• Enyahund

    Vilket flicknamn av dessa tre?

    Vilket flicknamn tycker ni är finast av:

    Olivia
    Junie 
    Tilia

    Ge gärna liten förklaring med om ni har tid. Eller skriv bara vilken ordning de kommer på för er. Tack för er hjälp :) 

  • Svar på tråden Vilket flicknamn av dessa tre?
  • fluu

    Olivia - vackert, bra och gångbart på alla vis. Kan inte bli fel. Kan dock kanske bli smeknamn.

    Junie - krånglig stavning för det första. Stavat Juni är det enkelt och ljuvligt vackert, men så sockersött att det nästan blir skört. Dvs jag tycker inte strider är vidare respektingivande på en vuxen.

    Tilia- låter himla vackert, men avhugget. Är så himla smeknamnsbetonat och lär dessutom bli krångligt eftersom att det är så ovanligt, men är likt vanligare namn. Folk kommer att höra fel och så blir det en massa fråga om.


    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Embla twopointoh

    Olivia -  Vacker och okomplicerat namn som ligger i tiden.

    Junie - Själva namnet är okej, men stavningen krånglar till det i onödan.

    Tilia- Låter avhugget och ofärdigt och hitte-på-namn. Jag hade trott att det var ett smeknamn för Otilia eller liknande.

  • Anonym (Jollan)

    Olivia är fint, klassiskt, passar barn/tonåring/vuxen. 


    Junie är fint men tycker som de ovan att stavningen gör det krångligt. Juni ser bättre ut. Dock så tycker jag att Juni är för sött, det är fint men för sött och låter som ett litet barn men ett namn som inte passar en vuxen. 


    Tilia tycker jag låter påhittat som de ovan skrivit. Som ett smeknamn för nåt, typ Otilia. Då är Tilly bättre, inga krusiduller :)

    Vi har ju olika smak men jag föredrar enkla, ej för söta pluttinuttiga nam eller sånt som låter påhittats eller engelsk. 

  • trollhona
    Enyahund skrev 2022-08-04 07:30:43 följande:
    Vilket flicknamn av dessa tre?

    Vilket flicknamn tycker ni är finast av:

    Olivia
    Junie 
    Tilia

    Ge gärna liten förklaring med om ni har tid. Eller skriv bara vilken ordning de kommer på för er. Tack för er hjälp :) 


    Olivia är fint, enkelt gångbart och fungerar väl.

    Junie, om ni tar bort e:et på slutet. Det känns som det kommer göra att man ifrågasätter uttalet, dvs inte svenska uttalet på J utan kanske franska sh-ljudet snarare. Juni är jättefint som namn.

    Tilia, har en smeknamnsfaktor för mig. Hon kommer nog få måånga frågor om namnet, och behöva rätta/förklara mycket. Tex "Vad heter du egentligen, Matilda eller?" Känns som ni hellre då kan ta Otilia som är ett etablerat namn.
  • Anonym (XXX)

    Junie alla gånger. Flickaktigt, ljuvt och feminint, och lagom ovanligt utan att vara konstigt. Och det ska absolut stavas med -e - Juni är en månad och inget annat. Ett alternativ är Junia - det ger lite mer längd, och blir mer svenskt. 

    När det gäller månadsnamn och andra namn som associerar till en viss tid på året (Noel, Lucia...), så tycker jag för övrigt att de passar allra bäst på barn som är födda just vid den tiden. Med undantag för Julia, för att det är så gammalt och inarbetat att man inte associerar till månaden. 

  • Anonym (Mimmi)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-15 11:02:03 följande:

    Junie alla gånger. Flickaktigt, ljuvt och feminint, och lagom ovanligt utan att vara konstigt. Och det ska absolut stavas med -e - Juni är en månad och inget annat. Ett alternativ är Junia - det ger lite mer längd, och blir mer svenskt. 

    När det gäller månadsnamn och andra namn som associerar till en viss tid på året (Noel, Lucia...), så tycker jag för övrigt att de passar allra bäst på barn som är födda just vid den tiden. Med undantag för Julia, för att det är så gammalt och inarbetat att man inte associerar till månaden. 


    Hur tänker du att man ska stava till Björn då, som är ett djur?
    Eller Sten?
  • Anonym (XXX)
    Anonym (Mimmi) skrev 2022-08-15 11:06:52 följande:
    Hur tänker du att man ska stava till Björn då, som är ett djur?
    Eller Sten?
    Björn och Sten (och även Dag, Ulf och Stig) är ju så gamla, inarbetade namn, att ingen tänker på betydelsen. Varg är på gång, men inte riktigt där ännu. Orm funkade på vikingatiden men sedan försvann det, och nu skulle det vara omöjligt som förnamn (tror att t.o.m. vårt slappa Skatteverk skulle sätta ner foten).

    Juni är så nytt som förnamn, att det inte kan hjälpas att man tänker på månaden i första hand - men det kan ju ändras över det närmaste århundradet. 

    ...i den engelskspråkiga världen börjar dock vissa månads-namn att bli inarbetade som flicknamn, och andra är det redan. April, May och June har varit det länge. September och December är på gång, men låter nog fortfarande lite knasiga i mångas öron. March som pojknamn kommer nog aldrig att komma, eftersom det redan finns två etablerade former av krigsgudens namn som förnamn (Marcus och Marc/Mark). Men August som pojknamn finns sedan länge.
Svar på tråden Vilket flicknamn av dessa tre?