• Fri 29 Jul 2022 16:48
    3673 visningar
    6 svar
    6
    3673

    Fluglarver i lägenheten

    Hej,

    Jag råkade glömma en cesarsallad hemma när jag drog på semester. När jag kom hem var det fullt av larver  i diskon samt några som spridit sig på golvet. Jag har rengjort ordentligt och tagit död på alla jag har sett. Det är väldigt snabba.  Jag är livrädd att de ska komma tillbaka eller har gömt sig någonstans.Även om jag inte ser några framme. Skitäckligt..

    Aldrig varit med om detta..
    Någon som vet hur man ska göra gör att bli av med dessa? Hur länge lever det??? 

    Behöver antizimex komma?

    Till saken hör att jag har en hund och är livrädd att de ska komma åt honom. Så har inte låtit honom vara i lägenheten..

  • Svar på tråden Fluglarver i lägenheten
  • Fri 29 Jul 2022 16:58
    #1

    Ingen fara. Inte för hunden heller. Den träffar ju på miljoner kusar utomhus ändå. 
    Nu har du ju tagit bort salladen så de har inget att äta.

  • Fri 29 Jul 2022 17:50
    #2

    Vad menar du att fluglarverna ska göra för skada på dig eller hunden? 

  • Fri 29 Jul 2022 21:40
    #3

    Ta bara bort all mat som ligger framme så kommer de försvinna snabbt. Det är ingen fara för hunden smålägenheter den inte har ruttna sår, och har den det så är nog flugorna inte det stora problemet. 

  • Sat 30 Jul 2022 12:43
    #4

    Okej, då kanske det inte är någon fara nu.

    Jag googlade på fluglarver och läste mig till att det var farligt för djur. https://www.agria.se/katt/artiklar/sjukdomar-och-skador/fluglarvsangrepp-pa-katt/

    Jag har inte haft någon mat framme nu på en vecka. Vet inte hur länge det överlever? Kan de livnära sig på andra saker?

    Hittade några skal som jag antar att larverna kläckts ur.

  • Sat 30 Jul 2022 20:37
    #5

    Jag var med om detta tidigare i somras. Skit äckligt men tack och lov lätta att bli av med !!
    Jag hällde salt och kokande vatten i diskhon. Dagen efter såg jag 2-3 stycken och upprepade med mer salt och kokande vatten. Därefter var problemet löst 

  • Mon 8 Aug 2022 21:21
    #6

    Hej!

    Jag håller med! Superäckligt.

    Tog diskmedel, såpa och ättika som rengöring i hela lägenheten och det är tack och lov borta nu:)

Svar på tråden Fluglarver i lägenheten