• Fri 22 Jul 2022 22:04
    19512 visningar
    26 svar
    -2
    26
    19512

    Hund som hugger

    Hej! 


    Vi har en 11-årig Cavalier-hanne. Han har alltid varit världens snällaste och barnen har fått busa och leka hur mycket som helst med honom. De kan vara lite hårdhänta, men det har aldrig varit något problem. Han har aldrig morrat, huggit eller bitit. 
    Nu har han plötsligt börjat hugga efter dem. Vår 3-åring kan ju vara lite hårdhänt, så det är förståligt om han säger ifrån. Men  jag tycker att det är konstigt att det har gått bra förut. 


    Vad kan det bero på? Vi har tid hos veterinären på måndag för att kolla så att allt är bra med honom. Men jag funderar en del och vill gärna höra om någon vet vad det kan bero på? 

  • Svar på tråden Hund som hugger
  • Fri 22 Jul 2022 22:08
    #1
    +2

    Oj... 
    Bra med veterinärtid. Det kan vara smärtproblem eller för den delen begynnande demens osv. Givetvis omöjligt att göra mer än spekulera. 
    Men kan ju också vara så att han till slut fått nog, fått extra ont av barnen vid nåt tillfälle eller slutat med mer subtila sätt att säga ifrån. 

  • Fri 22 Jul 2022 22:34
    #2
    +3
    Hönsmorsa skrev 2022-07-22 22:04:58 följande:
    Hund som hugger

    Hej! 


    Vi har en 11-årig Cavalier-hanne. Han har alltid varit världens snällaste och barnen har fått busa och leka hur mycket som helst med honom. De kan vara lite hårdhänta, men det har aldrig varit något problem. Han har aldrig morrat, huggit eller bitit. 
    Nu har han plötsligt börjat hugga efter dem. Vår 3-åring kan ju vara lite hårdhänt, så det är förståligt om han säger ifrån. Men  jag tycker att det är konstigt att det har gått bra förut. 


    Vad kan det bero på? Vi har tid hos veterinären på måndag för att kolla så att allt är bra med honom. Men jag funderar en del och vill gärna höra om någon vet vad det kan bero på? 


    "Vår 3-åring kan ju vara lite hårdhänt, så det är förståligt om han säger ifrån. Men  jag tycker att det är konstigt att det har gått bra förut. "..

    Snälla säg att du skämtar....
    Du säger ju emot dig själv med dessa två meningar..-. Först förstår du hunden att han säger i från, samtidigt som du tycker det är konstigt att han gör det för det har gått "bra förut"...

    Alla varelse oavsett om det är djur eller människor har en övre gräns. Er lille cavalier har säkerligen nått sin övre gräns. Det är inte alls konstigt att han säger i från mer markerat, när "den mjuka metoden" tydligt  inte funkar.. 
    Med "mjuka metoden" så menas det för exempel "att man går där ifrån", "buffar undan barnet" etc etc..

    Bra att ni har veterinärs tid.. Skadar inte att ge en hälsokontroll på sin hund.
    Dock så tycker jag att det är ändå på tiden att ni lär barnen att djur är levande varelser som kan känna smärta och vill bli mjukt behandlade. 


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Fri 22 Jul 2022 22:58
    #3
    +3

    Hunden kanske har tröttnat på barnens hårda lek/inte låter den vara ifred

  • Fri 22 Jul 2022 23:24
    #4
    -3

    Det har gått bra i 10 år innan. Det är därför jag tycker att det känns konstig. 

  • Sat 23 Jul 2022 00:19
    #5
    +2

    Den stackars hunden har väl äntligen insett att de som egentligen ska skydda honom och säga ifrån när barn leker hårdhänt med honom, skiter i det, och själv börjat ta tag i saken.

  • Sat 23 Jul 2022 06:07
    #6
    +1
    Hönsmorsa skrev 2022-07-22 23:24:47 följande:

    Det har gått bra i 10 år innan. Det är därför jag tycker att det känns konstig. 


    Det som ÄR konstigt är  du inte förstår att hunden nått sin gräns.

    Inte att hunden säger i från fast det "gått bra förut".

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Sat 23 Jul 2022 07:08
    #7
    +3

    Stackars hund ärligt talat, och TS, att tillåta sina barn att tro att det går överlag bra att leka med och ta i hundar hårdhänt? Gör dom det där med en hund med mer integritet, och du har en unge med skador. Även ett vanligt bett ämnat som bara en markering kan ta illa, och vår hud är skör. 

    Hunden börjar bli gammal. Den har säkert känningar i kroppen av det. Att bli nypt och tagen i hårt gör såklart ont. Det blir svårare att inte reagera på smärtan om du har också annat som pågår i kroppen. Så sjukdom. Värk. Ålder. Toleransen för att bli behandlad som någon trasdocka till en unge minskar.

  • Sat 23 Jul 2022 11:05
    #8
    +2

    Hemskt att du låtit hunden stå ut med detta i 10 år utan att ingripa! Varför hunden äntligen säger ifrån kan ju bero på smärta , andra fysiska orsaker eller att stackarn äntligen fått nog och försöker freda sig när du som ägare inte tar ditt ansvar.

  • Sat 23 Jul 2022 12:19
    #9
    +3
    Hönsmorsa skrev 2022-07-22 23:24:47 följande:

    Det har gått bra i 10 år innan. Det är därför jag tycker att det känns konstig. 


    Vet ej vad som är värst, vetskapen om att du har en hund eller barn. På 10 år har du valt att göra inget och endast använt det ovan axlarna till hatthylla.

    Du är bokstavligen prakt exemplet på någon som behöver en pet rock som husdjur. 
  • Sat 23 Jul 2022 12:23
    #10
    -2 +1

    Ni får det att låta som att jag sitter med armarna i kors och att han blir misshandlad. Vi säger givetvis ifrån och tar med honom bort från hunden så att han får vara ifred, om barnet är hårdhänt. 


    Med tio år, menar jag att vårt äldsta barn är tio år och har lekt med honom hela livet, inte att han blivit misshandlad i tio år.  Med lekt menar jag inte slagit och slitit i honom. Det får de självklart inte göra. Men barn och hundar ska väl kunna leka tillsammans. Senast klappade hon honom lite lätt och då högg han.

    Jag tror att han har ont och så har jag funderat över demens. Jag undrade om någon har erfarenhet av något liknande. Det var det som inlägget handlade om, inte hur jag uppfostrar mina barn och tar han om min hund. Jag kan intyga att jag göra båda, men det hör inte hit. 

Svar på tråden Hund som hugger