• Wed 3 Aug 2022 13:02
    3222 visningar
    25 svar
    25
    3222

    Ekonomi som sambos när man fått barn

    Hur gör ni som sambos med ekonomi när ni fått barn?
    I dagsläget har vi delad ekonomi och betalar 50/50 av gemensamma kostnader. Vi tjänar ungefär lika mycket men jag är mer ekonomisk än min sambo. Specifika funderingar:

    1. Delar ni på alla inköp som rör graviditeten? Även kläder till mamman, mediciner, amningskudde etc?


    2. Hur gör ni om den ena är föräldraledig betydligt mer och därför kommer få in mindre pengar/månad?


    3. Flyttar ni pensionsrätter från ena partnern till den andra om den ena är föräldraledig betydligt längre tid? Är det krångligt att göra detta?


    4. Får barnet automatiskt mammans efternamn när den föds?

  • Svar på tråden Ekonomi som sambos när man fått barn
  • Anonym (Hej)
    Wed 3 Aug 2022 13:09
    #1

    Vi har snart 3 barn. Delad ekonomi  betakaroten 50/50 på hyran  maken betalar tex el o tv/internet bilskatt och en del mat  jag betalar den mesta maten, det mesta som gäller barnen. Har barnbidrag för båda barnen

    Automatiskt får barnet mammans namn men vi bytte till makens. 

    Inte gjort något med pension el pga föräldraledighet

  • Wed 3 Aug 2022 13:22
    #2

    Ang. pension så kompenseras den med lägst inkomster under de första 4 åren av barnets liv. Googla "barnår pension". Så gäller det inte något hemmaföräldrande längre än 4 års tid så är den biten inte lika stor att fundera på (om ena t.ex. tar 1,5 års föräldraledighet och den andra tar några månader).

  • Anonym (Popp)
    Wed 3 Aug 2022 13:50
    #3

    Vi delade ledigheten lika med båda barnen. Självklart val för oss. 


    Som jag minns det delade vi på kostnaden för amnings- och gravidgrejer (kläder). 


    Barnet får automatiskt mammans namn men om man vill ändrar man det när man anmäler barnets namn till Skatteverket. 


    Viktigt är att kolla upp det här med arv. I synnerhet om ni äger er bostad. I många fall är det smartaste att gifta sig. 

  • Anonym (P)
    Wed 3 Aug 2022 13:55
    #4

    Vi delade på alla kostnader rörande barnet, men mammakläder till mig stod jag för. Min sambo tjänar betydligt mer än vad jag gör och kompenserade därför en del under min f-ledighet (han tog hela kostnaden för bostaden, resten delade vi lika på), men förväntade sig inte samma när han var ledig. Vi var inte lediga exakt lika med varje barn, men i princip lika när man slog ihop båda barnen  


    Vi fick flytta pensionsrätt, eftersom hans inkomst inte gick under inkomst av tjänst och han därmed fick mer pension. Barnen fick mitt efternamn. 

  • Wed 3 Aug 2022 14:13
    #5
    fjanten skrev 2022-08-03 13:22:19 följande:

    Ang. pension så kompenseras den med lägst inkomster under de första 4 åren av barnets liv. Googla "barnår pension". Så gäller det inte något hemmaföräldrande längre än 4 års tid så är den biten inte lika stor att fundera på (om ena t.ex. tar 1,5 års föräldraledighet och den andra tar några månader).


    Gäller det den med lägst inkomst innan föräldraledighet eller den som har lägst pga är föräldraledig? Jag tjänar ett par tusenlappar mer än min sambo, så om det är innan ledigheten är det han som kompenseras fast det är jag som är hemma.
  • Wed 3 Aug 2022 15:16
    #6
    nanomikro skrev 2022-08-03 14:13:10 följande:
    Gäller det den med lägst inkomst innan föräldraledighet eller den som har lägst pga är föräldraledig? Jag tjänar ett par tusenlappar mer än min sambo, så om det är innan ledigheten är det han som kompenseras fast det är jag som är hemma.
    Ingen aning, du får läsa på. Om du har högre inkomst som föräldraledig ser jag ändå inte varför den andra ska kompensera dig med sina pensionsrätter annars - man bör väl i ett förhållande sträva efter att ni ska ha så jämlik pension som möjligt.
  • Wed 3 Aug 2022 17:19
    #7
    fjanten skrev 2022-08-03 15:16:54 följande:
    Ingen aning, du får läsa på. Om du har högre inkomst som föräldraledig ser jag ändå inte varför den andra ska kompensera dig med sina pensionsrätter annars - man bör väl i ett förhållande sträva efter att ni ska ha så jämlik pension som möjligt.
    Nej som föräldraledig kommer min inkomst halveras ungefär.
  • Anonym (S)
    Wed 3 Aug 2022 17:23
    #8
    nanomikro skrev 2022-08-03 17:19:31 följande:
    Nej som föräldraledig kommer min inkomst halveras ungefär.
    Hälften av pappans inkomst?
  • Wed 3 Aug 2022 17:49
    #9

    Familjen är det gemensamma företaget, alla pengar in tillhör det gemensamma företaget. Jag var inte föräldraledig då min fru ville ta allt.

  • Wed 3 Aug 2022 18:16
    #10
    nanomikro skrev 2022-08-03 17:19:31 följande:
    Nej som föräldraledig kommer min inkomst halveras ungefär.
    Så om ni räknar på sammanlagda inkomster under de fyra första åren av barnets liv, vem kommer då ha lägst inkomst sammantaget? Du eller din partner? Den som har lägst kompenseras av staten.
Svar på tråden Ekonomi som sambos när man fått barn