• Anonym (Angel­)
    Tue 2 Aug 2022 22:17
    8646 visningar
    32 svar
    -1
    32
    8646

    I vilken vecka räknas det som man mist sitt barn?

    Vad tycker ni?

  • Svar på tråden I vilken vecka räknas det som man mist sitt barn?
  • Tue 2 Aug 2022 22:18
    #1
    +2

    Efter v 20 enligt mig. 

  • Anonym (Upp till en själv)
    Tue 2 Aug 2022 22:28
    #2
    -1 +1

    Upp till personen... Men är det tidigt borde det nämnas när man pratar om det, för det är ändå skillnad på vecka 9 och vecka 27... "Förlorade mitt barn i vecka 12" tex...

  • Tue 2 Aug 2022 22:31
    #3
    -2 +1

    Efter den vecka abort inte är tillåtet.

  • Anonym (Känsl­a)
    Wed 3 Aug 2022 03:10
    #4
    +3

    Jag vill säga, efter det att barnet kunde ha överlevt födsel och liv utanför den gravida kropp. Så någonstans runt vecka 21-23. Då är det inte ett missfall längre för mig utan då är det ett dödfött barn.

    Sen åt andra hållet kan jag tyvärr inte tycka synd om folk som "får missfall" i vecka 2-5. Nej, du har inte fått missfall 14 gånger för att mensen var i tid eller tre dagar sen de senaste 14 gångerna....

  • Anonym (F)
    Wed 3 Aug 2022 07:03
    #5
    -1 +1

    Det är upp till var och en. Känns det som att man har förlorat sitt barn så känns det så. 


    Om fostret dog innan det normalt sett hade varit levnadsdugligt är det nog lättare för andra att förstå vad man upplevt om man samtidigt berättar i vilken graviditetsvecka det hände. Det är trots allt stor skillnad på att få en kraftig blödning i vecka 6 och att föda fram en liten en i vecka 30. 


    En person som fått ett missfall bör vara medveten om att den som genomgått en förlossning av ett dödfött barn kan ta illa upp om man jämställer upplevelserna.

    Hur föräldrarna upplever och känner inför situationen kan ingen förneka dem. 


    Personligen hade jag nog upplevt det som att jag hade förlorat mitt barn från ca v 12. Men jag vet inte säkert eftersom jag varit förskonad från sånt.

  • Anonym (Olivi­a)
    Wed 3 Aug 2022 11:08
    #6
    -1 +1

    Tänker att det är upp till var och en. Får man missfall har man ju såklart mist sitt barn, oavsett vecka och även om det inte ens tekniskt sett var "ett barn" då. Jag skulle inte rätta någon som fått missfall i v. 8, för det finns absolut ingen poäng i att göra nåt sånt. Är någon ledsen och anser att hen mist sitt barn är det ju så. 

  • Anonym (4)
    Wed 3 Aug 2022 14:51
    #7
    +1

    Rent juridiskt är det väl v.22. men jag tycker man kan prata om förlorat barn ett bra tag även före det. En bekant till mig födde en liten pojke i v.17 som faktiskt är begravd. Jag skulle ju verkligen inte vilja påstå att hon fick missfall!
    För egen del har jag fått 4 missfall. Det senaste v.14. Även om vi inför oss själva säger att vi förlorat 5 barn skulle jag inte säga det offentligt. Det är trots allt inte samma sak som när en vän till mig fick ett dödfött barn v.40.

  • Anonym (XXX)
    Wed 3 Aug 2022 14:55
    #8
    Tow2Mater skrev 2022-08-02 22:31:00 följande:

    Efter den vecka abort inte är tillåtet.


    Så beroende på var man bor, enligt dig. 
  • LFF
    Wed 3 Aug 2022 15:03
    #9

    Jag har förlorat två gryn i v12 typ. För mig var det två barn som helt enkelt inte kom men jag säger inte att jag har förlorat två barn utan jag har förlorat två gryn. Det är "bara" två misslyckade graviditeter.

    Min fd kollega däremot förlorade ett barn då hon var i v39 när barnet fick navelsträngen runt halsen och ströps. 

    Så för mig är det väl runt v22, när man faktiskt kan rädda ett barn utanför livmodern som är gränsen. 

  • Anonym (Cilla­)
    Wed 3 Aug 2022 15:16
    #10

    Jag tänker att man behöver kunna prata om missfall och förlorade barn på ett sätt där exakt graviditetsvecka faktiskt både betyder mycket och där det är ganska oviktigt samtidigt. 
    Ett sent missfall är ju att förlora det som skulle kunna ha blivit ett barn och det finns naturligtvis stunder då det behöver få vara ett barn som mists. 
    Lite samma sak åt andra hållet. Ett barn som dött en vecka då ett "normalt" barn skulle kunna ha överlevt kan väl vara tröstande att se som ett missfall när det beror på att barnet faktiskt inte var riktigt livsdugligt.

    Oavsett vecka, så tycker jag det är viktigt att få lov att benämna händelsen på ett sätt som man känner sig bekväm med. 

    Sen blir det i vissa fall naturligtvis lite märkligt när vissa tycker att de varit med om "samma sak", när det faktiskt är ganska stor skillnad. 

Svar på tråden I vilken vecka räknas det som man mist sitt barn?