• Wed 3 Aug 2022 02:17
    11477 visningar
    14 svar
    -2
    14
    11477

    Motion amstaff/schäfer

    Hur mycket motion behöver en amstaff/schäfer/malamute  hund? Kommer 1 timmes promenad plus kortare rundor för att kissa räcka? Någon som har amstaff/schäfer ras? 

  • Svar på tråden Motion amstaff/schäfer
  • Wed 3 Aug 2022 02:59
    #1
    +1

    Schäfer är en hund som i många år avlats för att få fram en arbetande bruks-och tjänstehund. De behöver aktiveras ordentligt fysiskt men även mentalt varje dag. Malamute är framavlad för att orka dra packade slädar mil efter mil i arktiskt klimat. 

    Hunden kommer att bli olycklig. Köp en hund avlad för sällskap istället, som trivs med kortare promenader. 

  • Wed 3 Aug 2022 05:10
    #2
    +1
    Elena92 skrev 2022-08-03 02:17:16 följande:
    Motion amstaff/schäfer

    Hur mycket motion behöver en amstaff/schäfer/malamute  hund? Kommer 1 timmes promenad plus kortare rundor för att kissa räcka? Någon som har amstaff/schäfer ras? 


    Alla tre raserna behöver jobba för att må bra och vara balanserade så räkna med minst  2-3 timmars motion plus nån form av mental aktivering. Det är en helt galen blandning av raser....varför funderar du ens på en sån märklig korsning?
  • Anonym (Kattm­ännisk­an)
    Wed 3 Aug 2022 06:31
    #3
    +1

    Innan du skaffar hund måste du läsa på och lära dig betydligt mer. Hade du läst på det minsta hade du för länge sedan stött på svaret på din fråga. Det finns massvis med bra och lättillgänglig information på nätet och i böcker. 


    Det är jättebra att du frågar om det du undrar över här, men det finns också en massa annat du behöver veta och som du kanske inte ens kommer på att fråga om. 

    Så jag vill ge dig rådet att läsa allmän information om hundar och specifikt de raser som intresserar dig innan du seriöst överväger att skaffa en hund. 

  • Wed 3 Aug 2022 06:32
    #4
    +1

    Amstaff/Staffe är terriers, de behöver mycket motion och mental aktivitet.  Man räknar med minst två timmar motion och mental träning om dagen på dessa.  Amstaff har samma mentalitet och energi som den "vanliga" Staffen. Dessutom så är Amstaff/Staffe terriers, och terries är ganska så envisa hundar.
    Jag har varit hundvakt åt en Staffe så jag vet.

    Schäfer var avlad från början att vara en fårhund, och sedan när de upptäckte att den även var duktig som skyddshund och brukshund (där av populär som polishund). En schäfer är alltid alert och beredd på att få "jobba". De älskar att få "jobba" också. Även en hundras som behöver en del mental träning.

    Malmute är en slädhund, vana att springa i timmar i sträck. De kräver en hel del motion för att må bra.  Även en del mental träning med.

    Så en blandning av tre raser som är högenergihundar som kräver en hel del mental träning också på detta, kommer ju knappast att må bra av "1timme motion och några kissrundor".


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • LFF
    Thu 4 Aug 2022 15:21
    #5
    +1
    Elena92 skrev 2022-08-03 02:17:16 följande:
    Motion amstaff/schäfer

    Hur mycket motion behöver en amstaff/schäfer/malamute  hund? Kommer 1 timmes promenad plus kortare rundor för att kissa räcka? Någon som har amstaff/schäfer ras? 


    Det korta svaret på din fråga är "Nej, det kommer aldrig i helsike att räcka".

    Amstaff: Aktiv, krävande terrier som behöver motion (mental och fysisk) för att inte bli odräglig. Kräver sin ägare. 

    Schäfer: Brukshund, arbetande hund. Krävande ras som kräver sin ägare.

    Malamute: Slädhund som ska orka dra släde i flera mil. Kräver sin ägare.

    En mix av dessa tre: Spring åt andra hållet om du inte har en aning om vad raserna i sig kräver. 
  • Thu 4 Aug 2022 15:34
    #6
    +1

    Nä. Någon enstaka dag, klarar sig ju naturligtvis en högenergi hund med mindre rörelse och "kissrundor". 

    Som folk berättat behöver de ju såväl mental stimulans och motion och frågan är ju verkligen vilken livsstil du har.

    Slädhundar behöver få utlopp för sin enorma rörelseglädje och promenad är inte speciellt effektivt. 

  • Anonym (Seriö­st?)
    Thu 4 Aug 2022 16:09
    #7

    En timme PROMENAD???   

    Jag är uppväxt med schäfrar och har som vuxen haft två. De "promenerar" man knappt med. De behöver ju kunna  rusa runt lösa som lyckliga galningar varje dag. 

  • Anonym (Seriö­st?)
    Thu 4 Aug 2022 16:11
    #8
    Anonym (Seriöst?) skrev 2022-08-04 16:09:57 följande:

    En timme PROMENAD???   

