• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Kvinna 56) skrev 2022-08-04 09:46:33 följande:
    Är det en lögn att kvinnor blir dödade hemma? 
    Eeh! Det är fullständigt irrelevant i sammanhanget.
  • Anonym (Kvinna 56)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 09:52:11 följande:
    Eeh! Det är fullständigt irrelevant i sammanhanget.
    Hur menar du nu? 
  • Anonym (reagera)

    1) Reagera när ni hör kvinnorförakt från vänner, arbetskamrater etc. Allt från dåliga skämt till andra kommentarer.
    2) Var förebilder till barnen.
    3) Lyssna när barnen vill prata. Gå inte in i problemlösningsmode utan lyssna. När KP gjorde en undersökning 2018 och barnen svarar att de hellre inte pratar med någon alls än med pappa när de är ledsna borde vara en hint om att något är knas i relationen barn/pappa (www.kpwebben.se/det-har-ar-kapearnas-liv/)
    4) Visa att det är ok att visa känslor, att prata om känslor, att man inte är en "fjolla" för att man inte biter ihop. 

    Men rent generellt, det börjar med barnen, både flickor och pojkar. Säg inte till din dotter att den jobbiga pojken i klassen/förskolan minsann är kär i henne för att han retar henne och drar henne i håret. Lär din son att man är snäll mot andra, att det inte är ok att slå någon bara för att man blir sur. Att gillar man någon så säger man det, inte håller på och retas etc för att få uppmärksamhet. 

  • Anonym (Ini)
    Anonym (Kvinna 56) skrev 2022-08-04 09:58:02 följande:
    Hur menar du nu? 
    Du svarade på inlägget:
    "Fast det där är rent trams.

    Det är för att feministiska grupperingar sprider sådana lögner och fördomsfulla uttallanden som "mäns våld mot kvinnor" som ingen vettig man vill ha med feministerna att göra."

    Vad har det med om att det finns kvinnor som blir mördade i henmet att göra? Det finns ingen motsättning.
  • Anonym (reagera)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 09:52:11 följande:
    Eeh! Det är fullständigt irrelevant i sammanhanget.
    Hur är det irrelevant i en tråd som handlar om mäns våld mot kvinnor?
  • Anonym (Ini)
    Anonym (reagera) skrev 2022-08-04 10:00:49 följande:
    Hur är det irrelevant i en tråd som handlar om mäns våld mot kvinnor?
    Det jag skrev är att "mäns våld mot kvinnor" är en fördomsfull politisk konstruktion och har lite med sanningen att göra.
  • Anonym (Stina)

    Jag vet inte om frågan är ärligt menad, det startas ju rätt många trådar av det här slaget som mest handlar om att en man vill berätta att det inte är synd om kvinnor. Men om det är så: 

    Börja med att reagera. Skratta inte bort kvinnoförnedrande kommentarer. Släta inte över svinigt beteende i din bekantskapskrets. Stå upp för vissa principer helt enkelt. Det kan tyckas simpelt men en stor faktor  detta är att män håller andra män bakom ryggen. Och att män enbart respekterar andra män. Ta den här tråden t ex. Du TS frågar om mäns våld mot kvinnor. Genast dyker det upp män som säger att detta inte finns. Du borde svara dem. Du borde stå upp för det du tycker är viktigt. 


    Men så gör väldigt sällan män. Det gör att kvinnor blir några slags slagpåsar i alla trådar där man avkrävs svar, ska försvara positioner, länka till forskning osv osv medan ett gäng snubbar bara kan sitta och spotta ur sig konspirationsteorier. Och det som verkade vara en uppriktigt menad TS verkar mer intresserad av att hålla sig vän med grabbarna i tråden. Vi får se om du ifrågasätter någon av grabbarna här. Om inte så kan du inte kräva att kvinnor ska ge sig in i det getingboet. 

  • Anonym (Kvinna 56)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 10:02:20 följande:
    Det jag skrev är att "mäns våld mot kvinnor" är en fördomsfull politisk konstruktion och har lite med sanningen att göra.
    Varför är formuleringen "mäns våld mot kvinnor" fördomsfull när den beskrivet om just mäns våld mot kvinnor? 
    Hur kan den formuleringen ha "lite med sanningen" att göra menar du? 
    Begår inte män våld mot kvinnor? 
  • Anonym (Kvinna 56)
    Dr Nail skrev 2022-08-04 03:00:17 följande:

    Bara så du vet, INTE alla män gör det. Jag engagerar mig genom att INTE göra våld mot kvinnor. Och alla mina kompisar


    Det låter jättebra....men.... Tror du att en av dina kompisar skulle berätta om han var våldsam mot sin kvinna? 
  • Anonym (reagera)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 10:02:20 följande:
    Det jag skrev är att "mäns våld mot kvinnor" är en fördomsfull politisk konstruktion och har lite med sanningen att göra.
    På vilket sätt då? Utövar inte en del män våld mot kvinnor? Mördas inte kvinnor av män de har eller har haft en relation med? Misshandlas inte kvinnor av män de har eller har haft en relation med? 

    På vilket sätt är "mäns våld mot kvinnor" en fördomsfull politisk konstruktion? På vilket sätt har den inte med sanningen att göra?

    Mäns våld mot män handlar ofta om misshandel och våld av okända (om det inte är det kriminella gängvåldet) där två män blir osams eller en vill ha något den andra inte vill ge. Mäns våld mot kvinnor handlar om maktmissbruk, att kvinnan inte gör eller beter sig på det vis mannen önskar. Båda typerna av våld finns och ska benämnas som det de är "mäns våld mot män" och "mäns våld mot kvinnor". 
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?