• Mon 18 Jul 2022 10:29
    6715 visningar
    69 svar
    +4
    69
    6715

    Krånglat något? Här kan du hojta till!

    Hej hej!

    Har du snubblat på något som krånglar i forumet eller är det så att du saknar någon funktion?
    Toppen då kan du informera oss i den här tråden!
    Gäller de enskilda ärenden eller trådar använd anmälningsfunktionen eller inboxa din fråga.
    Välkomna!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2022-07-21 23:52
    Öbservera!
    Behöver du support eller hjälp som rör din användare inboxa så hjälper jag till

  • Svar på tråden Krånglat något? Här kan du hojta till!
  • Wed 20 Jul 2022 14:13
    #41
    Arcnice skrev 2022-07-19 14:05:26 följande:

    1. Fixa till stödet för unicode-tecken så att inte emojis etc. skrivs ut som frågetecken.

    2. Se till att varje inlägg har tid när inlägget skapades utskrivet, t.ex. "2020-07-19 13:37" som det är nu när det står "äldre 2 Nov" är helt värdelöst. Jag vill kunna se exakt när ett inlägg eller en tråd skapades.

    3. Skriv ut tidsstämpel (se punkt 2 för format) för när en tråd skapades på översiktssidan där trådar listas.

    4. Gör det möjligt att förhandsgranska och redigera ett inlägg eller trådstart innan publicering. Det är irriterande om man råkar göra ett stavfel i t.ex. titeln som man inte kan fixa till eller att man får en konstig formatering som man inte förväntat sig.

    5. Gör det enklare att citera flera inlägg samtidigt. Flashback har ett rätt bra system för det som ni kan kika på.

    Ingen av punkterna ovan borde vara svåra att implementera (iallafall inte 1-4), men tyvärr känns det inte som att de programmerare och UX människor som jobbar med Familjeliv är särskilt vassa på sitt jobb med tanke på hur dåligt sidan fungerar för det mesta. Ett forum är faktiskt inte en särskilt komplex produkt så ni borde kunna leverera bättre.


    Håller med på alla punkter...

    Det som är lustigt är att de har gjort en "snygg yta" på FL, men under ytan så är forumet på något sätt "fast i det gamla" så som forum var för typ 15-20 år sedan.

    De behöver komma "up to date" med forumet i form av funktioner och finesser...


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Wed 20 Jul 2022 22:27
    #42

    En grej till:

    den där informationsrutan om ?nyheten? att man kan gilla foruminlägg lägger sig dåligt då den blockerar användarnamnet på trådstartaren. Vilket man ofta vill veta. Då ska man behöva klicka ner den. Lite onödigt tänker jag.

  • Mia99
    Thu 21 Jul 2022 15:32
    #45
    +1
    Arcnice skrev 2022-07-19 14:05:26 följande:

    1. Fixa till stödet för unicode-tecken så att inte emojis etc. skrivs ut som frågetecken.

    2. Se till att varje inlägg har tid när inlägget skapades utskrivet, t.ex. "2020-07-19 13:37" som det är nu när det står "äldre 2 Nov" är helt värdelöst. Jag vill kunna se exakt när ett inlägg eller en tråd skapades.

    3. Skriv ut tidsstämpel (se punkt 2 för format) för när en tråd skapades på översiktssidan där trådar listas.

    4. Gör det möjligt att förhandsgranska och redigera ett inlägg eller trådstart innan publicering. Det är irriterande om man råkar göra ett stavfel i t.ex. titeln som man inte kan fixa till eller att man får en konstig formatering som man inte förväntat sig.

    5. Gör det enklare att citera flera inlägg samtidigt. Flashback har ett rätt bra system för det som ni kan kika på.

    Ingen av punkterna ovan borde vara svåra att implementera (iallafall inte 1-4), men tyvärr känns det inte som att de programmerare och UX människor som jobbar med Familjeliv är särskilt vassa på sitt jobb med tanke på hur dåligt sidan fungerar för det mesta. Ett forum är faktiskt inte en särskilt komplex produkt så ni borde kunna leverera bättre.


    EnAnonumius skrev 2022-07-20 14:13:21 följande:
    Håller med på alla punkter...

    Det som är lustigt är att de har gjort en "snygg yta" på FL, men under ytan så är forumet på något sätt "fast i det gamla" så som forum var för typ 15-20 år sedan.

    De behöver komma "up to date" med forumet i form av funktioner och finesser...
    Föera citat är möjligam se ovan. Du väljer att citera, infogar det du vill citera, flyttar upp till det andra inlägget du vill citera och trycker på citera-ikonen igen. Då infogas även den andra texten.
  • Thu 21 Jul 2022 20:35
    #49
    Mia99 skrev 2022-07-21 15:32:02 följande:
    EnAnonumius skrev 2022-07-20 14:13:21 följande:
    Håller med på alla punkter...

    Det som är lustigt är att de har gjort en "snygg yta" på FL, men under ytan så är forumet på något sätt "fast i det gamla" så som forum var för typ 15-20 år sedan.

    De behöver komma "up to date" med forumet i form av funktioner och finesser...
    Föera citat är möjligam se ovan. Du väljer att citera, infogar det du vill citera, flyttar upp till det andra inlägget du vill citera och trycker på citera-ikonen igen. Då infogas även den andra texten.
    Är medveten om det, men tycker inte att det är ett smidigt sätt att hantera det hela på.
  • Thu 4 Aug 2022 00:05
    #45
    FredrikLiksom skrev 2022-07-19 07:55:37 följande: #25

    Det skulle vara bra om man kan använda fler tecken.
    Till exempel blir citationstecken frågetecken när man postat ett inlägg. Och det gäller nog fler tecken.

