• Wed 27 Jul 2022 18:02
    9551 visningar
    12 svar
    12
    9551

    Dotter har mens men vill inte använda bindor eller tamponger...

    Min 12-åriga dotter har precis fått sin mens och känner sig orolig för hur det ska gå i skolan. Hon är väldigt obekväm med bindor och gillar inte alls tanken på att använda tampong eller kopp än. Jag funderar på att prova menstrosor, men fungerar de verkligen? Någon annan som köpt till sina barn? Hur har det gått?
  • Svar på tråden Dotter har mens men vill inte använda bindor eller tamponger...
  • Anonym (Inte kopp)
    Wed 27 Jul 2022 18:12
    #1
    +1

    Kopp tror jag är för tidigt att börja med. Tampong egentligen oxå, krångligt båda, i början kan det vara  för lite mens för tampong. Är det jobbigt med binda så är kopp verkligen inget att börja med. Menstrosa låter väldigt smidigt  men vet inte hur de är i praktiken. 
    Jag tror det är nog att vänja sig med mensblod,  ev värk utan att börja lära sig hålla på med tamponger, kopp,  placera rätt osv. 

  • Wed 27 Jul 2022 19:40
    #2
    +1

    Min dotter fick också mens när hon var 12 år. I början blödde hon inte alls så mycket så då räckte det med trosskydd. blev bra övergång till att vänja sig vid bindor sen. 

  • Anonym (Anon dotter­)
    Wed 27 Jul 2022 20:01
    #3
    +1

    Min dotter var i samma ålder som din när hon fick sin första mens, i början räckte tunna bindor eller trosskydd, men snart blödde hon mer än så. Vi köpte menstrosor som hon använt sen dess, verkar funka bra! Hon pratar mest med sin mamma om det, men vad jag fattar så räcker de även de gånger som hon har mer riktiga blödningar. Mycket smidigare än att hålla på med bindor/tamponger i skolan?

  • Anonym (M)
    Wed 27 Jul 2022 20:55
    #4

    Följer tråden!

    Jag har också en dotter som precis fått mens. Jag har tänkt att menskopp och tamponger går bort nu eftersom hon är så ung och troligtvis inte kommer att sköta det så bra.

    Jag har också funderat över menstrosor, men känt att det kanske gör att hon inte sköter hygienen riktigt. Eller tänker jag fel? Med bindor måste man se till att byta och hålla sig ren. Med menstrosor går man hela dagen med blodiga trosor och det känns inte så fräscht. Eller som sagt, tänker jag fel där?

    Nu använder hon framför allt trosskydd och ibland bindor och det verkar hon sköta bra. (Vi får väl se vid slamtömningen om de spolats ner trots att jag sagt att hon inte får göra det)

  • Anonym (M)
    Wed 27 Jul 2022 20:58
    #5

    Jag kan lägga till att min dotter har en ryggsäck med trosskydd, bindor och några trosor som vi har hängt på hennes plats i skolan. Då kan hon byta när hon behöver och hon behöver inte komma ihåg att ta med sig. Vi har också, med hennes medgivande, pratat med hennes klassmentor så att hon vet om att hon kanske behöver gå ifrån och till toaletten ibland. 

    Ett sådant upplägg kanske kan göra att din dotter känner sig tryggare med att använda binda i skolan?

  • Thu 28 Jul 2022 11:54
    #7

    Jag kommer också introducera menstrosor när mina döttrar får
    mens. själv använder jag menskopp och mitt liv är så mycket enklare under mens. min hund bet dock sönder koppen och fick under en dag återgå till tampong och binda. Fy fasen, vad jag tyckte den dagen var obekväm och äcklig. 

