• Odd Even

    Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?

    Det sägs ibland att män inte engagerar sig i problemet med mäns våld mot kvinnor. Kanske är det så, och då borde det bli ändring på det. 
    Men vad kan vi göra, konkret?
    Förslag?

  • Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 10:42:49 följande:
    Men skriv då det och var ärliga med hur det ser ut.

    "Det finns en grupp män som brukar våld mot kvinnor. Det ska dock poängteras att det rör en liten minoritet av männen i samhället."

    Uttalandet "mäns våld mot kvinnor" inkluderar alla män och utmålar män som förövare vilket är helt förkastligt. Som jag skrev är enda orsaken till att man kommer undan med den typen av retorik att man ur människorättssynpunkt inte kommit längre i de här frågorna.
    Det var mitt första inlägg i den här tråden och det var exakt det jag skrev. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 10:42:49 följande:
    Men skriv då det och var ärliga med hur det ser ut.

    "Det finns en grupp män som brukar våld mot kvinnor. Det ska dock poängteras att det rör en liten minoritet av männen i samhället."

    Uttalandet "mäns våld mot kvinnor" inkluderar alla män och utmålar män som förövare vilket är helt förkastligt. Som jag skrev är enda orsaken till att man kommer undan med den typen av retorik att man ur människorättssynpunkt inte kommit längre i de här frågorna.
    Som föräldrars våld mot barn? (Inte alla föräldrar!)  Som rattonykterhet? (inte alla dricker och kör!) Som gängkriminalitet? (Inte alla gäng är kriminella!) 

    Inse att det här handlar om dina KÄNSLOR avseende ett uttryck. Du får det att låta som att det är mer synd om dig för att du väljer att tolka ett uttryck som att det är kränkande, än den kvinnan som blir misshandlad. (Och vem blir hon misshandlad av? Av sin man antagligen, det vet vi ju är det mest troliga)
  • Anonym (Ini)
    Mrs Moneybags skrev 2022-08-04 10:45:35 följande:
    När det gäller våld i relationer är det endast ca 5% av fallen som utgör kvinnas våld mot man. Så visst kan man tala om mäns våld mot kvinnor. 
    Du kan göra det men det är fortfarande fördomsfulla lögner.

    Det du inte berättar är att det är extremt liten grupp i samhället, 2-3 procent som står för nästan alla våldsbrott.
    Så du utmålar män som är en grupp där de allra flesta är oskyldiga som att de vore oskyldiga. Oerhört fult! Tycker att du borde skämmas faktiskt!
  • Anonym (Stina)
    Spigger86 skrev 2022-08-04 10:31:54 följande:

    Jag tror inte direkt på det här att män ska ha någon kollektiv skuld för våld mot kvinnor. Hade det varit som i vissa länder som i Mellanöstern där det ses allmänt ok för en man att slå en kvinna hade det varit ett kollektivt mansproblem. Men det är få män här i väst som tycker det är ok att misshandla en kvinna. Om en man eller kvinna vet om att en kvinna blir misshandlad så borde de göra allt för att hjälpa henne, och inte blunda för problemet. Sen förekommer det även att kvinnor misshandlar män, har även hört att våld är vanligt i lesbiska förhållanden. Men detta pratar man inte så mycket om.


    Fast du ÄR ju rätt ok med våld mot kvinnor. Du tycker itne det är så farligt. Du tycker att det viktiga här är att diskutera helt andra saker. Du tycker inte ens synd om kvinnor som blir misshandlade. Du vill istället tycka att det är synd om män. Det säger en del om dig. 
  • Anonym (Stina)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 10:51:09 följande:
    Du kan göra det men det är fortfarande fördomsfulla lögner.

    Det du inte berättar är att det är extremt liten grupp i samhället, 2-3 procent som står för nästan alla våldsbrott.
    Så du utmålar män som är en grupp där de allra flesta är oskyldiga som att de vore oskyldiga. Oerhört fult! Tycker att du borde skämmas faktiskt!
    Du har fått siffrorna fel. Du får googla lite till. 
  • Mrs Moneybags
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 10:51:09 följande:
    Du kan göra det men det är fortfarande fördomsfulla lögner.

    Det du inte berättar är att det är extremt liten grupp i samhället, 2-3 procent som står för nästan alla våldsbrott.
    Så du utmålar män som är en grupp där de allra flesta är oskyldiga som att de vore oskyldiga. Oerhört fult! Tycker att du borde skämmas faktiskt!
    Och jag tycker du borde skämmas som får detta att handla om dig istället för om misshandlade kvinnor. Det handlar inte om dig och hur du känner dig utsatt för någon slags imaginär kampanj. Det handlar om hur vi ska stävja våldet mot kvinnor. Har du några förslag på det, eller? 
  • Anonym (Ini)
    Anonym (Stina) skrev 2022-08-04 10:49:56 följande:
    Som föräldrars våld mot barn? (Inte alla föräldrar!)  Som rattonykterhet? (inte alla dricker och kör!) Som gängkriminalitet? (Inte alla gäng är kriminella!) 

