• Sun 17 Jul 2022 17:21
    7847 visningar
    66 svar
    66
    7847

    Hämta och lämna barn i skolan

    Tänkte höra om rådgivning!

    Har en son 5 fwm år som snart fyller 6. Då det är en period tätt inpå så måste han enligt lag börja i förskole klass. 

    Har en sambo som har en muskelsjukdom och jag är den ända som arbetar och ända wkonomikällan. Sambon får inget trots att hon har progressiv muskelsjukdom och kan inte gå.

    Nu till problemet.

    Lilllen börjar i augusti i skolan och någon måste lämna och hämta han. Sambon kan det inte då hon inte kan gå, och har inte själv fått någon hjälp alls. 

    Allting faller på mig och jag komner vara tvungen att gå från jobbet varje dag. 

    Då är frågan vad kan man göra, kräva av kommun?

    Med en lön i huset kommer vi ekonomiskt blu drabbade om jag går från jobbet

    Tacksam för svar

  • Svar på tråden Hämta och lämna barn i skolan
  • Wed 20 Jul 2022 16:04
    #51
    +1
    Guldnovan skrev 2022-07-20 15:14:46 följande:
    Permobil funkar kanske i Skåne året om. Sen beror det på om barnet kan gå hela vägen. Samma med moped, funkar inte vintertid överallt. 
    Det blir svårt att hjälpa TS med idéer när det inte ges någon information om förutsättningarna. Är skolvägen 4km längs 90-väg? 200 meter i storstad? Har han hört med skolan om skolskjuts osv?

    Han bemöter inte alls de förslag som kommer, utan verkar mer fundera kring att hustrun borde ha rätt till mer hjälp. Det kan man absolut tycka, men i väntan på att hon får det måste ju problemet lösas. Det verkar dock inte som om han vill ha lösningsinriktade förslag i just den här tråden.
  • Wed 20 Jul 2022 16:12
    #52
    Ellie skrev 2022-07-20 16:04:45 följande:
    Det blir svårt att hjälpa TS med idéer när det inte ges någon information om förutsättningarna. Är skolvägen 4km längs 90-väg? 200 meter i storstad? Har han hört med skolan om skolskjuts osv?

    Han bemöter inte alls de förslag som kommer, utan verkar mer fundera kring att hustrun borde ha rätt till mer hjälp. Det kan man absolut tycka, men i väntan på att hon får det måste ju problemet lösas. Det verkar dock inte som om han vill ha lösningsinriktade förslag i just den här tråden.
    Det är jättekonstigt att man skapar trådar och sen när man får följdfrågor som skiter man i att svara. Han kommenterar ju inte ens de förslag som ges.
  • Wed 20 Jul 2022 16:51
    #53
    Tow2Mater skrev 2022-07-20 15:55:55 följande:
    Banklån, kreditkort, vad som helst. Man gor vad man måste. Se mojligheterna nu, inte bara hindren!
    Kreditkort är ingen lösning, det snarare skapar problem för de som inte har en stark ekonomi eller hög inkomst.

    Jag tycker du borde se till de förutsättningar som TS och hans fru har, istället för att fantisera ihop någon som bara kan fungera utefter helt andra förutsättningar.
    Det är du som ska förklara hur dina förslag fungerar i verkligheten för den som ska tillämpa dem.
  • Wed 20 Jul 2022 19:52
    #54

    Skolan är 1,5km bort. Vissa skriver  att jag ej svarar, vill inte agera nonchalant här, men vissa frågor fattar jag ej vsd dom hsr med mitt problem att göra. Frugan kan inte gå, 100 meter så ger kroppen vika för hon har inga muskler på ena sidan. Ta frågan med skoldistansen distansen är irrelevant här. För att jag ska hämta varje dag så kommer jag få åka 35km extra. 

    Jag är tacksam för alla svar, men jag förväntade mig att någon kanske kunde lagen, rättigherer mm. 

    Sedan vill jag racka alla som gett svar givetvis

  • Wed 20 Jul 2022 19:59
    #55

    Sedan så skrev jag att frugan har sk sip möte. Vad är samordnad individulee plan? 

    SIP ska samla individens alla behov och tillgodose stödinsatser från hälso- och sjukvården och socialtjänsten. En SIP kan upprättas för personer i alla åldersgrupper, oavsett om den enskilde har större eller mindre behov av samordning.

    Många har nämt kolla mwd dom eller dom

    För att förtydliga: alla myndigheter känner till alla våra problem även skolan, men ingen kommer med konkret svar.

    Men som svar på era frågor så Ja, jag har kollat med alla

    Därav hoppades jag få ett konkret svar som styrks med lag för myndigheter är bra på att köra över en.