  • Anonym (Sara)
    Thu 28 Jul 2022 12:20
    #7

    Varför skrev du först en likadan tråd på engelska? Nyfiken 

  • Anonym (mino)
    Thu 11 Aug 2022 12:25
    #8
    +2
    hjuixx09 skrev 2022-07-27 18:02:25 följande:
    Dotter har mens men vill inte använda bindor eller tamponger...
    Min 12-åriga dotter har precis fått sin mens och känner sig orolig för hur det ska gå i skolan. Hon är väldigt obekväm med bindor och gillar inte alls tanken på att använda tampong eller kopp än. Jag funderar på att prova menstrosor, men fungerar de verkligen? Någon annan som köpt till sina barn? Hur har det gått?
    Min dotter som är 13 år har menstrosor och det är helt fantastiskt! De hon har ser ut precis som vanliga snygga trosor, så ingen behöver se att hon har mens. De håller en hel dag för henne, utom första dagen/natten då hon får komplettera med binda. Hon har sex par och det brukar räcka så att vi hinner tvätta dem emellan. 

    De luktar inte, läcker inte, blir inte äckliga. Det står i beskrivningen att man ska skölja ur dem innan tvätt, men det gör inte jag, de tvättas som vanlig tvätt och jag har inte märkt att det skulle bli äckligt på något sätt. Har tvättat bra mycket äckligare tvättar när barnen var små och läckte av både det ena och det andra. 

    Sen behöver hon kanske ha med sig skydd ifall mensen kommer lite oväntat och hon har vanliga trosor på sig. Eller så kan ha ett par menstrosor på sig eller i väskan dagarna när mensen borde komma. 


    Jag har själv inte mens längre men skulle definitivt skaffa såna menstrosor även till mig själv om jag behövde. Önskar att det hade funnits när jag växte upp, för fy så man har hållit på med dessa mensskydd och krånglat.
  • Anonym (mino)
    Thu 11 Aug 2022 12:28
    #9
    Anonym (M) skrev 2022-07-27 20:55:40 följande:

    Följer tråden!

    Jag har också en dotter som precis fått mens. Jag har tänkt att menskopp och tamponger går bort nu eftersom hon är så ung och troligtvis inte kommer att sköta det så bra.

    Jag har också funderat över menstrosor, men känt att det kanske gör att hon inte sköter hygienen riktigt. Eller tänker jag fel? Med bindor måste man se till att byta och hålla sig ren. Med menstrosor går man hela dagen med blodiga trosor och det känns inte så fräscht. Eller som sagt, tänker jag fel där?

    Nu använder hon framför allt trosskydd och ibland bindor och det verkar hon sköta bra. (Vi får väl se vid slamtömningen om de spolats ner trots att jag sagt att hon inte får göra det)


    Jag skulle säga att det är lite fel. Menstrosorna är lika torra på ytan som vanliga trosor, vätskan kapslas in i trosan. Det blir absolut inte äckligare än med bindor, kanske tom mindre äckligt. De luktar inte ens efter en hel dag (jag är ju nära dottern samt tar hand om trosorna i tvätten sen). Och hygienen kan man ju sköta ändå, med vanlig dusch och ev torka med våtserviett vid toalettbesök om man tycker att det behövs. 
  • Wed 17 Aug 2022 21:42
    #10

    Det finns ju menstrosor. Köpa några par så kan hon använda dem:)

  • Thu 24 Nov 2022 03:13
    #11

    De menstrosor jag har provat handlar om att man inte får läckage om man har skydd + mycket mens. Finns det ens menstrosor som stoppar mens helt? Vart köper man dessa?

  • Anonym (mino)
    Thu 24 Nov 2022 08:39
    #12
    Hyllemor skrev 2022-11-24 03:13:30 följande:

    De menstrosor jag har provat handlar om att man inte får läckage om man har skydd + mycket mens. Finns det ens menstrosor som stoppar mens helt? Vart köper man dessa?


    Det beror ju helt på vilket flöde man har. Riktigt riklig mens tar nog inga menstrosor, men lite lagom flöde fungerar de flesta.

    Min dotter använder bara trosorna, inget annat skydd och läcker aldrig igenom. Men hon kan behöv byta trosa nån extra gång under dygnet.

    Det finns massor av sorter och ställen att köpa, men man kan kolla efter "flow" som anger vilket flöde trosan är tänkt att kunna hantera. 
Svar på tråden Dotter har mens men vill inte använda bindor eller tamponger...