    Jag testar här: ? 

    En annan sak är att man ibland när man svarar på inlägg och citerar någon hamnar i det grå fältet med det man citerat. Gör man det får man ladda ladda om sidan för att kunna ta sig därifrån. Då är det bättre att formateringen inte sker förrän inlägget är postat tänker jag. Som det är på Flashback. Där Står det bara koden för den del av texten som ska formateras. Då borde man själv kunna ta sig ur fältet utan att ladda om.

    Sen har det nämnts tidigare men det är väldigt ofta det inte går att citera alls.

    Övrig info, jag använder iPhone med senaste IOS.


     "En annan sak är att man ibland när man svarar på inlägg och citerar någon hamnar i det grå fältet med det man citerat. "

    Man inte sätta markören efter </div> om det är slutet på inlägget eller mellan två citat </div><div>, det behövs ett tecken/mellanrum/ny rad för att det ska gå.

    Det finns en html source editor till tinyMCE så man kan redigera koden men den är inte aktiverad.
  • Thu 4 Aug 2022 00:46
    #46
    pyssel skrev 2022-07-19 15:05:06 följande: #35
    Forumvärd skrev 2022-07-18 12:00:30 följande:

    Fungerar det att logga ut för er?


    pyssel skrev 2022-07-18 16:09:44 följande:
    Nej. (Mobil. Android)

    Fortfarande: Det hade varit trevligt att kunna logga ut härifrån, som vi är flera som efterfrågat i veckor.
       
    Det är minst två olika avatarmenyer som används, den för mobil utan "Logga ut" används när bredden är >= 740 pixlar. Avatarmenyn incl. "Logga ut" är högre än 215 pixlar så  "Logga ut" döljs (beroende på teckenstorlek), konstigt att inte den andra meny visas landskapsvyn på din mobil.

    På min mobil så syns logga ut  i android med nyaste firefox (men inte med en äldre version eller chrome)

    Funkar det inte med firefox får att fixa för android med firefox nightly + tillägget stylus
    addons.mozilla.org/en-US/firefox/addon/styl-us/
    blog.mozilla.org/addons/2020/09/29/expanded-extension-support-in-firefox-for-android-nightly/

    gör en profil för FL och klistra in
    .flm_header-mobile .right #dropdown_user {
      height: 245px;
    }
    css.css:
    @media only screen and (max-width:740px) {

      .bart_loggedin .top_header_container, .bart_loggedout {
        display: none;
      }

      .flm_header-mobile .right #dropdown_user {
        height: 215px;
      }

      .avatar.open .dropdown-menu {
        overflow: hidden;
      }
  • Thu 4 Aug 2022 00:52
    #47
    Arcnice skrev 2022-07-19 14:05:26 följande: #33

    1. Fixa till stödet för unicode-tecken så att inte emojis etc. skrivs ut som frågetecken.

    2. Se till att varje inlägg har tid när inlägget skapades utskrivet, t.ex. "2020-07-19 13:37" som det är nu när det står "äldre 2 Nov" är helt värdelöst. Jag vill kunna se exakt när ett inlägg eller en tråd skapades.

    3. Skriv ut tidsstämpel (se punkt 2 för format) för när en tråd skapades på översiktssidan där trådar listas.

    4. Gör det möjligt att förhandsgranska och redigera ett inlägg eller trådstart innan publicering. Det är irriterande om man råkar göra ett stavfel i t.ex. titeln som man inte kan fixa till eller att man får en konstig formatering som man inte förväntat sig.

    5. Gör det enklare att citera flera inlägg samtidigt. Flashback har ett rätt bra system för det som ni kan kika på.

    Ingen av punkterna ovan borde vara svåra att implementera (iallafall inte 1-4), men tyvärr känns det inte som att de programmerare och UX människor som jobbar med Familjeliv är särskilt vassa på sitt jobb med tanke på hur dåligt sidan fungerar för det mesta. Ett forum är faktiskt inte en särskilt komplex produkt så ni borde kunna leverera bättre.


     
    Arcnice skrev 2022-07-19 14:11:26 följande: #34

    Nice to have features som inte är superviktiga.

    1. Skapa en länk vid en citering som tar en direkt till det inlägg som citerades. 


    2. Det vore trevligt om man kunde kollapsa citat i ett inlägg (återigen titta på hur det fungerar på Flashback), eller allra helst ha dem kollapsade och bara visa några få rader som standard. Vissa citat blir ju väldigt långa vilket gör det svårare att läsa forumet, särskilt på en mobil.


     

    #18: 2,4,5
    #34: 1 (och kanske 2) går att fixa med ett userscript men att koda är inte min starka sida så mina script ser ut som ... och har en tendens att vara lite buggiga.

    Citationstecken som blir frågetecken tror jag också går att fixa.
  • Thu 4 Aug 2022 00:56
    #48

    Saknar tävlingarna, utlottningarna o lekarna ni hade förr.
    Gissa platsen va kul.

  • Thu 4 Aug 2022 07:36
    #49

    Jag saknar ett enklare sätt att avvisa cookies. "avvisa alla", alternativt ett sätt att med enkelt klick välja bort allt utom funktionella cookies. Det gick ju tidigare.

  • Thu 4 Aug 2022 17:12
    #50
    Liljan77 skrev 2022-08-04 00:56:08 följande:
    Saknar tävlingarna, utlottningarna o lekarna ni hade förr. Gissa platsen va kul.

    Det gör jag med! Hoppas att kunna köra igång med det igen
Svar på tråden Krånglat något? Här kan du hojta till!