• Marko74

    Hämta och lämna barn i skolan

    Tänkte höra om rådgivning!

    Har en son 5 fwm år som snart fyller 6. Då det är en period tätt inpå så måste han enligt lag börja i förskole klass. 

    Har en sambo som har en muskelsjukdom och jag är den ända som arbetar och ända wkonomikällan. Sambon får inget trots att hon har progressiv muskelsjukdom och kan inte gå.

    Nu till problemet.

    Lilllen börjar i augusti i skolan och någon måste lämna och hämta han. Sambon kan det inte då hon inte kan gå, och har inte själv fått någon hjälp alls. 

    Allting faller på mig och jag komner vara tvungen att gå från jobbet varje dag. 

    Då är frågan vad kan man göra, kräva av kommun?

    Med en lön i huset kommer vi ekonomiskt blu drabbade om jag går från jobbet

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Hämta och lämna barn i skolan
  • snöblask

    Jag tror att du var fel ute med din frågeställning. Lösa hämtning och lämning är du liksom skyldig till och folk i tråden kommer med förslag. Men frågan verkar kanske snarare vara vilken hjälp mamman kan få av samhället för att klara vara mamma?

  • Tom Araya
    Marko74 skrev 2022-07-17 17:21:10 följande:
    Hämta och lämna barn i skolan

    Tänkte höra om rådgivning!

    Har en son 5 fwm år som snart fyller 6. Då det är en period tätt inpå så måste han enligt lag börja i förskole klass. 

    Har en sambo som har en muskelsjukdom och jag är den ända som arbetar och ända wkonomikällan. Sambon får inget trots att hon har progressiv muskelsjukdom och kan inte gå.

    Nu till problemet.

    Lilllen börjar i augusti i skolan och någon måste lämna och hämta han. Sambon kan det inte då hon inte kan gå, och har inte själv fått någon hjälp alls. 

    Allting faller på mig och jag komner vara tvungen att gå från jobbet varje dag. 

    Då är frågan vad kan man göra, kräva av kommun?

    Med en lön i huset kommer vi ekonomiskt blu drabbade om jag går från jobbet

    Tacksam för svar


    Ni har rätt att få hjälp med detta. Prata med era kontakter inom vården och se till att få till en samverkan med andra myndigheter, som Försäkringskassan och kommunen (socialtjänst).
  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2022-07-17 23:49:54 följande:

    Ni får leva billigare, dra ner på utgifter. Kom hennes sjukdom nyligen? Ni måste ju annars haft en del tid att planera för detta.


    Ser du till att alla skattebetalare får tillbaka det de har betalt för att folk som är i TS situation ska kunna få hjälp?
  • Tom Araya
    Marko74 skrev 2022-07-17 21:38:37 följande:

    Tii Alexi! 

    Vad snackar du för gojja, vad har soss med detta att göra. Barnet är inte inlåst borde du fatta utan finns ingen som kan ta ut han. Är det sambos fel att hon blivit sjuk och att vi har myndigheter som vägrar hjälpa! Skärp dig med dina kommentarer för sånt gör mig fly förbannad! Om du inte har vettiga kommentarer, kommentera inte heller. Det delas ut bidrag hej vilt i detta land men en sjuk skiter man i. Du kam ta din soss o ......


    Jo, socialtjänsten har med detta att göra, då det är de (och ev FK) som ska hjälpa er att kunna leva ett någorlunda normalt liv.
  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2022-07-18 18:24:40 följande:
    Ser du till att alla skattebetalare får tillbaka det de har betalt för att folk som är i TS situation ska kunna få hjälp?
    Vet inte vad du menar.

    TS har ett barn som börjar skolan, det kommer ju inte som en överraskning att barnet behöver lämnas och hämtas på skoltider.

  • Tom Araya
    Tow2Mater skrev 2022-07-18 19:05:06 följande:
    Vet inte vad du menar.
    Du vet väl att vi alla betalar en massa skatt för att sådan hjälp ska finnas tillgänglig när man behöver?
    Tow2Mater skrev 2022-07-18 19:05:06 följande:
    TS har ett barn som börjar skolan, det kommer ju inte som en överraskning att barnet behöver lämnas och hämtas på skoltider.
    ...och vad menar du att han skulle ha gjort åt saken?
  • Cartjan1

    Vilken tuff situation du och din sambo har, förstår att det känns mycket stressamt alltihop. 

    Vad jag kan se efter dina arbetstider så borde ju enbart 20-tiden varannan vecka vara ett problem? Även om barnet givet får långa dagar men med tanke på att din sambo är såpass rörelse hindrad så kanske fritids bara är positivt ur barnets perspektiv. Du kan ju lämna till skolstart båda veckorna. Veckan du slutar 18 så får du meddela skolan att du behöver utökad tid. De allra flesta kommuner har nämligen 18 som officiell sluttid men har faktiskt krav på sig att kunna vara öppet till 18.30 iaf när behovet finns - har själv haft elever som hämtats både 18.15 samt 18.30. Gällande den andra veckan så skulle jag först kolla om det finns möjlighet för dig att byta skift (att du går lika bägge veckorna) eller om det finns någon barnvakt att hyra som just ansvarar för hämtning och kanske går och handlar i samma veva...Då lejer du ju också bort lite av allt ditt jobb- kanske finns någon tonåring i staden som gärna ökar månadspengen med det enkla uppdraget att hämta ca 17 på fritids, handla och sedan lämna barnet hemma. Inte tidskrävande och enkla pengar. Annars är ju alternativet att kolla upp nattfritids. Har även där haft elever som blivit upphämtade till nattis för att sedan hämtas ca 20 av förälder. 

    I längden så bör du nog se dig om efter andra jobb, barnet kommer få väldigt långa dagar och skolan blir bara mer och mer betungande ju äldre de blir men fokusera nu främst på att hitta en lösning efter de premisser du har.

    Önskar dig och din familj all lycka!

  • Tom Araya

    Ni som skriver att TS borde byta jobb eller i alla fall arbetstider...

    TS har kanske dessa för att tjäna tillräckligt att försörja dem båda, så att bara byta är kanske inte så "bara".

  • Tow2Mater
    Tom Araya skrev 2022-07-18 22:16:27 följande:
    Ni som skriver att TS borde byta jobb eller i alla fall arbetstider...

    TS har kanske dessa för att tjäna tillräckligt att försörja dem båda, så att bara byta är kanske inte så "bara".
    Tom Araya skrev 2022-07-18 19:53:18 följande:
    Du vet väl att vi alla betalar en massa skatt för att sådan hjälp ska finnas tillgänglig när man behöver?

    ...och vad menar du att han skulle ha gjort åt saken?

    De får väl bara vänta på att myndigheterna erbjuder hjälp då. Hinns det inte till skolstart får väl barnet vara hemma. Då kanske det blir fart på dem och soc kontaktas. Eller så kan de flytta isär, så får mamman försörjningsstöd och han har bara sig själv och barnet att försörja.


Svar på tråden Hämta och lämna barn i skolan