• Mon 18 Jul 2022 17:42
    1477 visningar
    8 svar
    8
    1477

    Blir inte av med min ex-man

    Hej! För två år sedan skiljde jag och min ex-man oss. Det var en väldigt lätt skilsmässa. Inget buller och bång. Vi har tre barn tillsammans och har fortfarande bra kontakt,för barnens skull. Men det senaste halvåret så har han börjat dyka upp hemma hos mig. Det hela började med att han brukade komma över mer och mer för att lämna grejer till våra barn. Jag såg inget fel med det. Men nu har det börjat gå överstyr. Han dyker upp utan anledning. Jag tyckte att det var lite jobbigt men tänkte att han kanske bara hade kvar lite känslor för mig. MEN förra veckan så gick det över gränsen. Jag hade varit borta på eftermiddagen och när jag kom hem så stod han på min altan och grillade. Jag blev jätte chockad och frågade självklart vad han gjorde hemma hos mig. Han sa att han bara ville göra middag för mig. Jag sa att han borde ha frågat först om han kunde komma över. Men han verkade inte se något konstigt med att han bara dök upp när inte jag var hemma och använde min grill.

    Vad ska jag göra??? Överreagerar jag eller har han gått över gränsen?? Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Blir inte av med min ex-man
  • Mon 18 Jul 2022 18:05
    #1

    Du säger självklart ifrån på skarpen. Han har inte hos dig att göra såvida det inte rör barnen. Han har lika lite rätt- dvs ingen alls!- att grilla hemma hos dig som din granne.

  • Anonym (Wtf)
    Mon 18 Jul 2022 18:12
    #2
    Anna7412 skrev 2022-07-18 17:42:55 följande:
    Blir inte av med min ex-man

    Hej! För två år sedan skiljde jag och min ex-man oss. Det var en väldigt lätt skilsmässa. Inget buller och bång. Vi har tre barn tillsammans och har fortfarande bra kontakt,för barnens skull. Men det senaste halvåret så har han börjat dyka upp hemma hos mig. Det hela började med att han brukade komma över mer och mer för att lämna grejer till våra barn. Jag såg inget fel med det. Men nu har det börjat gå överstyr. Han dyker upp utan anledning. Jag tyckte att det var lite jobbigt men tänkte att han kanske bara hade kvar lite känslor för mig. MEN förra veckan så gick det över gränsen. Jag hade varit borta på eftermiddagen och när jag kom hem så stod han på min altan och grillade. Jag blev jätte chockad och frågade självklart vad han gjorde hemma hos mig. Han sa att han bara ville göra middag för mig. Jag sa att han borde ha frågat först om han kunde komma över. Men han verkade inte se något konstigt med att han bara dök upp när inte jag var hemma och använde min grill.

    Vad ska jag göra??? Överreagerar jag eller har han gått över gränsen?? Snälla hjälp!


    Jaha och vad gjorde du då? Åt du maten han grillat till er? I så fall får du ju skylla dig själv.
    Hade jag hittat min exman hemma hos mig hade jag kört ut honom med våld om han inte gått självmant.
  • Anonym (Ni ar skilda­, inte sarbos­)
    Mon 18 Jul 2022 18:18
    #3
    Anna7412 skrev 2022-07-18 17:42:55 följande:

    Vad ska jag göra??? Överreagerar jag eller har han gått över gränsen?? Snälla hjälp!


    Du sager saklart till pa skarpen att han maste hora med dig forst om det gar bra att titta in. Ni ar skilda och var och en har sitt privatliv. Ibland passar det helt enkelt inte, det maste han forsta. Att ni en gang varit gifta betyder inte att man kan komma och ga hur man vill i den andres hem, inte ens om man har barn ihop. Ni ar skilda, inte sarbos.
  • Anonym (Hmm)
    Mon 18 Jul 2022 18:37
    #4

    Håller med om att det var ett övertramp, men kanske inget han själv såg som konstigt. Min spontana tanke är att han antingen är creepy eller att han känner sig ensam. 


    Mitt tips, TS, är att ni sätter er ner tillsammans och skriver ner spelregler, vad som är OK och vad som inte är det. Då vet ni båda vad ni kan förvänta er av varandra framöver.
  • Mon 18 Jul 2022 18:39
    #5

    Även om ni skiljs som vänner och kan umgås så måste ni båda två hitta era privata gränser gentemot varandra. Ni beter er lite gränslöst och lite som särbos. 
    Man kan vara bästa vänner delux och ändå respektera varandra att man inte går in utan lov, inte har varandras nycklar etc. 

    Kanske dags att sätta sig ner och prata om detta för det här kommer bli ett stort problem om du en dag kommer hem med en dejt/ny bekantskap och så står exet i köket och steker pannkakor... 

  • Anonym (F)
    Mon 18 Jul 2022 18:48
    #6
    Fjäril kär skrev 2022-07-18 18:39:28 följande:

    Även om ni skiljs som vänner och kan umgås så måste ni båda två hitta era privata gränser gentemot varandra. Ni beter er lite gränslöst och lite som särbos. 
    Man kan vara bästa vänner delux och ändå respektera varandra att man inte går in utan lov, inte har varandras nycklar etc. 

    Kanske dags att sätta sig ner och prata om detta för det här kommer bli ett stort problem om du en dag kommer hem med en dejt/ny bekantskap och så står exet i köket och steker pannkakor... 


    Vadå "NI beter er gränslöst och lite som särbos", det står inget om att ts brukar våldgästa honom eller besöka exet lite när som helst.
  • Mon 18 Jul 2022 19:00
    #7
    Anna7412 skrev 2022-07-18 17:42:55 följande:
    Blir inte av med min ex-man

    Hej! För två år sedan skiljde jag och min ex-man oss. Det var en väldigt lätt skilsmässa. Inget buller och bång. Vi har tre barn tillsammans och har fortfarande bra kontakt,för barnens skull. Men det senaste halvåret så har han börjat dyka upp hemma hos mig. Det hela började med att han brukade komma över mer och mer för att lämna grejer till våra barn. Jag såg inget fel med det. Men nu har det börjat gå överstyr. Han dyker upp utan anledning. Jag tyckte att det var lite jobbigt men tänkte att han kanske bara hade kvar lite känslor för mig. MEN förra veckan så gick det över gränsen. Jag hade varit borta på eftermiddagen och när jag kom hem så stod han på min altan och grillade. Jag blev jätte chockad och frågade självklart vad han gjorde hemma hos mig. Han sa att han bara ville göra middag för mig. Jag sa att han borde ha frågat först om han kunde komma över. Men han verkade inte se något konstigt med att han bara dök upp när inte jag var hemma och använde min grill.

    Vad ska jag göra??? Överreagerar jag eller har han gått över gränsen?? Snälla hjälp!


    Du bör anmäla honom för hemfridsbrott.

    Ni är skilda, och han har ingen rätt (ingen skyldighet heller)  att klampa in på din uteplats och/eller lägenhet utan din direkta tillåtelse. 

    Så ja, han har gått över gränsen. Långt över gränsen.


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Anonym (ööö)
    Mon 18 Jul 2022 19:10
    #8

     Var det du som skrev en annan tråd för några veckor sen, om ett ex som kom med glass till sonen, som inte ens var hemma, osv? 

Svar på tråden Blir inte av med min ex-man