    Jag är uppväxt med schäfrar och har som vuxen haft två. De "promenerar" man knappt med. De behöver ju kunna  rusa runt lösa som lyckliga galningar varje dag. 


    Ja de andra behöver ju få springa också förståss. 
  • Anonym (Sprin­g med hunden­)
    Thu 4 Aug 2022 16:33
    #9

    Malamute är väl mer långdistans men de andra raserna tror jag gillar mer att springa fort. Så en timmes promenad kan nog bytas ut mot att du tar med hunden på intervallträning tex. i uppförsbacke. 

    Du hittar en brant backe och springer upp för den så fort du kan med hunden  och går sakta ner och gör det där några gånger. Har en rottweilertik som tycker detta är hysteriskt roligt. Efter 20 minuter är man själv helt slut och genomsvett men betydligt roligare än att jogga eller långpromenera med hunden.

    Obs: är ej van hundägare utan "ofrivillig" pga att grannen som ägde den dog och hunden hade ingen stans att ta vägen så jag adopterade henne så vet ej mer än att hon gillar att springa fort.

    Blir detta, och en stund löst i en hundgård eller apport med tennisboll och korta "kissrundor" väldigt sällan långpromenader.

  • Thu 4 Aug 2022 16:48
    #10
    +1
    Anonym (Spring med hunden) skrev 2022-08-04 16:33:58 följande:

    Malamute är väl mer långdistans men de andra raserna tror jag gillar mer att springa fort. Så en timmes promenad kan nog bytas ut mot att du tar med hunden på intervallträning tex. i uppförsbacke. 

    Du hittar en brant backe och springer upp för den så fort du kan med hunden  och går sakta ner och gör det där några gånger. Har en rottweilertik som tycker detta är hysteriskt roligt. Efter 20 minuter är man själv helt slut och genomsvett men betydligt roligare än att jogga eller långpromenera med hunden.

    Obs: är ej van hundägare utan "ofrivillig" pga att grannen som ägde den dog och hunden hade ingen stans att ta vägen så jag adopterade henne så vet ej mer än att hon gillar att springa fort.

    Blir detta, och en stund löst i en hundgård eller apport med tennisboll och korta "kissrundor" väldigt sällan långpromenader.


    Du vet ju tyvärr inte att du inte vet.

    Det är inte så att man exakt kan säga INNAN man har en specifik hund exakt vad den behöver...Men många med slädhundar har ju strategier för att ge hunden möjlighet att verkligen få utlopp för sin energi. 

    Du kan inte jämföra en omplacerad rottweiler med denna blandning. Ålder, personlighet och ägarens hundvana betyder också något.
  • Kockob­ello
    Thu 4 Aug 2022 16:58
    #11

    Varför ska du ha en sådan hund? 

  • Anonym (A)
    Mon 16 Jan 2023 00:49
    #12

    Det låter alldeles för lite. Det är dock ganska individuellt från hund till hund, och beror ju också på hur mycket mental stimulans man erbjuder hunden. Det finns alltid undantag, men det låter som att du/ni bör titta efter andra raser.

    Titta gärna på hundarutanhem.se 

    Brett urval vilket hjälper dig att hitta en hund som passar in i just din livssituation. Där finns hundar i alla olika åldrar, storlekar, raser/blandraser. Hundar för förstagångsägare och hundar för mer erfarna hundägare. Ta en titt, och lycka till! 

  • Mon 16 Jan 2023 01:21
    #13
    +1
    Elena92 skrev 2022-08-03 02:17:16 följande:
    Motion amstaff/schäfer

    Hur mycket motion behöver en amstaff/schäfer/malamute  hund? Kommer 1 timmes promenad plus kortare rundor för att kissa räcka? Någon som har amstaff/schäfer ras? 


    Det är en bland ras, med 3st raser som självsäkra och självständiga som det typ kommer stå i böckerna och du verkar inte vara väldigt duktig med hundar. Finns fem fel är ju inte ena svårt.

    Det är 3 raser jag troligen skulle undvika om dom så var renrasiga och du ska blanda dessa 3!!!!! 
    Och då har jag tränat upp några tjänste hundar genom åren. 

    Skippa den hunden, ni blir i bästa fall bara 2 st som Blir olyckliga, troligen fler.
  • Tue 17 Jan 2023 09:05
    #14
    +1

    Oj. Min första fundering är vem som kommit på att det var en bra idé att korsa de raserna.
    Annars säger jag som övriga i tråden; NEJ, det räcker inte! Alla tre är som sagt krävande raser på olika sätt och alla tre är brukshundar. Raser som Alaskan Malamute kallas ibland för katthundar, eftersom de, om de är understimulerade eller på annat sätt vantrivs med sin situation tenderar att strunta fullständigt i vad deras människa säger. 
    Koppelpromenader är långtifrån tillräckligt för dessa raser, de behöver både få springa fritt och få mycket mental träning för att må bra. Har du inte tid/möjlighet till det är det nog en bra idé att leta efter en annan hund som inte kräver lika mycket stimulans.

Svar på tråden Motion amstaff/schäfer