• askyfullofstars

    Köpt radhus och gjort en tabbe. Hjälp?

    Hej.
    Idag var vi och signerade för vårt nya boende. BRF-radhu och vi var så lyckliga. Affären gick snabbt då vi köpte på förhandsvisning. Eftersom vi tittat på hus ett bra tag nu så kände vi ändå vi hade lärt oss så mkt längs vägen, när det gäller frågor och vad vi ska titta på.

    Vi bor i BRF idag och i vår avgift ingår vatten. Jag var du nog att tro att det var samma här. Tills vi kom hem och insåg att vatten ej ingår.

    Jag är uppvuxen i ett hem där man knappt kunde duscha pga ?alla kostnader? så detta fick mig bryta ihop helt Då jag aldrig vill bli begränsad i livet på det sättet eller känna stress,

    Jag undrar därför: har jag befog att vara orolig? Vad kostar vatten per månad? Två vuxna och två barn under 3 år. Brf på 112 kvm.

    //En tjej som borde vara glad över att äntligen ha köpt hus men som känner att hon gjort en dum affär. 

  • Svar på tråden Köpt radhus och gjort en tabbe. Hjälp?
  • Friger

    Vatten är en sådan sak som blivit mycket dyrare. Det är väl inte någon egentlig brist på vatten i det här landet. Snarare att städerna vuxit medans de gamla vattenrören i backen har samma dimension som de alltid haft.

    Du behöver inte vara orolig för att ditt köp är dåligt för den saken. Det dyker alltid upp några hoppsan när man köper stora saker.

    För att ge dig en storleksordning. 30kr / 1000liter vatten. Sen kan det vara lite upp och ned beroende på vart du bor! Det dyraste är nog att värma vattnet om du är en sådan som badar mycket och värmer med el.

  • Anonym (Göteborgare)

    Grattis, sluta nojja dig, det är rättvisare att hushållet betalar för sitt vatten.
    Det var bara dina föräldrar som var överdrivet ekonomiska.

  • Anonym (Revisorn)

    Hur är det med uppvärming är ändå en mycket större fråga. Ingår den?

  • EnAnonumius
    askyfullofstars skrev 2022-08-03 22:49:15 följande:
    Köpt radhus och gjort en tabbe. Hjälp?

    Hej.
    Idag var vi och signerade för vårt nya boende. BRF-radhu och vi var så lyckliga. Affären gick snabbt då vi köpte på förhandsvisning. Eftersom vi tittat på hus ett bra tag nu så kände vi ändå vi hade lärt oss så mkt längs vägen, när det gäller frågor och vad vi ska titta på.

    Vi bor i BRF idag och i vår avgift ingår vatten. Jag var du nog att tro att det var samma här. Tills vi kom hem och insåg att vatten ej ingår.

    Jag är uppvuxen i ett hem där man knappt kunde duscha pga ?alla kostnader? så detta fick mig bryta ihop helt Då jag aldrig vill bli begränsad i livet på det sättet eller känna stress,

    Jag undrar därför: har jag befog att vara orolig? Vad kostar vatten per månad? Två vuxna och två barn under 3 år. Brf på 112 kvm.

    //En tjej som borde vara glad över att äntligen ha köpt hus men som känner att hon gjort en dum affär. 


    Antalet kvm har inget med saken att göra med priset på vattnet.
    Priset på vatten skiljer sig mycket från kommun till kommun..

    Priset på vattnet handlar om hur mycket ni gör åt per månad, i form av dusch, matlagning, diskning, golvskurning. vattna växter etc.

    Man kan göra mycket för att pressa priset på sina vattenkostnader utan för den saken skull hoppa över b.la duschning och annan normal hygien renlighet...


    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • askyfullofstars
    Anonym (Revisorn) skrev 2022-08-03 22:55:39 följande:

    Hur är det med uppvärming är ändå en mycket större fråga. Ingår den?


    Såhär såg kostnaderna ut:

    Summa driftkostnad per månad: 1400 kr

    Uppvärmning 500 kr per månad
    El 350 kr
    Vatten/avlopp 550 kr per månad
  • askyfullofstars
    EnAnonumius skrev 2022-08-03 23:05:44 följande:
    Antalet kvm har inget med saken att göra med priset på vattnet.
    Priset på vatten skiljer sig mycket från kommun till kommun..

    Priset på vattnet handlar om hur mycket ni gör åt per månad, i form av dusch, matlagning, diskning, golvskurning. vattna växter etc.

    Man kan göra mycket för att pressa priset på sina vattenkostnader utan för den saken skull hoppa över b.la duschning och annan normal hygien renlighet...
    Hur kan man pressa priset på vattenkostnaderna? Tar gärna emot förslag. 
  • Lönnsirap

    Är du säker på att det var kostnaden för vatten som var problemet, och inte kostnaden för varmvatten?

    Också uppväxt i hushåll där man skulle snåla vid dusch och lovade mig själv att faktiskt prioritera duschar när jag fick råd. Nu när jag har tonåring så förstår jag plötsligt

  • Friger
    askyfullofstars skrev 2022-08-04 00:19:00 följande:
    Såhär såg kostnaderna ut:

    Summa driftkostnad per månad: 1400 kr

    Uppvärmning 500 kr per månad
    El 350 kr
    Vatten/avlopp 550 kr per månad
    Låter som min mormors förbrukning. Givet din familjesituation och rådande prisläge får du nog bereda dig på att dina siffror blir högre.

    Givet att värmen står som en egen post finns det en god chans att du har fjärrvärme som uppvärmningssätt.
  • sextiotalist
    askyfullofstars skrev 2022-08-03 22:49:15 följande:
    Köpt radhus och gjort en tabbe. Hjälp?

    Hej.
    Idag var vi och signerade för vårt nya boende. BRF-radhu och vi var så lyckliga. Affären gick snabbt då vi köpte på förhandsvisning. Eftersom vi tittat på hus ett bra tag nu så kände vi ändå vi hade lärt oss så mkt längs vägen, när det gäller frågor och vad vi ska titta på.

    Vi bor i BRF idag och i vår avgift ingår vatten. Jag var du nog att tro att det var samma här. Tills vi kom hem och insåg att vatten ej ingår.

    Jag är uppvuxen i ett hem där man knappt kunde duscha pga ?alla kostnader? så detta fick mig bryta ihop helt Då jag aldrig vill bli begränsad i livet på det sättet eller känna stress,

    Jag undrar därför: har jag befog att vara orolig? Vad kostar vatten per månad? Två vuxna och två barn under 3 år. Brf på 112 kvm.

    //En tjej som borde vara glad över att äntligen ha köpt hus men som känner att hon gjort en dum affär. 


    Antingen betalar du för din egen förbrukning eller så  betalas det via avgiften till föreningen.
    Tycker det är mer ok att man betalar sin egen och långduscharna för sin
  • Anonym (Nojadiginte)

    Efter att ha bott i radhus i 10 års tid så kan jag lugnt säga att vattenpriset är det minsta du behöver oroa dig för. Det är snarare hur mycket varmvatten som går åt. Kommunfakturan brukar ligga på ca 2000kr kvartalet och då ingår vatten och sophämtning. Sen är det ju ändå bra att snåla på både ström och vatten. 

Svar på tråden Köpt radhus och gjort en tabbe. Hjälp?