    Inse att det här handlar om dina KÄNSLOR avseende ett uttryck. Du får det att låta som att det är mer synd om dig för att du väljer att tolka ett uttryck som att det är kränkande, än den kvinnan som blir misshandlad. (Och vem blir hon misshandlad av? Av sin man antagligen, det vet vi ju är det mest troliga)
    Man pratar inte om om föräldrars våld mot barn utan barnaga. De andra der jag inte som applicerbara.

    Det är du som blandar in känslor genom att uttala dig fördomsfullt genom "mäns våld mot kvinnor". Finns så många termer som man kan välja som är neutrala och som inte sprider falska fördomar.
  • Anonym (Kvinna 56)
    Spigger86 skrev 2022-08-04 10:41:50 följande:
    Jag har aldrig dödat någon kvinna, och tänker inte göra det heller. Vad andra män får för sig att göra har jag väldigt lite kontroll över.
    Du är alltså ok med andra ord att andra män dödar eftersom du inte gör det. 
    Den inställningen gör dig till en del i problemet, att det kan fortsätta. 
    Är du i ett förhållande? Vad säger dim kvinna om din lättsamma  inställning i frågan? 
  • Anonym (reagera)
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 10:42:49 följande:
    Men skriv då det och var ärliga med hur det ser ut.

    "Det finns en grupp män som brukar våld mot kvinnor. Det ska dock poängteras att det rör en liten minoritet av männen i samhället."

    Uttalandet "mäns våld mot kvinnor" inkluderar alla män och utmålar män som förövare vilket är helt förkastligt. Som jag skrev är enda orsaken till att man kommer undan med den typen av retorik att man ur människorättssynpunkt inte kommit längre i de här frågorna.
    Eftersom jag som kvinna inte kan se på dig som man och veta om det är du eller någon annan som kan vara den som försöker våldta mig så kommer jag vara tvungen att vara vaksam mot ALLA män. 

    Eftersom jag som kvinna inte vet om det är du som man eller någon annan jag kommer att ingå i en relation med som kommer att misshandla mig fysiskt eller psykiskt så måste jag försöka ha ett varningssystem mot ALLA män. 

    Tror du att det syns på en man vem som är den misshandlande idioten? Tror du att den misshandlande idioten visar det på en gång? Eller kan det vara som så att det kommer smygande över tid, ofta med en början i en subtil kontrollerande kontext som på ytan är gullig i form av svartsjuka ("det är ju bara gulligt när han vill veta vart du är, när han kommer och hämtar dig, när han bryr sig om vad du har på dig") som sen blir till ett slag när du är "lagom" nedbruten. Ett slag som ursäktas med att "men hade du inte gjort si så hade jag inte tappat humöret, det ska aldrig hända igen, jag älskar dig ju såååååå mycket". 

    Sen när man väl klarar av att ta sig ur situationen (om man gör det) så blir du misstrodd av folk du trodde var dina vänner för inte kunde han göra något sådant. Hur kan du lämna en så fin man som gör allt för dig? 

    Ja, det är en mindre grupp män (av alla sorters ursprung) som beter sig så här, men eftersom man inte kan veta och det år så svårt att bli trodd så blir det tyvärr ett generellt problem för alla män. 

    Och när självutnämnt "snälla" män säger att man borde våldtas, att man är en fitta, en hora eller andra fina uttryck för att man snällt säger "tack men nej tack" till en invit, så tappar man tyvärr tron på att det finns snälla män. 
  • pyssel
    Anonym (Ini) skrev 2022-08-04 10:42:49 följande:
    Uttalandet "mäns våld mot kvinnor" inkluderar alla män och utmålar män som förövare vilket är helt förkastligt. Som jag skrev är enda orsaken till att man kommer undan med den typen av retorik att man ur människorättssynpunkt inte kommit längre i de här frågorna.
    Inte alls, mer än att det är ett omfattande problem som behöver hanteras på flera nivåer.

    "Invandrarkvinnor som aldrig kommer ut i arbetslivet" eller på annat vis integreras eller bidrar inkluderar givetvis långt ifrån alla invandrarkvinnor utan pekar på kulturella hinder i gruppen (snarare än rasism). 

    "Kvinnors sjukskrivningar" inkluderar givetvis inte alla kvinnor heller. Det formulerar ett samhällsproblem som inkluderar kritik mot gruppen att även "lite aj-aj" får en stor grupp kvinnor att vara hemma från jobbet, när män går iväg (och förstås även kvinnor). 
Svar på tråden Vad kan vi män göra åt mäns våld mot kvinnor?