• Maddi

    8 år och smink

    Jag vet inte om jag är gammalmodig, men mitt barns kompis fyllde 8 år och fick en väska med smink och ansiktsmasker i present. 

    Personligen tycker jag det låter otroligt konstigt att en 8 åring ska sminka sig. Eller är det normalt idag? Barn ska vara barn så länge som möjligt känner jag. 

  • Svar på tråden 8 år och smink
  • Embla twopointoh

    Jag skulle aldrig låta min 8-åring gå ut med smink, men hemma får hon absolut leka med det. Rollekar är ju en viktig del av barndomen, att man låtsas vara stor och göra sådant som stora gör, såsom sminka sig, som en förberedelse för att växa upp. Smink är samma typ av lek som att klä ut sig,

    När det gäller smink köper jag hellre riktigt smink än leksmink, det är bättre ingredienser i riktigt smink. Undantag är nagellack, de som är för barn är vattenlösliga, vilket såklart är en fördel när de råkar kladda med det.

  • Censur

    Mina 8-åringar ÄLSKAR att sminka sig. Den ena vill gärna leka att hon är vuxen och ska sminka sig fint inför en fest. Den andra vill ha så mycket som det bara är möjligt, gärna starka färger i hela ansiktet

    Får dem gå till skolan, lekplatsen, kompisar, affären, vårdcentralen o.s.v. med smink? Nope,  absolut inte! 

    Ser det som något de har roligt med som främjar fantasi och finmotorik.

  • elsi
    Maddi skrev 2022-08-01 14:07:52 följande:
    8 år och smink

    Jag vet inte om jag är gammalmodig, men mitt barns kompis fyllde 8 år och fick en väska med smink och ansiktsmasker i present. 

    Personligen tycker jag det låter otroligt konstigt att en 8 åring ska sminka sig. Eller är det normalt idag? Barn ska vara barn så länge som möjligt känner jag. 


    I den åldern lekte mina barn med smink, alltså som leksaker hemma, och hade jättekul med det. Vilda ögonskuggor uppåt halva ögonbrynen, läppstift runt hela munnen. Det var lek, inte smink. Hon kände sig fortfarande som, och var, ett barn. 
Svar på tråden 8 år och smink