• Anonym (Oerfa­ren)
    Wed 3 Aug 2022 19:29
    29045 visningar
    215 svar
    -1
    215
    29045

    Orolig för restaurang, hur funkar det

    Jag har frågor som ni kanske tycker är dumma men jag har blivit utbjuden på mat i helgen men jag är orolig för om det värsta skulle hända, att han lämnar mig där utan att betala? Jag känner honom inte bra än och nu vill jag inte ha några kommentarer om att jag inte ska träffa honom för det är inte vad jag frågar om hjälp med! Utan svara bara på hur det fungerar är ni snälla! Är det den som beställer maten som de kräver på betalningen? Det borde vara så tycker jag men jag vet inte! Eller kan jag diskret säga till någon personal att jag kommer inte betala något? Om det är han som bjuder så är det väl honom de får kräva på pengarna om han beställer från menyn? Jag tror ju inte att han smiter från mig men OM!!!
    2 Vad ska man ha för kläder på sig?
    3Kan man gå ut och röka eller ser det fult ut?
    4Kan man gå till en toalett eller vänta till man ätit klart?
    5 Ska man slå av mobilen?

  • Svar på tråden Orolig för restaurang, hur funkar det
  • Anonym (Sandr­a)
    Wed 3 Aug 2022 19:33
    #1
    Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-03 19:29:29 följande:
    Orolig för restaurang, hur funkar det

    Jag har frågor som ni kanske tycker är dumma men jag har blivit utbjuden på mat i helgen men jag är orolig för om det värsta skulle hända, att han lämnar mig där utan att betala? Jag känner honom inte bra än och nu vill jag inte ha några kommentarer om att jag inte ska träffa honom för det är inte vad jag frågar om hjälp med! Utan svara bara på hur det fungerar är ni snälla! Är det den som beställer maten som de kräver på betalningen? Det borde vara så tycker jag men jag vet inte! Eller kan jag diskret säga till någon personal att jag kommer inte betala något? Om det är han som bjuder så är det väl honom de får kräva på pengarna om han beställer från menyn? Jag tror ju inte att han smiter från mig men OM!!!
    2 Vad ska man ha för kläder på sig?
    3Kan man gå ut och röka eller ser det fult ut?
    4Kan man gå till en toalett eller vänta till man ätit klart?
    5 Ska man slå av mobilen?


    1. Du får tro på hans ord. Smiter han får du betala.
    2. vanliga kläder, hel och ren. Flott restauranger, snyggare kläder.
    3. Självklart, om han inte redan vet om att du röker så är det bra att han får reda på det så fort som möjligt.
    4. Man går när man behöver.
    5. Ja.

  • Anonym (Oerfa­ren) Trådstartaren
    Wed 3 Aug 2022 20:14
    #2
    Anonym (Sandra) skrev 2022-08-03 19:33:37 följande:

    1. Du får tro på hans ord. Smiter han får du betala.
    2. vanliga kläder, hel och ren. Flott restauranger, snyggare kläder.
    3. Självklart, om han inte redan vet om att du röker så är det bra att han får reda på det så fort som möjligt.
    4. Man går när man behöver.
    5. Ja.


    Tack snälla Sandra!

    2 Kan man be om några exempel?

    3 Självklart kan man gå ut och röka eller självklart ser det fult ut?
  • Anonym (K)
    Wed 3 Aug 2022 20:20
    #3

    Smiter han kan du vägra betala hans mat men inte din egen.

  • Wed 3 Aug 2022 20:23
    #4
    Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-03 19:29:29 följande:
    Orolig för restaurang, hur funkar det

    Jag har frågor som ni kanske tycker är dumma men jag har blivit utbjuden på mat i helgen men jag är orolig för om det värsta skulle hända, att han lämnar mig där utan att betala? Jag känner honom inte bra än och nu vill jag inte ha några kommentarer om att jag inte ska träffa honom för det är inte vad jag frågar om hjälp med! Utan svara bara på hur det fungerar är ni snälla! Är det den som beställer maten som de kräver på betalningen? Det borde vara så tycker jag men jag vet inte! Eller kan jag diskret säga till någon personal att jag kommer inte betala något? Om det är han som bjuder så är det väl honom de får kräva på pengarna om han beställer från menyn? Jag tror ju inte att han smiter från mig men OM!!!
    2 Vad ska man ha för kläder på sig?
    3Kan man gå ut och röka eller ser det fult ut?
    4Kan man gå till en toalett eller vänta till man ätit klart?
    5 Ska man slå av mobilen?


