• Odd Even
    Thu 4 Aug 2022 02:28
    68586 visningar
    1073 svar
    +1
    1073
    68586

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Thu 4 Aug 2022 03:00
    #1
    +9

    Bara så du vet, INTE alla män gör det. Jag engagerar mig genom att INTE göra våld mot kvinnor. Och alla mina kompisar

  • Anonym (...)
    Thu 4 Aug 2022 08:31
    #2
    +6

    Ja, som någon sa någonstans: för att komma till rätta med mäns våld mot kvinnor behöver man också titta på mäns våld mot män

    Redan i förskolan härjar och bråkar vissa pojkar med andra pojkar, ska hävda sig, visa hur starka de är etc. Är man en lite mindre kille blir man ofta påhoppad. I puberteten sen, när vissa grabbar är tidigare än andra, blir de som är lite senare och minst, ofta utsatta på olika vis. Kanske inte direkt mobbade men att man "kör" med dem. 
    Tex att en större grabb tar tag i en klenare grabbs tröja och drar i den, kommenterar hur denne ser ut och skrattar, kör kalsongtricket osv. Ofta skrattar ju den utsatte pojken med, för vad ska man annars göra? Man vill inte bli osams, eller utsatt mer. Man vill inte riskera att bli av med andra vänner om man sätter sig upp mot den här dryga, starkare killen osv. 
    För vissa följer beteendet med upp i ålder, lite beroende på var man hamnar, jargong tex på arbetsplatser där nästan bara män arbetar, olika idrottslag , militären tex. 

    Ni som läser detta nu och är män -. visst känner ni igen såna här saker från er skoltid? Antingen att ni själva blev utsatta eller att ni var en sån kille som tog tag i andra och "skojade" lite? 
    Nu till mäns våld mot kvinnor då: det är samma sak! Männen som härjar med tunnare män, är ofta de som också härjar med kvinnor. Man vill hävda sig, visa att man är den starke i relationen, visa att man är den som bestämmer i familjen osv.  En maktfråga helt enkelt.
    Kvinnor som hamnar i en relation där mannen först är supertrevlig och förälskad, men som sen halkar in lite stegvis i det här beteendet av att styra över kvinnan genom att skrämma henne på olika sätt, reagerar likadant som de mindre killarna i grundskolan: man skrattar bort det först, man försöker vara sams med sin man för man vill ju inte skapa värre miljö där hemma - och så är karusellen igång. 

    Givetvis (så inte nån hackar på mitt inlägg för den sakens skull) finns det "tunnare" män som är tex chefer och som ingen sätter sig på, duktiga verbalt så inget biter på dem, eller stora starka män som är hur mysiga som helst. Jag pratar inte om dem, jag pratar om beteendet som verkar finnas generellt i den större gruppen - det oavsett vilket land vi bor i, vilken kultur man vuxit upp i osv. 
    Kan man nå in mer i detta så tror jag det är en väg att minska våldet över huvud taget, både mot andra män och mot kvinnor. 

  • Anonym (Ytter­)
    Thu 4 Aug 2022 08:36
    #3
    Anonym (...) skrev 2022-08-04 08:31:31 följande:

    Ja, som någon sa någonstans: för att komma till rätta med mäns våld mot kvinnor behöver man också titta på mäns våld mot män. 

    Redan i förskolan härjar och bråkar vissa pojkar med andra pojkar, ska hävda sig, visa hur starka de är etc. Är man en lite mindre kille blir man ofta påhoppad. I puberteten sen, när vissa grabbar är tidigare än andra, blir de som är lite senare och minst, ofta utsatta på olika vis. Kanske inte direkt mobbade men att man "kör" med dem. 
    Tex att en större grabb tar tag i en klenare grabbs tröja och drar i den, kommenterar hur denne ser ut och skrattar, kör kalsongtricket osv. Ofta skrattar ju den utsatte pojken med, för vad ska man annars göra? Man vill inte bli osams, eller utsatt mer. Man vill inte riskera att bli av med andra vänner om man sätter sig upp mot den här dryga, starkare killen osv. 
    För vissa följer beteendet med upp i ålder, lite beroende på var man hamnar, jargong tex på arbetsplatser där nästan bara män arbetar, olika idrottslag , militären tex. 

