• Fri 15 Jul 2022 21:03
    1801 visningar
    12 svar
    12
    1801

    Föll från soffan.. Kan det skada graviditeten?

    Jag har nyligen plussat, men i kväll stod jag i soffan och pysslade med en hylla, trampade fel och ramlade ned i golvet. 
    Landade på höften, men kan ett sådant fall leda till missfall??
    Blev väldigt orolig... 

  • Svar på tråden Föll från soffan.. Kan det skada graviditeten?
  • Fri 15 Jul 2022 21:19
    #1
    -1

    Det tvivlar jag på, man kan leva som vanligt och utöva alla möjliga sporter utan risk för missfall så ett fall från soffan tvivlar jag på skulle orsaka något. Försök att inte oroa dig, du kan inget göra och allt är precis som det ska vara.
    Grattis till graviditeten!

  • Anonym (Nej)
    Fri 15 Jul 2022 21:25
    #2
    -2 +2

    Då hade inte abortkliniker behövts 

  • Fri 15 Jul 2022 21:43
    #3

    Nej, ingen fara alls.

  • Anonym (Nja)
    Fri 15 Jul 2022 21:46
    #4
    -2

    Det är klart att du kan få missfall av att ramla från den höjden men om du inte märker något inom de par närmaste dagarna är det nog lugnt. Ring 1177 om du behöver tydligare råd.

  • Fri 15 Jul 2022 21:51
    #5
    Anonym (Nja) skrev 2022-07-15 21:46:53 följande:
    Det är klart att du kan få missfall av att ramla från den höjden men om du inte märker något inom de par närmaste dagarna är det nog lugnt. Ring 1177 om du behöver tydligare råd.
    Då får du förklara hur det öht skulle kunna vara möjligt. Nyligen plussat innebär förmodligen v.5. Embryot är fortfarande oerhört litet och väl skyddat inne i livmodern och livmodern är långt nere i bäckenet.
  • Anonym (Nej)
    Fri 15 Jul 2022 21:52
    #6
    +1
    Anonym (Nja) skrev 2022-07-15 21:46:53 följande:

    Det är klart att du kan få missfall av att ramla från den höjden men om du inte märker något inom de par närmaste dagarna är det nog lugnt. Ring 1177 om du behöver tydligare råd.


    Nej det kan man inte. Krävs extremt kraftigt våld emot underlivet för att få missfall så tidigt. Som jag nyss sa, om man hade kunnat få missfall av ett fall från en soffa så hade vi inte behövt betala så mycket skatt Skrattande
  • Anonym (Nja)
    Fri 15 Jul 2022 22:05
    #7
    -1
    Anonym (Nej) skrev 2022-07-15 21:52:07 följande:
    Nej det kan man inte. Krävs extremt kraftigt våld emot underlivet för att få missfall så tidigt. Som jag nyss sa, om man hade kunnat få missfall av ett fall från en soffa så hade vi inte behövt betala så mycket skatt Skrattande
    Beroende på hur man ramlar (t ex om det är rakt på magen), hur långt gången man är osv så måste du väl själv fatta att man kan få missfall.
  • Glinda från Oz
    Fri 15 Jul 2022 22:46
    #8
    +1
    Anonym (Nja) skrev 2022-07-15 22:05:53 följande:
    Beroende på hur man ramlar (t ex om det är rakt på magen), hur långt gången man är osv så måste du väl själv fatta att man kan få missfall.
    Risken är minimal men visst kan man ha otur. 
  • Anonym (Ingen fara)
    Sat 16 Jul 2022 00:53
    #9
    +1

    Nej du behöver inte vara orolig i så tidig graviditet. Jag ramlade med magen mot marken när jag var tidigt gravid men allt gick bra, så släpp oron.

  • Anonym (Ingen fara)
    Sat 16 Jul 2022 00:55
    #10
    +1
    Anonym (Nja) skrev 2022-07-15 22:05:53 följande:
    Beroende på hur man ramlar (t ex om det är rakt på magen), hur långt gången man är osv så måste du väl själv fatta att man kan få missfall.
    Hon skriver ju att hon precis har plussat och i så tidig graviditet är fostret så litet och väl skyddat i livmodern.
  • Anonym (Ingen fara)
    Sat 16 Jul 2022 00:57
    #11
    +1
    Anonym (Nja) skrev 2022-07-15 22:05:53 följande:
    Beroende på hur man ramlar (t ex om det är rakt på magen), hur långt gången man är osv så måste du väl själv fatta att man kan få missfall.
    Det skulle väl va om hon fick ett cykelstyre rakt mot livmodern kanske som det kunde hända något, men i det fall hon beskrev där hon slog i höften så nej. Och som sagt, hon har precis plussat så fostret är litet och ligger väl skyddat.
  • Anonym (Nej)
    Sat 16 Jul 2022 08:09
    #12

    Klart barnet kan dö i vecka 35 av ett fall från soffan. Men vi snackar om en kvinna gravid i max vecka 6. Då krävs så kraftigt våld att ts själv hade fått ligga inne på sjukhus en längre tid. Ändast vid olyckor där bäckenet går sönder är det möjligt att få missfall vid ett fall från soffan. Ts kan så klart få missfall ändå men det kommer ha 0% med fallet att göra i såfall. 

Svar på tråden Föll från soffan.. Kan det skada graviditeten?