• Mon 18 Jul 2022 22:10
    2636 visningar
    3 svar
    3
    2636

    Hjälp, Min katt hatar när jag sjunger?

    Har ett väldigt svårt problem. har ganska nyligen adopterat världens gosigaste hankastrat som är 8 årig innekatt sedan hela sitt liv som varit ganska inaktiv om jag förstår det rätt ifrån tidigare ägare. Han thar nyligen behandlats för urinvägsinfektion med antibiotika och han är numera frisk men något nedsatta njurvärden ( enligt vet,)

    Med detta sagt som bakrund, han har ifrån ingenstans de senaste 4 dagarna börjat bete sig väldigt märkligt i vad jag lokaliserar som två unika situationer. 1) när han är hungrig 2) när jag nynnar/ sjunger.

    Han kan ligga helt obrydd och sova vid dessa tillfällen och jag vara i andra delen av rummet men sedan blir hans ögon helt stora och svarta, samt att han börjar gny eller gnälljama med ljus stämma och komma emot mig. När han är tillräckligt nära börjar han nosa eller slicka på mig för att sedan naffsa eller faktiskt hugga tag i såväl arm/ben/kläder etc. I början trodde jag att han var på lekhumör men varken vippa eller avledning av annan leksak hjälper, han har blicken borrad på mig. det är som att han nästan är besatt av en, vill gosa men istället övergår det i jakt?? Jag blir jätteledsen då jag inte förstår varför? Aldrig haft en katt som är så lömsk förut eller som inte visar känslor på detta viset innan den blir irriterad. Dessutom söker upp en och går efter en om jag avlägsnar mig.


    Någon som känner igen sig? 


    observera att han även biter i sin gosseråtga och går runt med och jämrar sig eller biter sig rfast i en kudde?

    Tänderna? Hungrig/Bortskämd? Hatar min sångröst/mig? 

  • Svar på tråden Hjälp, Min katt hatar när jag sjunger?
  • Tue 19 Jul 2022 09:35
    #1

    När ett djur ändrar beteende är alltid steg 1 att utesluta fysiska problem så boka en grundlig undersökning hos vet. Är katten ua får du väl sluta sjunga och se till att han inte är hungrig om det är i dessa situationer problemet uppstår.

  • Tue 19 Jul 2022 09:54
    #2

    Det verkar vara något med din sångröst som stör ut katten så sluta sjunga när han är i närheten. Det är därför han blir aggressiv. Mata honom på regelbundna tider. Överväg att ha torrfoder framme även mellan målen.

  • Thu 21 Jul 2022 19:56
    #3

    @TS: Ja, du har väl fått en del bra råd redan men jag ville också berätta att min katt blir typ sinnesförändrad eller va man ska säga när jag eller tex. min mamma sjunger. Hon slutar tvärt upp med va hon håller på med och kommer till mig eller mamma om det är hon som sjunger och tittar med stora ögon och typ förvånat ansiktsuttryck och verkar helt fascinerad, trollbunden.


    Hon blir alltså helt annorlunda jmf med normalt men som det verkar gillar hon att man sjunger, ingen aggressivitet alls. Rakt motsatt din katt m a o. :/

Svar på tråden Hjälp, Min katt hatar när jag sjunger?