    1) Personal frågar  vem betalar notan, eller skall det vara delad nota. I bland så säger man till som gäst själv "jag tar notan eller vi delar notan".

    2) Beror på vad det är för restaurang, men det flesta restauranger accepterar klädsel "vardags fin".

    3) Nej det ser inte fult ut att gå ut för att ta en röka.

    4) Man brukar väl gå på toaletten innan man äter och/eller efter man ätit hemma? Likadant på restaurang. Dock skulle man bli nödig under tiden man äter så får man ju säga "ursäkta mig" och så får man ju gå.

    5) Självklart slår man av mobilen. Eller sätter den på ljudlöst. Fruktansvärt oartigt att "ha på mobilen" (eller "ej ljudlöst") om man nu skall på dejt.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Wed 3 Aug 2022 20:28
    #5

    Visst skulle det kunna hända att han inte betalar eller att han frågar "är det ok att vi delar?". Jag hade inte velat bli bjuden om jag inte visste att jag skulle kunna bjuda tillbaka. Blir ju lätt att man känner att man står i skuld. 
    Om ni ska äta 3 rätters så kan du röka mellan huvudrätt och efterrätt. Toabesök tar man helst lite smidigt direkt efter man beställt maten eller efter att en av rätterna är avklarad. Så att inte den andra personen sitter där med mat framför sig som kallnar, eller blir tvungen att äta ensam. 
    Klä upp dig så att du känner dig fin... 
    Klänning eller kjol brukar fungera bra :) 

  • Anonym (enkel­)
    Wed 3 Aug 2022 20:56
    #6

    Du är nog inte ensam om att känna dig lite främmande på restaurang.
    Kläder undrar du om. En sommarklänning och kofta eller kavaj ser trevligt ut.
    Jeans och snyggare överdel är också bra val.
    Det viktiga är att du ska trivas i kläderna.
    Om du vet vilken restaurang kan du kolla deras hemsida ofta finns deras menyer där. Vet du inte var ni ska äta kan du läsa på om de matställen som finns i närheten och föreslå ett ställe som du gillar.

  • Anonym (A)
    Wed 3 Aug 2022 20:58
    #7
    -1
    Anonym (K) skrev 2022-08-03 20:20:32 följande:
    Smiter han kan du vägra betala hans mat men inte din egen.
    +1
  • Anonym (Oerfa­ren) Trådstartaren
    Wed 3 Aug 2022 21:17
    #8
    -1
    Anonym (enkel) skrev 2022-08-03 20:56:53 följande:

    Du är nog inte ensam om att känna dig lite främmande på restaurang.
    Kläder undrar du om. En sommarklänning och kofta eller kavaj ser trevligt ut.
    Jeans och snyggare överdel är också bra val.
    Det viktiga är att du ska trivas i kläderna.
    Om du vet vilken restaurang kan du kolla deras hemsida ofta finns deras menyer där. Vet du inte var ni ska äta kan du läsa på om de matställen som finns i närheten och föreslå ett ställe som du gillar.


    Nej precis är inte så van med det...

    Om det blir varmt och man behöver ta av koftan eller kavajen hur ska man bära den med sig då? Kan man hålla den löst eller borde man ha en väska som är tillräckligt stor att lägga den i? Hur stor väska kan man ha med sig?

    Skor då? Läste någonstans att man inte ska ha sandaler, så kanske inget med öppna tår då?
  • Anonym (CL)
    Wed 3 Aug 2022 21:38
    #9
    Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-03 21:17:13 följande:
    Nej precis är inte så van med det...

    Om det blir varmt och man behöver ta av koftan eller kavajen hur ska man bära den med sig då? Kan man hålla den löst eller borde man ha en väska som är tillräckligt stor att lägga den i? Hur stor väska kan man ha med sig?

    Skor då? Läste någonstans att man inte ska ha sandaler, så kanske inget med öppna tår då?
    Kofta/kavaj lämnar man i garderoben eller hänger på stolen. Det finns inget som säger att man inte "ska" ha sandaler. Sommarskor för kvinnor har ofta öppen tå och är mer sandal än skor. Foppatofflor skulle jag däremot inte välja. 
    Väskan behöver bara rymma det viktigaste just för kvällen.
    Det blir säkert jättebra ska du se.
  • Anonym (Ordni­ng)
    Wed 3 Aug 2022 22:53
    #10
    +1
    Anonym (Oerfaren) skrev 2022-08-03 20:14:55 följande:
    3 Självklart kan man gå ut och röka eller självklart ser det fult ut?
    Det är sunkigt. Men är du rökare så är du.
Svar på tråden Orolig för restaurang, hur funkar det