• Wed 3 Aug 2022 22:49
    33930 visningar
    24 svar
    24
    33930

    Köpt radhus och gjort en tabbe. Hjälp?

    Hej.
    Idag var vi och signerade för vårt nya boende. BRF-radhu och vi var så lyckliga. Affären gick snabbt då vi köpte på förhandsvisning. Eftersom vi tittat på hus ett bra tag nu så kände vi ändå vi hade lärt oss så mkt längs vägen, när det gäller frågor och vad vi ska titta på.

    Vi bor i BRF idag och i vår avgift ingår vatten. Jag var du nog att tro att det var samma här. Tills vi kom hem och insåg att vatten ej ingår.

    Jag är uppvuxen i ett hem där man knappt kunde duscha pga ?alla kostnader? så detta fick mig bryta ihop helt Då jag aldrig vill bli begränsad i livet på det sättet eller känna stress,

    Jag undrar därför: har jag befog att vara orolig? Vad kostar vatten per månad? Två vuxna och två barn under 3 år. Brf på 112 kvm.

    //En tjej som borde vara glad över att äntligen ha köpt hus men som känner att hon gjort en dum affär. 

  • Svar på tråden Köpt radhus och gjort en tabbe. Hjälp?
  • Thu 4 Aug 2022 14:18
    #11
    askyfullofstars skrev 2022-08-04 00:19:37 följande:
    Hur kan man pressa priset på vattenkostnaderna? Tar gärna emot förslag. 
    Det kanske låter "lustigt" mina förslag, men det var tips jag fick lära mig av en villaägare (min morfar), kan uppfattas som lite "självklara".

    1) Skaffa en snålspolande duschmunstycke. De har ofta stort dusch huvud, men i gengäld så går det åt mindre vatten då det sprids över större yta.

    2) Vid tandborstning så ha inte på vattnet under tiden (sett många ha på vattnet, undertiden när de de borstar tänderna), utan slå på vattnet när du skall skölja tandborsten och/eller munnen.

    3) Diskar för hand så låt inte vattnet rinna från kranen., Utan ha sköljvatten i en balja vid sidan, diskhon som man då fyllt med diskvattnet. Har man diskmaskin så använd "snål programmet":

    4) Kolla och dubbelkolla att man ha dragit åt kranarna. Droppande vatten är faktiskt en stor "bov" för vattenräkningar som drar i väg. Om kranen börjar droppa fast man dragit åt dem så är det dags att byta packningar så snabbt som möjligt.

    Som sagt dessa tips kan uppfattas som lite "självklara", men förvånansvärt många som inte "tänker" på det i vardagen ändå.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Thu 4 Aug 2022 14:23
    #12
    sextiotalist skrev 2022-08-04 14:03:30 följande:
    Antingen betalar du för din egen förbrukning eller så  betalas det via avgiften till föreningen.
    Tycker det är mer ok att man betalar sin egen och långduscharna för sin
    Håller med.

    Jag bor i hyresrätt och har "kvotat vatten".. D.v.s man för en viss "kvot i månaden", gör man sig av med mindre vatten än kvoten, så får man återbäring, göra man sig av med mer vatten än kvoten ja då får man betala mellanskillnaden mellan kvoten och den överstigande delen.

    Tycker det är ett toppen system.
    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • Thu 4 Aug 2022 14:33
    #13

    Normal vattenförbrukning brukar anges som 50 m³ per person och år. Så för er blir det ca 200 m³ per år. Kanske något mindre eftersom barnen är så små, men om ni vattnar gräsmattan ofta eller fyller en pool kan det såklart bli mycket mer.
    På kommunens webbplats borde ni kunna hitta priset per kubikmeter. Men jag säger som flera andra; det är inte vattnet som drar upp boendekostnade, utan varmvattnet.

  • Thu 4 Aug 2022 14:49
    #14

    Att spara vatten är mycket en fråga om att göra många smarta val. Såsom att inte låta vatten forsa undan i långa duschar, trasiga kranar, obetänksam disk, toaletter som spolar med långt mycket mer än vad som behövs.... Osv.

    Att stänga av duschen när man tvättar håret. Att inte duscha flera gånger om dagen. Att inte diska för hand en sak i taget osv. Köra tvättmaskin och diskmaskin full.

    Snålspolare är absolut ett alternativ, men ibland så är det jättesvårt att tvätta långt hår med ett sådant, så istället för en kort dusch blir det en lång frustrerande dusch....

  • Thu 4 Aug 2022 15:10
    #15

    Sopor 115
    Va fast avgift 270
    Förbrukning 240
    Lägenhetsavgift 100
    Plus moms
    Ligger vår kommunfaktura på för 2 vuxna 2 barn.
    Dock duschar vi mycket borta på jobb och i sporthall

  • Anonym (Inte så dyrt)
    Thu 4 Aug 2022 22:31
    #16

    Vi är 6 personer i ett hus, det duschas flera gånger om dagen här. Vattnet är en minimal kostnad, ca 8kr per 1000 liter. Grundavgiften är desto dyrare, vi betalar ca 4500kr/år. Varierar nog vart man bor. Uppvärmningen av vattnet är nog det som kostar mest. 