    Efter all denna tid 6 år med denna sjukdom så kommer man få en till patient, dvs mig för allt detta sliter på mig med. Att behöva kämpa så här och tampas är under all kritik

  • Wed 20 Jul 2022 20:03
    #56

    Sedan undrar jag alla andra som fått permobiler ex har dom betalat dom med lån? För det känns som det delas ut en del permobiler till vissa men vissa får ej.

    Jag fick bekosta 3n rullator för 5000 kr ur egen ficka men den är ej optimal då hennes rygg ej pallar med, som jag sa bara halva sidan har muskler.

    Ska man behöva punga ut mer pengar sjäv? 

    Men återigen hur man ska lösa detta med att hämta barnet det är huvudfrågan

  • nytt eller gammal­t
    Wed 20 Jul 2022 20:09
    #57

    Många barn går själva till och från skolan i förskoleklass om det är en ok väg. Det är ju så nära att det skulle funka för ert barn om inte barnet har särskilda behov av något slag. 

    Sedan kanske barnet får någon klasskompis som bor i närheten som hen kan gå tillsammans med, då blir det ännu enklare. 

    Mamman är hemma när barnet kommer hem och kan förhoppningsvis se till att det blir mellis och så. Att någon är hemma när man kommer hem är nog det viktigaste när man är i den åldern, tänker jag. 

    Däremot om det är en farlig skolväg så faller ju det här förslaget. Jag gick själv genom ett industriområde och 2 km längs en tungt trafikerad väg från första klass, men idag ses det väl inte som lämpligt. Då tog sig alla barn till och från skolan själva, fanns inte på kartan att föräldrar skulle skjutsa. Jag gick även själv till dagis vissa morgnar från att jag var 5-6 år då mina föräldrar jobbade. (Ja, i en av våra större städer.)

    Sen när det gäller rättigheter - om en förälder är frisk så har den det fulla ansvaret. Du behöver faktiskt se dig som ensamstående förälder och agera utifrån det. 

    Jag jobbar i ett företag som bland annat bedriver hemtjänst. Många ensamstående som arbetar från kl 7 på morgonen och får sköta barnens morgnar per telefon, största barnet får ta ansvar för mindre osv. Man har mer ansvar för sig själv och sin familj i vårt samhälle än vad många tror.

  • Wed 20 Jul 2022 20:10
    #58

    Här kommer en fruktansvärd lösning.
    separera, ha delad vårdnad, eftersom modern inte fysiskt klarar av sig själv och ett barn måste det gå att få personlig assistent.

  • Wed 20 Jul 2022 21:21
    #59
    nytt eller gammalt skrev 2022-07-20 20:09:27 följande:

    Många barn går själva till och från skolan i förskoleklass om det är en ok väg. Det är ju så nära att det skulle funka för ert barn om inte barnet har särskilda behov av något slag. 

    Sedan kanske barnet får någon klasskompis som bor i närheten som hen kan gå tillsammans med, då blir det ännu enklare. 

    Mamman är hemma när barnet kommer hem och kan förhoppningsvis se till att det blir mellis och så. Att någon är hemma när man kommer hem är nog det viktigaste när man är i den åldern, tänker jag. 

    Däremot om det är en farlig skolväg så faller ju det här förslaget. Jag gick själv genom ett industriområde och 2 km längs en tungt trafikerad väg från första klass, men idag ses det väl inte som lämpligt. Då tog sig alla barn till och från skolan själva, fanns inte på kartan att föräldrar skulle skjutsa. Jag gick även själv till dagis vissa morgnar från att jag var 5-6 år då mina föräldrar jobbade. (Ja, i en av våra större städer.)

    Sen när det gäller rättigheter - om en förälder är frisk så har den det fulla ansvaret. Du behöver faktiskt se dig som ensamstående förälder och agera utifrån det. 

    Jag jobbar i ett företag som bland annat bedriver hemtjänst. Många ensamstående som arbetar från kl 7 på morgonen och får sköta barnens morgnar per telefon, största barnet får ta ansvar för mindre osv. Man har mer ansvar för sig själv och sin familj i vårt samhälle än vad många tror.


    Jag håller med dig i allt.

    Dock vill jag tillägga att trots att ansvaret hamnar huvudsakligen på sambon, så innebär inte det att stödjande myndigheter inte har något ansvar alls... det har de. Bl.a. ska den anhöriga som tar hand om anhöriga sjuka. äldre eller handikappade erbjudas stöd och avlastning.


    Vissa hjälpmedel hamnar också på kommunens eller landstingets ansvar.

  • Wed 20 Jul 2022 21:25
    #60
    Marko74 skrev 2022-07-20 20:03:41 följande:

    Sedan undrar jag alla andra som fått permobiler ex har dom betalat dom med lån? För det känns som det delas ut en del permobiler till vissa men vissa får ej.

