jag läst mig till så kan man få komma på uppstarts möte inom 3 månade men att det sen kan dröja ännu fler månader och jag är så jäkla trött på att vänta och jag börjar ångra att vi inte bara betalade själva för ett år sedan.. lätt att vara efter "klok". 


    Jag hade cellförändringar i höstas, läkaren som gjorde en närmare titt sa att det var så små att det inte var något att göra åt utan jag får ta ett nytt om ett år. När jag pratade med min läkare innan remissen skickades så sa hon inget om att de skulle spela någon roll om läkaren som kollat på de sa att de var lugnt. Men jag är orolig att det kommer stoppa upp allt, att de vill göra nytt test och att jag med min otur har fått värre förändringar och behöver göra en konisering och vips så behöver jag vänta ännu ett halvår eller mer. 

    Fick ni någon orsak under utredning?

  • Mon 25 Jul 2022 16:54
    #3
    strelitzia skrev 2022-07-23 08:22:05 följande:

    Hej,

    Välkommen i klubben, så många gånger jag läst en tråd och insett att här har jag ju varit förut, jag har dock dåligt minne så kan läsa mycket innan polletten trillar ner. haha

    igår kom min mens efter försök nr 22 yeye.. jag har de senaste 7 månaderna ätit letrozole m.m. Våran remiss sköts upp lite pga att min sambo är nål rädd och hade inte tagit blodprovet som behövdes för remiss, lite surt, så den kom in i mitten på juni. Vad jag läst mig till så kan man få komma på uppstarts möte inom 3 månade men att det sen kan dröja ännu fler månader och jag är så jäkla trött på att vänta och jag börjar ångra att vi inte bara betalade själva för ett år sedan.. lätt att vara efter "klok". 


    Jag hade cellförändringar i höstas, läkaren som gjorde en närmare titt sa att det var så små att det inte var något att göra åt utan jag får ta ett nytt om ett år. När jag pratade med min läkare innan remissen skickades så sa hon inget om att de skulle spela någon roll om läkaren som kollat på de sa att de var lugnt. Men jag är orolig att det kommer stoppa upp allt, att de vill göra nytt test och att jag med min otur har fått värre förändringar och behöver göra en konisering och vips så behöver jag vänta ännu ett halvår eller mer. 

    Fick ni någon orsak under utredning?


    haha, ja! Samma här?. 
    Den där förbaskade mensen? men nu har alla prover lämnats in och er remiss har skickats till fertilitetskliniken? Till mig sa läkaren som undersökte oss samt kvinnan jag pratade med när jag ringde till Livio att vi kommer få en kallelse inom 3 månader så jag hoppas verkligen på det.
    Håller tummarna för er att inget har förändrats, med tanke på att läkaren sa att cellförändringarna var så pass små att dom ändå inte gjorde något åt dom. Och nån gång hoppas man ju att turen ska vända :) hur gamla är ni? 
    Vi fick veta ganska fort (även innan alla blodprover var tagna) att det berodde på att min sambo har väldigt få spermier och ssk:an sa ganska direkt att vi kommer att måsta göra icsi IVF och det har vi vetat sedan i Mars, vilket blev en slags lättnad och har gjort det lite ?enklare?
  • Mon 25 Jul 2022 16:56
    #4
    @Loreena1 - jag försökte svara på ditt inlägg med det gick inte. 

    Beklagar! Vad tråkigt med 2 missfall :( jag kan bara föreställa mig hur det känns att först få bli superglad och att det sedan tas ifrån en. Men att du har barn sedan tidigare och att ni två lyckats 2  gånger så vet ni iallafall att ni kan bli gravida <3 Hoppas ni får komma på utredning snabbt, att det också kanske kan påskyndas pga din ålder. Det är ju väntan och ovissheten som är så himla jobbig?. Sen att alla fertilitets-kliniker stänger under somrarna är ju helt galet!! 
  • Tue 26 Jul 2022 18:21
    #5
    Misssandra88 skrev 2022-07-25 16:56:04 följande:
    @Loreena1 - jag försökte svara på ditt inlägg med det gick inte. 

    Beklagar! Vad tråkigt med 2 missfall :( jag kan bara föreställa mig hur det känns att först få bli superglad och att det sedan tas ifrån en. Men att du har barn sedan tidigare och att ni två lyckats 2  gånger så vet ni iallafall att ni kan bli gravida <3 Hoppas ni får komma på utredning snabbt, att det också kanske kan påskyndas pga din ålder. Det är ju väntan och ovissheten som är så himla jobbig?. Sen att alla fertilitets-kliniker stänger under somrarna är ju helt galet!! 
    Tack! 
    Jag hoppas att vi får hjälp snart. Mensen har varit konstig och oregelbunden sedan missfallet i januari så jag blir oroligt att nåt är fel eller att jag är påväg in i förklimakteriet.

