• Wed 13 Jul 2022 23:09
    5769 visningar
    7 svar
    7
    5769

    Ni med tonåring med moped (17 år)

    Ni som har barn som är i 17 års åldern som har moped hur gör ni en kväll de är ute hos kompis med att själva vara körbar? Vår dotter är 17.5 och kör moped till kompisar som bor 4 km bort. Är en av er alltid körbara när er 17åring är utanför hemmet? Vi är inte det och idag tog min man 3 öl och jag 2 glas vin och när dottern ringde för hon hade kraftig magont så skuldbelade hon oss att vi inte kunde hämta fast hon hade sin moped. Är ni alltid körbara när er 17 åring är ute med kompisar (hon festade inte skall tilläggas, då hade jag varit mer orolig och beredd att köra) 

  • Svar på tråden Ni med tonåring med moped (17 år)
  • Thu 14 Jul 2022 00:03
    #1
    Yosa skrev 2022-07-13 23:09:57 följande:
    Ni med tonåring med moped (17 år)

    Ni som har barn som är i 17 års åldern som har moped hur gör ni en kväll de är ute hos kompis med att själva vara körbar? Vår dotter är 17.5 och kör moped till kompisar som bor 4 km bort. Är en av er alltid körbara när er 17åring är utanför hemmet? Vi är inte det och idag tog min man 3 öl och jag 2 glas vin och när dottern ringde för hon hade kraftig magont så skuldbelade hon oss att vi inte kunde hämta fast hon hade sin moped. Är ni alltid körbara när er 17 åring är ute med kompisar (hon festade inte skall tilläggas, då hade jag varit mer orolig och beredd att köra) 


    Jag tror på att ungdomar i den åldern lär sig att ta ansvar.

    Det finns föräldrar som inte ens har bil.

    När du är 30 och tar din bil hem till vänner så hämtar inte mamma och pappa för lite magont.

    Är det akut så ring 112.
  • Thu 14 Jul 2022 00:17
    #2

    Ja vi såg till att en av oss alltid kunde köra. 

  • Mon 1 Aug 2022 17:07
    #3
    -1 +1

    Ja. Så länge vi har hemmavarande barn och de inte är hemma så är minst en av oss körbara. Föräldraskap.

  • Mon 1 Aug 2022 18:00
    #4
    +1
    linlin74 skrev 2022-08-01 17:07:14 följande:

    Ja. Så länge vi har hemmavarande barn och de inte är hemma så är minst en av oss körbara. Föräldraskap.


    Vadå föräldraskap?
    Tror du att alla föräldrar har körtkort och/eller bil?

    Är dessa föräldrar, enligt dig, dåliga föräldrar?
  • Mon 1 Aug 2022 18:05
    #5
    +2

    Nä. Men jag anser nog att om ens barn är ute på kvällar nätter OCH man har tillgång till bil så är det ett ansvarsfullt föräldraskap att vara nyktet. Och har man inte bil är det väl ändå bra om man iaf inte dricker mer än att man har omdöme nog att hjälpa till att reda ut situationen tex be någon annan hämta, ta buss tid och hämta, skicka en taxi.

  • Tue 2 Aug 2022 00:02
    #6

    Oj jäklar vad alla tycker man måste sitta hemma nykter! Kul som ensamstående med tre tonåringar på heltid, jag kan ju aldrig dricka då...
    Men det gör jag ändå! När jag känner för det! Skulle nåt av barnen ringa och behöva hjälp löser jag det ändå- grannar, föräldrar, syskon, kompisar, taxi!

    Jag tycker inte det är oansvarigt av er att dricka båda två när ert nästan myndiga barn är hemifrån!

  • Tue 2 Aug 2022 00:13
    #7

    Många tonåringar är ju ute varje helgkväll så då skulle man ju inte kunna dricka tillsammans som par under en tioårsperiod om man har flera barn. Det skulle ärligt talat försämra min livskvalitet för mycket för att kännas rimligt.

    Sen är det ju klart att man under många kvällar kan behöva avstå för att en av ens tonåring behöver skjuts eller är ute på tveksamheter. Men varje gång de är hos kompisar, nej. 

Svar på tråden Ni med tonåring med moped (17 år)