    Jag fick bekosta 3n rullator för 5000 kr ur egen ficka men den är ej optimal då hennes rygg ej pallar med, som jag sa bara halva sidan har muskler.

    Ska man behöva punga ut mer pengar sjäv? 

    Men återigen hur man ska lösa detta med att hämta barnet det är huvudfrågan


    Rollator lånar man. Visst går det att köpa i butik men det är annars ett hjälpmedel som alla andra kort-eller långtidslån. 
  • Wed 20 Jul 2022 21:34
    #61
    +1

    Vad säger fysioterapeut och kurator angående hjälpmedel som rollator, rullstol/permobil osv?

  • Wed 20 Jul 2022 21:49
    #62

    Har ni ansökt om sjukersättning? om hon fick avslag så antar jag att rehabmöjligheternacinte var uttömda. 


    har hon skrivits in i det förstärkta samarbetet mellan FK och AF för att utreda rehabmöjligheterna? 


    vad kan hon göra som inte innebär fysisk ansträngning, tex vid en dator? 

  • Wed 20 Jul 2022 21:49
    #63

    Din fru kan ansöka om hemtjänst via socialen. Om hon får avslag så kan hon överklaga. 

    Men för att vara helt ärlig så låter det inte som att hennes besvär till största del är psykiska. Hon har definitivt muskler i båda sidorna av kroppen, det är inte en chans att hon har fått ett läkarintyg på att hon saknar muskler i ena halvan av kroppen. Då hade hon inte klarar av att sitta upprätt tex.

    Så jag tror att det viktigaste är att du och din fru behöver landa i att hon lider av psykiska besvär och att hon behöver hjälp att må psykiskt bättre.

    Har ni någon som ni litar på som kan följa med på läkarbesök och vid kontakter med socialen? Jag tror att ni båda har fastnat i ett destruktivt mönster där ni misstror vården och socialen och ni behöver hjälp att få nya infallsvinklar. 

  • Wed 20 Jul 2022 21:52
    #64

    Skrev fel, menar att det låter som att din frus besvär ÄR psykiska. 

  • Wed 20 Jul 2022 21:53
    #65
    Marko74 skrev 2022-07-17 21:38:37 följande:

    Tii Alexi! 

    Vad snackar du för gojja, vad har soss med detta att göra. Barnet är inte inlåst borde du fatta utan finns ingen som kan ta ut han. Är det sambos fel att hon blivit sjuk och att vi har myndigheter som vägrar hjälpa! Skärp dig med dina kommentarer för sånt gör mig fly förbannad! Om du inte har vettiga kommentarer, kommentera inte heller. Det delas ut bidrag hej vilt i detta land men en sjuk skiter man i. Du kam ta din soss o ......


    Alltså, om du jobbar och din sambo inte klarar ordna att barnet kommer till skolan, så är det kanske dags att ordna med såväl fritids, som att få hjälp av socialtjänsten.

    Du sitter och är bitter över bidrag, själv tänker jag att det ju handlar om er situation. Om nu muskelsvaghet är såpass allvarlig som du säger varför har inte rehab pratat om olika hjälpmedel, och har inte din partner skaffat färdtjänst? Det här handlar ju inte bara om skolan, utan om hur tusan ert vardagsliv fungerar.

    Dags att föreslå en ny SIP gällande ert föräldraskap, eller att lösa detta "på annat sätt". Det hjälper inte att du tycker synd om din sambo för att det inte är hennes fel att hon blivit sjuk, du behöver vara förälder i allra första hand och hitta en lösning på att få barnet fram och tillbaka till skolan. 

    Möjlighet finns att ansöka om skolskjuts, men som du troligen vet så får man ju inte alltid allt man tycker man behöver.... 
  • Fri 22 Jul 2022 12:17
    #66
    Marko74 skrev 2022-07-20 20:03:41 följande:

    Sedan undrar jag alla andra som fått permobiler ex har dom betalat dom med lån? För det känns som det delas ut en del permobiler till vissa men vissa får ej.

    Jag fick bekosta 3n rullator för 5000 kr ur egen ficka men den är ej optimal då hennes rygg ej pallar med, som jag sa bara halva sidan har muskler.

    Ska man behöva punga ut mer pengar sjäv? 

    Men återigen hur man ska lösa detta med att hämta barnet det är huvudfrågan


    Min mamma betalde sin permobil själv. Troligtvis för hon inte orkade gå den långa vägen. Jag har en barndomsvän med sjukdom (inte riktigt säker på vad det är mer än att hon kan krampa och har psykisk ohälsa) hon är beviljad stödperson som följer med ex till badhuset, nöjesparken, lekparken etc. Till skolan tror jag inte, inte själv med barnet iaf utan bygger på att stödja den med nedsatt förmåga att själv kunna utföra momenten. 
Svar på tråden Hämta och lämna barn i skolan