  • Thu 4 Aug 2022 23:23
    #17

    Vi betalar ca 1000 kr/mån för vatten, sopor och avlopp. 

  • Anonym (Ölga)
    Fri 5 Aug 2022 00:04
    #18

    För 3 år sedan bodde vi i hus och 2 vuxna och 2 större barn/tonåringar.
    Jag duschade varje dag, övriga kanske 3 dagar/v. Disk och tvättmaskin på typ varje dag.
    Vattnet kostade ca 600 kr/mån.

    Var sparsamma första månaden och se vad kostanden hamnar på. Stäng av duschen medan ni schamponerar och tvålar in tex. 


    Kallvatten kostar ju inte så mycket så disk och tvätt är ju mer på elen.

    Sätt ut tunnor och samla regnvatten att ha till vattning av trädgården.

  • Anonym (Nojad­iginte­)
    Fri 5 Aug 2022 10:26
    #19
    Anonym (Inte så dyrt) skrev 2022-08-04 22:31:51 följande:

    Vi är 6 personer i ett hus, det duschas flera gånger om dagen här. Vattnet är en minimal kostnad, ca 8kr per 1000 liter. Grundavgiften är desto dyrare, vi betalar ca 4500kr/år. Varierar nog vart man bor. Uppvärmningen av vattnet är nog det som kostar mest. 


    Så är det.
    Det är varmvattnet som kostar i ett hus, och värme till elementen, den rörliga vattenkostnaden är låg. Att investera i en bergvärme eller luftvattenpump är därför något som lönar sig i längden. Skulle säga att vattenförbrukningen är den lägsta kostnaden i en villa. Därmed inte sagt att man inte ska spara då vattenbrist råder i många kommuner på sommaren.
    Jag tror dina föräldrar oroade dig i onödan, på den tiden var kanske vattnet dyrare än elen när elen kostade typ 5 öre per kWh. 

  • Anonym (Nojad­iginte­)
    Fri 5 Aug 2022 10:26
    #20
    Anonym (Inte så dyrt) skrev 2022-08-04 22:31:51 följande:

    Vi är 6 personer i ett hus, det duschas flera gånger om dagen här. Vattnet är en minimal kostnad, ca 8kr per 1000 liter. Grundavgiften är desto dyrare, vi betalar ca 4500kr/år. Varierar nog vart man bor. Uppvärmningen av vattnet är nog det som kostar mest. 


    Så är det.
    Det är varmvattnet som kostar i ett hus, och värme till elementen, den rörliga vattenkostnaden är låg. Att investera i en bergvärme eller luftvattenpump är därför något som lönar sig i längden. Skulle säga att vattenförbrukningen är den lägsta kostnaden i en villa. Därmed inte sagt att man inte ska spara då vattenbrist råder i många kommuner på sommaren.
    Jag tror dina föräldrar oroade dig i onödan, på den tiden var kanske vattnet dyrare än elen när elen kostade typ 5 öre per kWh. 

  • Fri 5 Aug 2022 13:29
    #21

    Problemet med duschandet i familjer med tonåringar brukar inte vara kostnaderna utan badrummet blir upptaget i evigheter och att varmvattnet tar slut om man har en egen varmvattenberedare. 

    Men det är väl ganska rimligt att var och en betalar för sin egen förbrukning. 

  • Sat 13 Aug 2022 14:01
    #22

    Bostadsbubblan spricker nu. Hade ni väntat till 2023 hade ni fått huset 30% billigare.

  • Sat 13 Aug 2022 21:27
    #23
    Blajsson skrev 2022-08-13 14:01:25 följande:

    Bostadsbubblan spricker nu. Hade ni väntat till 2023 hade ni fått huset 30% billigare.


    Baserat på vad tror du att vi hade kunnat köpa huset till sådant pris?
  • Wed 17 Aug 2022 08:34
    #24

    Vi två vuxna och tre barn och tvättar i snitt tre maskiner om dagen och diskar två, duschar och badar också mycket. Jag har dessutom ankor som ofta får nytt vatten. Vi tänker sällan på att spara på vatten utan är allmänt rätt slösaktiga med detta.

    Vår senaste vattenräkning låg på ungefär 3000 kronor för ett år (250 kronor i månaden) så det är inte där vår budget spricker. Dock kanske vi betalar mindre för vårt vatten än många/vissa andra, det vet jag tyvärr inte.


    Hemmamamma till tre underbara barn födda -13, -15- och -17 (jag är också npf-mamma till då ett barn har autism och två ev. adhd)
Svar på tråden Köpt radhus och gjort en tabbe. Hjälp?