    Jag hoppas att kroppen ska komma i balans snart. 
  • Mon 1 Aug 2022 13:02
    #6
    Misssandra88 skrev 2022-07-25 16:54:06 följande:
    haha, ja! Samma här?. 
    Den där förbaskade mensen? men nu har alla prover lämnats in och er remiss har skickats till fertilitetskliniken? Till mig sa läkaren som undersökte oss samt kvinnan jag pratade med när jag ringde till Livio att vi kommer få en kallelse inom 3 månader så jag hoppas verkligen på det.
    Håller tummarna för er att inget har förändrats, med tanke på att läkaren sa att cellförändringarna var så pass små att dom ändå inte gjorde något åt dom. Och nån gång hoppas man ju att turen ska vända :) hur gamla är ni? 
    Vi fick veta ganska fort (även innan alla blodprover var tagna) att det berodde på att min sambo har väldigt få spermier och ssk:an sa ganska direkt att vi kommer att måsta göra icsi IVF och det har vi vetat sedan i Mars, vilket blev en slags lättnad och har gjort det lite ?enklare?

    Yes, och jag bokade tid för uppföljning på cellförändringarna imorgon, vill inte vänta tre månader, komma på ivf möte och så blir vi nekade pga de. Är nervös, hoppas dom är borta, att jag kan få ha lite flyt för en gång skull..


    Är det på Livio ni ska göra ivf eller dom som har skickat remiss till RMC? Som jag förstått de på andra trådar så ska man bli kallad på uppstarts möte inom tre månader men att de där efter ändå kan ta tid, att dom har rätt att neka en 1-2 cyklar, beroende på hur mycket patienter de har. Har också läst om att man kan ringa och be att få vara med på återbuds listan, har inte själv testat. 

    Vi är 34 och 37, hur gamla är ni? 
    Det känns skönt att kunna få en anledning till varför det inte går och att det går göra något åt de. 
    Min sambo undrade om jag inte var glad när vi fick reda på att inget fel fanns hos oss, men jag kände mig besviken och uppgiven, speciellt eftersom vi inte fick någon hjälp då, att vi skulle försöka själva i ett år till. Ännu ett smärtsamt år utan resultat.

  • Fri 5 Aug 2022 20:56
    #7
    @Loreena1 - Ja, det är inte helt svårt att tänka det värsta i såna här situationer.
    Men att dom senaste cyklerna har känts hyfsat normala borde vara ett gott tecken? Har ni fått hem hälsodeklarationerna? Dom har väl börjat öppna upp efter sommaren nu. Hoppas det går fort! 
  • Fri 5 Aug 2022 21:21
    #8

    Strelitzia- (nu kunde jag inte svara på ditt inlägg heller..)Ja, men vad bra. Då får du ju iallafall veta och slippa oroa dig över det. Hoppas allt ser bra ut! 
    Det är på Livio vi ska göra IVF. Efter att vi kontaktade RMC 4/1 fick vi inte träffa läkare förrän 1/6. Remissen skickades då till Livio och registrerades hos dom 14/6. Jag ringde Livio i tisdags och då sa hon att vi senast kommer bli kallade 14/9 men att det var kort kö så förhoppningsvis skulle vi få komma dit tidigare än så. Det verkar bero ganska mycket på vart i landet man befinner sig, om det är lång eller kort väntetid. Läste även någonstans att det kan ta ett tag att få ut sprutorna med rätt medicin och dosering (har dock ingen säker källa till det). 
    Jag är 34 och min sambo är 28. 
    Åh, jag förstår det. 1 år av så många cykler som ni nu med facit i hand hade kunnat bli gravida på. På så sätt känns det ändå bra att dom hittade vad som var anledningen och min sambo tog det relativt bra. 
    Men det ser ut som att vi är i ungefär samma skede, förhoppningsvis så blir vi kallade snart och kan följas åt mot ett pluss på stickan Glad
    Hur tror du sambon kommer klara av sprutorna du ska ta? 
  • Mon 8 Aug 2022 15:38
    #9

    Hej,


    Hoppar in här då vi ska börja med vår 4e IVF nu. Mensen kom idag så börjar med sprutorna idag. Hållt igång i 2,5 år nu och hoppas på 4e gången gillt.


    Hoppas ni får komma igång snart, dessa kö-tider och andra skäl till att vänta är inte kul.

  • Mon 8 Aug 2022 20:23
    #10
    Dibella skrev 2022-08-08 15:38:28 följande:

    Hej,


    Hoppar in här då vi ska börja med vår 4e IVF nu. Mensen kom idag så börjar med sprutorna idag. Hållt igång i 2,5 år nu och hoppas på 4e gången gillt.


    Hoppas ni får komma igång snart, dessa kö-tider och andra skäl till att vänta är inte kul.


    Hej Glad

    lycka till med denna omgång! Har ni fått veta vad/om det finns någon anledning till att det inte gått på naturlig väg? hur har dom tre tidigare försöken varit? håller tummarna för er! 


    Mensen är aldrig kul när den ovälkomnat dyker upp? men kanske detta är fjärden gången gillt!
     
    Denna eviga väntan?. Nu kollar man brevlådan varje dag i hopp om kallelse, vet inte ens om det är i brevlådan man får den? Flört

Svar på tråden IVF efter sommaren 2022