    Ni som läser detta nu och är män -. visst känner ni igen såna här saker från er skoltid? Antingen att ni själva blev utsatta eller att ni var en sån kille som tog tag i andra och "skojade" lite? 
    Nu till mäns våld mot kvinnor då: det är samma sak! Männen som härjar med tunnare män, är ofta de som också härjar med kvinnor. Man vill hävda sig, visa att man är den starke i relationen, visa att man är den som bestämmer i familjen osv.  En maktfråga helt enkelt.
    Kvinnor som hamnar i en relation där mannen först är supertrevlig och förälskad, men som sen halkar in lite stegvis i det här beteendet av att styra över kvinnan genom att skrämma henne på olika sätt, reagerar likadant som de mindre killarna i grundskolan: man skrattar bort det först, man försöker vara sams med sin man för man vill ju inte skapa värre miljö där hemma - och så är karusellen igång. 

    Givetvis (så inte nån hackar på mitt inlägg för den sakens skull) finns det "tunnare" män som är tex chefer och som ingen sätter sig på, duktiga verbalt så inget biter på dem, eller stora starka män som är hur mysiga som helst. Jag pratar inte om dem, jag pratar om beteendet som verkar finnas generellt i den större gruppen - det oavsett vilket land vi bor i, vilken kultur man vuxit upp i osv. 
    Kan man nå in mer i detta så tror jag det är en väg att minska våldet över huvud taget, både mot andra män och mot kvinnor. 


    Word
  • Thu 4 Aug 2022 09:07
    #4
    +3

    Jag är inte våldsam mot någon människa. Har aldrig varit och kommer aldrig att bli.

    Jag tycker att man bör göra skolan mer anpassad för pojkarna, idag passar inte skolan pojkarna så bra. In med fler vuxna i skolan också.

    Anställ fler män, idag är skolan ett matriarkat vill jag påstå. Det är konstigt att inte jämställdheten har nåt fram när skolan ska rekrytera.

    Starta mer föräldrakurser av någon slag, det är sjukt många dåliga föräldrar idag, väldigt många dysfunktionella familjer som näst intill skiter i vad deras barn gör.

    Kan vi lägga denna grund så tror jag vi garanterat kommer att få långt fler bättre män och mindre våldsamma män. Detta var bara en grej, en långsiktig, det finns många fler saker man också kan göra.

  • Anonym (Eva)
    Thu 4 Aug 2022 09:10
    #5

    Jag tänker att män måste, precis som kvinnor vara tydliga med att män som använder våld för att få makt, naturligtvis ska bli av med vissa rättigheter.

    I min värld så fungerar det inte att män som misshandlat fortsatt är "fria" att hålla på och trakassera och t.o.m. mörda. Jag tänker att så länge som riktigt farliga män går runt, så kan lite småfarliga män komma undan.

    Eftersom detta fortfarande är ett problem, trots att frågan om våld mot kvinnor är lyft tämligen ordentligt sedan åtminstone 70-talet, så tänker jag att det är tämligen svårlöst.

    Dels måste män får stöd att sluta utöva våld, dels måste män som fortsatt utövar våld hanteras med effektivt. Är det på riktigt oacceptabelt behövs strukturer som omöjliggör fortsatt brottslighet och våld. 

    Personligen tycker jag att man definitivt behöver titta på ytterligare tvång mot dessa män.

    Sen tänker jag att man måste forska om vad som fungerar. Naturligtvis finns det en poäng att arbeta med det våld som män utför mot varandra, men jag tror det är mycket viktig att samhället faktiskt tar reda på vad som minskar våld generellt, och vad som inte fungerar.

    Vissa länder har ju helt andra siffror på mord, våldtäkter och misshandel. Man kan inte titta på dessa skräckexempel och hoppas få idéer om hur våld kan minska, eftersom de har helt andra förutsättningar och har ännu större problem än oss.  Vi kan liksom inte bara gissa vad som funkar och göra det som "känns bäst".

  • Anonym (Ini)
    Thu 4 Aug 2022 09:16
    #6
    -1 +1
    Odd Even skrev 2022-08-04 02:28:14 följande:
    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?


    Varför dkulle det bli ändring på det. 

    "Mäns våld mot kvinnor" är en politiskt skapad term och har mycket lite med sanningen att göra.

