• Mon 18 Jul 2022 10:14
    5241 visningar
    36 svar
    -2
    36
    5241

    Restid med barn

    Hej, 
    Jag är skild och har 2 barn.  
    Bor i norra delen av Stockholms. 
    Barnens mamma flyttade utan förvarning till Södra delen av Stockholm. Barnen pendlar till norra delen pga att skolan ligger 3 min promenad från mitt hem. 
    Nu vill mitt ex att när jag överlämningen ska ske från mig till henne att jag ska köra till Södra delen av Stockholm för att fet ska bli rättvist. 
    Vad har jag för skyldigheter att göra det eller kan jag säga att det är hon som flyttat och då får hon lösa det 

  • Svar på tråden Restid med barn
  • Anonym (S)
    Mon 18 Jul 2022 10:55
    #1
    PSDrömmaren skrev 2022-07-18 10:14:41 följande:
    Restid med barn

    Hej, 
    Jag är skild och har 2 barn.  
    Bor i norra delen av Stockholms. 
    Barnens mamma flyttade utan förvarning till Södra delen av Stockholm. Barnen pendlar till norra delen pga att skolan ligger 3 min promenad från mitt hem. 
    Nu vill mitt ex att när jag överlämningen ska ske från mig till henne att jag ska köra till Södra delen av Stockholm för att fet ska bli rättvist. 
    Vad har jag för skyldigheter att göra det eller kan jag säga att det är hon som flyttat och då får hon lösa det 


    Det handlar alltså inte om vad som är bäst för barnen utan vad som är bäst för dig och samtidigt sämst för henne? Fundera på dina prioriteringar. Hur vill du känna om 10år? Vill du känna att du gjorde det bästa för barnen eller att hon minsann inte fick några fördelar på din bekostnad, skit samma att det inte var bra för barnen?
  • Mon 18 Jul 2022 11:05
    #2
    Anonym (S) skrev 2022-07-18 10:55:09 följande:
    Det handlar alltså inte om vad som är bäst för barnen utan vad som är bäst för dig och samtidigt sämst för henne? Fundera på dina prioriteringar. Hur vill du känna om 10år? Vill du känna att du gjorde det bästa för barnen eller att hon minsann inte fick några fördelar på din bekostnad, skit samma att det inte var bra för barnen?
    Hej,
    Tack för din synpunk. :)
    Ska ta till mig det. 
    Som läget har varit tidigare så är mitt ex även anmäld för alkoholmissbruk av både skolan och familjerätten och det bygger på vad min äldsta son har berättat.
    Det är även jag som betalar 100% av barnens aktiviteter samt även kör dem dit till aktiviteterna även när det är deras mammas vecka med barnen.
    Än så länge så har jag gjort allt det utan att be mamman om någon hjälp eller satt ner foten att hon också måste ta sitt ansvar för barnen.
    Så om jag tycker att mamman ska få göra som hon vill och jag bara följa efter och göra som hon vill så är det självklart att jag kör barnen till henne.
    Nån stans måste det bli jämnvikt i vad vi gör för barnen.
    Jag ska ändå tänka på det du skrev :)
    Tack :) 
  • Anonym (S)
    Mon 18 Jul 2022 11:18
    #3
    PSDrömmaren skrev 2022-07-18 11:05:45 följande:
    Hej,
    Tack för din synpunk. :)
    Ska ta till mig det. 
    Som läget har varit tidigare så är mitt ex även anmäld för alkoholmissbruk av både skolan och familjerätten och det bygger på vad min äldsta son har berättat.
    Det är även jag som betalar 100% av barnens aktiviteter samt även kör dem dit till aktiviteterna även när det är deras mammas vecka med barnen.
    Än så länge så har jag gjort allt det utan att be mamman om någon hjälp eller satt ner foten att hon också måste ta sitt ansvar för barnen.
    Så om jag tycker att mamman ska få göra som hon vill och jag bara följa efter och göra som hon vill så är det självklart att jag kör barnen till henne.
    Nån stans måste det bli jämnvikt i vad vi gör för barnen.
    Jag ska ändå tänka på det du skrev :)
    Tack :) 

    Om mamman är anmäld för alkoholmissbruk är det väl ännu mer viktigt att du tar mer ansvar för barnen? 


