• Sun 17 Jul 2022 17:21
    7843 visningar
    66 svar
    66
    7843

    Hämta och lämna barn i skolan

    Tänkte höra om rådgivning!

    Har en son 5 fwm år som snart fyller 6. Då det är en period tätt inpå så måste han enligt lag börja i förskole klass. 

    Har en sambo som har en muskelsjukdom och jag är den ända som arbetar och ända wkonomikällan. Sambon får inget trots att hon har progressiv muskelsjukdom och kan inte gå.

    Nu till problemet.

    Lilllen börjar i augusti i skolan och någon måste lämna och hämta han. Sambon kan det inte då hon inte kan gå, och har inte själv fått någon hjälp alls. 

    Allting faller på mig och jag komner vara tvungen att gå från jobbet varje dag. 

    Då är frågan vad kan man göra, kräva av kommun?

    Med en lön i huset kommer vi ekonomiskt blu drabbade om jag går från jobbet

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Hämta och lämna barn i skolan
  • Sun 17 Jul 2022 19:42
    #11
    Marko74 skrev 2022-07-17 19:18:19 följande:

    Att låta barnet gå på fritids blir också fel. Då jag har schema 9-18 ena veckan och 12.00 till 20.00 andrq

    Skolan blu 08.00-13.00


    Fast är det bättre för barnet att vara låst inomhus hela dagarna med en förälder som inte kan göra någonting? Har barnet inte gått på förskola? 


    hur kan soc inte ha reagerat? 

  • Sun 17 Jul 2022 19:44
    #12
    Marko74 skrev 2022-07-17 19:18:19 följande:

    Att låta barnet gå på fritids blir också fel. Då jag har schema 9-18 ena veckan och 12.00 till 20.00 andrq

    Skolan blu 08.00-13.00


    Då får du be din chef om ett mer passande schema. Det är deras skyldighet att göra det så långt det är möjligt.

    Ansök om permobil till din fru, kallas väl hjälpmedel och är något man ansöker om hos vården.
  • Sun 17 Jul 2022 19:58
    #13

    Men hur har ni gjort hittills? Har barnet inte varit på förskola alls utan hemma i 6 år med mamman som inte kan göra något?

    Lämna verkar inte vara ett problem för er.
    Hämtningen behöver lösas. Hade du varit ensamstående hade du fått byta arbetstider eller jobb, alternativt betala någon för hämtning. Vad jag förstår behövs inte barnpassning hela eftermiddagen utan bara någon som ser till att barnet kommer hem.
    Kanske en pensionär till granne som kan hjälpa till i utbyte av andra tjänster eller pengar? Någon tonåring som vill ta hem barnet till sin mamma? Köpa barnvaktstjänst? Fråga skolan om skolskjuts med hjälp av läkarintyg? 

  • Sun 17 Jul 2022 21:38
    #14

    Tii Alexi! 

    Vad snackar du för gojja, vad har soss med detta att göra. Barnet är inte inlåst borde du fatta utan finns ingen som kan ta ut han. Är det sambos fel att hon blivit sjuk och att vi har myndigheter som vägrar hjälpa! Skärp dig med dina kommentarer för sånt gör mig fly förbannad! Om du inte har vettiga kommentarer, kommentera inte heller. Det delas ut bidrag hej vilt i detta land men en sjuk skiter man i. Du kam ta din soss o ......

  • Sun 17 Jul 2022 21:47
    #15

    Jag har i hemtjänsten hämtat och lämnat ett barn från förskola.  Mamman var sjukskriven. 

  • Sun 17 Jul 2022 21:52
    #16

    Sedan en sak till ska man ta ifrån en förälders rättighet att vara med sitt barn bara för att hon är sjuk. Dom har inga problem hemma då vi har hus och kan gå ut i trädgården, utan vi kan hålla oss till ämnet. 

    Men å andra sidan så tackar jag för alla svar och avslutar denna tråd. 

  • Sun 17 Jul 2022 22:35
    #17
    Marko74 skrev 2022-07-17 21:38:37 följande:

    Tii Alexi! 

    Vad snackar du för gojja, vad har soss med detta att göra. Barnet är inte inlåst borde du fatta utan finns ingen som kan ta ut han. Är det sambos fel att hon blivit sjuk och att vi har myndigheter som vägrar hjälpa! Skärp dig med dina kommentarer för sånt gör mig fly förbannad! Om du inte har vettiga kommentarer, kommentera inte heller. Det delas ut bidrag hej vilt i detta land men en sjuk skiter man i. Du kam ta din soss o ......


    Tänk om angående Soc. Det är inte omöjligt att det är med hjälp av dem ni kan lösa det här. Ring och hör med dem! De kan ha koll på vilka stödinsatser ni har rätt till. 

    Du låter som att du tror att Soc tänker sätta din sambo i fängelse eller nåt. Det funkar inte så. Soc är i första hand en myndighet som fördelar stöd. Och det är ju precis det ni behöver eftersom ni saknar socialt nätverk som har möjlighet att stötta. 


    Ring även skola och fritids och be om hjälp med förslag på lösningar. Börja med att be om hjälp, inte kräva. Ringer du och börjar kräva saker hit och dit från början kommer folks vilja att hjälpa er minska drastiskt. 

    Har ni sökt och fått fritidsplats? I så fall under vilka tider? 

  • Sun 17 Jul 2022 23:39
    #18

    Jag kanske missuppfattade inlägget. Men som jag skrev tidugare så har vi haft sip möte med alla även soc, dom bryr sig ej  Har även åberopat barnkonvention. Men dom lägger allt på mig

  • Sun 17 Jul 2022 23:44
    #19

    Fritids efter skolan, och du får gå ner i tid på jobbet under 12-20 veckan. Prata med arbetsgivaren hur ni kan försöka lösa det.

  • Sun 17 Jul 2022 23:47
    #20

    Återigen vi lever av en lön. Hur ska jag gå ner i tid? Min lön matar oss 3.

Svar på tråden Hämta och lämna barn i skolan