    Det första vi som människor borde göra för att minska våldet i samhället är att skrota denna term.
  • Anonym (Forts­ätt)
    Thu 4 Aug 2022 09:26
    #7
    -1 +2
    Odd Even skrev 2022-08-04 02:28:14 följande:
    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?


    Du kan fortsätta lyfta frågan, så att medvetenheten om problemet ökar. Så att varenda svensk får veta att en kvinna var tredje vecka slås ihjäl i sitt svenska hem enligt statistiken. Sen att alla också får veta att kvinnor inte får lika lön för lika utfört arbete ens i Sverige. Sen att du frågar ett barn som verkar rädd och ledsen om det behöver hjälp. Oftast finns då nämligen en pappa som slår både barn och mamma i det hemmet. Fråga försiktigt och gör en anmälan till socialtjänsten, så att de får utreda. Säg också ifrån när du hör att någon kallar flickor och kvinnor för hora. Det ordet är inte okej alls. Du kan således markera på olika sätt att kvinnors värde är lika stort som mäns värde. Det här hjälper även omedvetna kvinnor att se sitt värde och att "gå vid första slaget".
  • Anonym (Ini)
    Thu 4 Aug 2022 09:28
    #8
    -3 +2
    Anonym (Fortsätt) skrev 2022-08-04 09:26:24 följande:
    Sen att alla också får veta att kvinnor inte får lika lön för lika utfört arbete ens i Sverige. 
    Fast det där är rent trams.

    Det är för att feministiska grupperingar sprider sådana lögner och fördomsfulla uttallanden som "mäns våld mot kvinnor" som ingen vettig man vill ha med feministerna att göra.
  • Anonym (Kvinn­a 56)
    Thu 4 Aug 2022 09:46
    #9
    -1
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 09:28:52 följande:
    Fast det där är rent trams.

    Det är för att feministiska grupperingar sprider sådana lögner och fördomsfulla uttallanden som "mäns våld mot kvinnor" som ingen vettig man vill ha med feministerna att göra.
    Är det en lögn att kvinnor blir dödade hemma? 
  • Anonym (lmköj­ipo u)
    Thu 4 Aug 2022 09:49
    #10
    +2

    Män måste ta avstånd från män som beter sig så som anonym(...) skriver i inlägg 2. 


    I skolan måste det stävjas omedelbart och om det fortgår måste det tydligt visas att det inte är ok på ett sätt som fungerar för just den personen. (Jag menar inte att de ska få stryk om nån nu trodde det.) 


    Det måste också pratas känslor i skolan, redan på förskolan faktiskt. 


    Fler vuxna kring barnen så att man har tid att ta tag i de här frågorna tidigt. Fler män som någon skrev, ja absolut, men då måste män våga söka och vilja söka. Det finns tyvärr också en rädsla hos rekryterarna att anställa män pga den stora mängd pedofiler som trots allt finns. Där måste det till regler kring hur ALLA oavsett kön ska arbeta med eleverna och skapas en miljö där barnen är trygga med att våga berätta oavsett vad en ev förövare säger. 


    För att återgå till mäns våld mot kvinnor; det måste också till en lagändring. Hot ska tas på allvar och bestraffas med fängelse om de är grova och återkommande. 


    I dagsläget kan polisen inget göra förrän något har hänt. Helt vansinne. Kvinnor som vill lämna en våldsam relation behöver också få RÄTT till stöd i lagen. På ett sätt som fungerar. Att gömmas undan på en kvinnojour ska vara den absolut sista åtgärden, FÖRÖVAREN ska åtgärdas först, inte bara med ett relativt verkningslöst kontaktförbud. 


    HELA samhället måste ta ställning mot mäns våld mot kvinnor (och överlag så klart, men här handlade det om kvinnor) 


    Killarna i skolan måste få stöttning i att våga berätta eller själva våga säga ifrån när någon beter sig illa mot någon annan. 


    Föräldrar med söner har ett stort ansvar att visa att det är ok att vara 'mjuk' som kille. Låt dem gråta om de har gjort sig illa. Prata med dem om känslor. Låt dem uttrycka sina känslor utan att håna dem. Allt detta gäller så klart hela samhället. 


    Om killar som beter sig som rövhattar inte får uppskattning av andra i form av tex skratt och annat så kommer de inte att fortsätta beteendet om de inte har något fel i huvudet. 


     

Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?