    Men om det är mer viktigt att hon tar lika mkt ansvar som du, så kör på det. 

  • Mon 18 Jul 2022 11:30
    #4

    Ja det ÄR jobbigt att ha barn ihop med nån som har allvarliga problem tex alkoholism. Om detta inte var känt när du gjorde henne gravid så har du gått på en mina helt enkelt. Shit happens. Många som har gått på långt större minor än så men som ändå kan hantera sina liv och ge barnen en fortsatt bra uppväxt.

  • Mon 18 Jul 2022 11:37
    #5

    Beror väl på hur lång Restiden är. Är det mer än 30 min borde hon som valt att flytta stå för det. Annars kan det delas lika.

  • Mon 18 Jul 2022 11:38
    #6
    exandthecity skrev 2022-07-18 11:30:00 följande:

    Ja det ÄR jobbigt att ha barn ihop med nån som har allvarliga problem tex alkoholism. Om detta inte var känt när du gjorde henne gravid så har du gått på en mina helt enkelt. Shit happens. Många som har gått på långt större minor än så men som ändå kan hantera sina liv och ge barnen en fortsatt bra uppväxt.


    Nej det va inte känt när jag gifte mig och skaffade barn med henne utan det kom fram senare. Många som har beroende sjukdomen är ju experter på att dölja det.
    Det är andra saker som det varit problem med men det behöver jag inte gå in på här.
    Jag har fortsatt att dansa efter hennes regler men måste på något sätt sätta stop.
    Och det här med att flytta så att det är 40 minuter bilresa för barnen till skolan på morgonen samt att de kommer sent 1-2 gånger i veckan då det är mammans vecka. Sen att jag ska börja köra fram och tillbaka när hon ska ha barnen. Tänkte mer att det är hennes val att flytta så långt bort. Då måste hon vara beredd att göra de uppoffringar som krävs för barnen.
    Tack för din input. :)
  • Mon 18 Jul 2022 11:39
    #7
    Norrländskan123 skrev 2022-07-18 11:37:53 följande:

    Beror väl på hur lång Restiden är. Är det mer än 30 min borde hon som valt att flytta stå för det. Annars kan det delas lika.


    Tack,
    Det är c:a 40 min bilresa om det inte är trafik. 
    Att hon flyttat fick jag reda på från barnen då de hade börjat pendla.
  • Mon 18 Jul 2022 17:59
    #8
    PSDrömmaren skrev 2022-07-18 11:39:08 följande:
    Tack,
    Det är c:a 40 min bilresa om det inte är trafik. 
    Att hon flyttat fick jag reda på från barnen då de hade börjat pendla.
    Bodde ni särbo och hon hade barnen boendes hos sig, eller hur kommer det sig du inte visste att hon flyttat?
    Och varfor tillät du att barnen flyttade?
  • Anonym (H)
    Mon 18 Jul 2022 23:56
    #9
    Tow2Mater skrev 2022-07-18 17:59:03 följande:
    Bodde ni särbo och hon hade barnen boendes hos sig, eller hur kommer det sig du inte visste att hon flyttat?
    Och varfor tillät du att barnen flyttade?
    Barnen är väl antagligen skrivna hos honom? 

    TS: tråkig situation. Det är ju hennes problem ja, och du kan naturligtvis vägra. Men tänk på vikten av ha en god relation till dina barns mamma. Det är mycket som det ska samarbetas och kommas överens om i många år framåt och i relation till det är det en ändå en ganska liten sak att köra genom stan.
  • Tue 19 Jul 2022 00:28
    #10
    Tow2Mater skrev 2022-07-18 17:59:03 följande:
    Bodde ni särbo och hon hade barnen boendes hos sig, eller hur kommer det sig du inte visste att hon flyttat?
    Och varfor tillät du att barnen flyttade?
    Barnen är skrivna hos mig och går i skola 3 min promenad från mig. Tidigare bodde mamman i samma kommun och barnen hade c:a 10 min promenad från mamman. 
    Barnen fick reda på flytten i stort sätt när hon flyttade.
Svar på tråden Restid med barn