• Thu 4 Aug 2022 17:20
    4621 visningar
    31 svar
    -1
    31
    4621

    Minimalt rum till dotter,

     Jag är nyseparerad med en tvååring varannan vecka. Jag har nyss köpt mig en bostadsrätt på 50kvm då pengarna inte räcker till mer i Göteborg. I dagsläget har jag gjort om en klädkammare till ett mindre sovrum för tösen(140x240), ventilation dragen m.m. 


     


    I rummet står en mindre måttanpassad säng, senare blir det loftsäng. Hon får plats med leksaker etc som hon behöver idag, kläder etc finns i min garderob. 


     


     


     


    Nu till min fråga, hur länge är det OK att ha det såhär? Hon är hos mig varannan vecka och när hon är här så nyttjar hon ju hela lgh givetvis hon endast sover där och förvarar sina gossedjur, leksaker m.m. 


     


    När börjar det bli viktigt med ett eget större rum? Jag kommer inte ha råd att köpa en större lgh närmsta 4-5 åren så känner mig redan lite orolig..


     


    Tankar kring detta?


     


    Tack!

  • Svar på tråden Minimalt rum till dotter,
  • Thu 4 Aug 2022 17:43
    #1

    Personligen tycker jag rummet är i minsta laget... Jag hade nog gett barnet sovrummet (om det finns) och köpt en säng som man fäller upp som ser ut som ett skåp att ha i vardagsrummet till mig själv. 

  • Thu 4 Aug 2022 17:49
    #2

    Det beror på personligheten blir tyvärr mitt otydliga svar. Jag har två barn med tre års mellanrum som delade rum. När de fick varsitt var det för att den yngsta behövde mer utrymme och möjlighet att vara ifred. Då var hon fyra. Men jag tror faktiskt att en klädkammare hade varit ok för henne då. Sen tar de ju hem kompisar och vill ha någonstans att leka. Vissa barn vill stänga dörren om sig då, andra inte. 


    Hur är ditt barn idag? Sällskapstörstande eller ensamvarg? Gillar hon gymnastik eller pyssel? Sånt spelar ju också roll för hur mycket yta som behövs. 

  • Thu 4 Aug 2022 17:51
    #3

    Utgick från att inget sovrum finns. Svarar annars som Henrie. 

  • compli­cit
    Thu 4 Aug 2022 18:14
    #4

    Man har råd med det man har råd med. Så även om ett större rum skulle varit viktigt nu så kan du ju inte göra något åt det förrän om 4-5 år.
    Så gör det bästa av det ni har istället, kolla på smart förvaring för små boenden, ikea har väl mycket lösningar.
    Du kan lägga hennes leksaker i 3 kartonger och ställa två i förrådet och alternera mellan dem, bygga hyllor uppe vid taket för legobyggen osv. Böcker kan ni låna på biblan och ha 5 i taget hemma så behövs det inte så mycket plats för det osv. Lek mycket ute om hon gillar att röra på sig. Kanske börja med någon sport eller dans om några år.

  • Thu 4 Aug 2022 18:41
    #5
    +1

    Det är ok ungefär noll minuter. Du kan inte ha ett barn sovande i en klädkammare, det fattar normalt funtade människor. Det är sådana där arrangemang som folk får orosanmälan för. Varför kan hon inte ha sängen i samma rum som dig? Senare när hon blir äldre och i behov av eget kan du ställa sängen i vardagsrummet.

  • Thu 4 Aug 2022 20:01
    #6
    +1

    Säng i klädkammare? Låter lite som Harry Potter.
    Barn "behöver" inget eget rum, har man inte plats/råd, så har man inte. Men vad jag inte förstår: om du har 50m² har du nog 2 rum. Varför ska då du ha ett rum och varför ska barnet sova i en klädkammare som inte ens har naturlig ventilation? Det låter ju dubbelt egoistisk - barnet får inte sova i samma rum som du och du ger inte upp sovrummet för henne.

  • Thu 4 Aug 2022 20:08
    #7

    Min äldsta är 6 och har inte nåt direkt behov av sitt rum eller privat sfär än. Leker helst i vardagsrummet. 

    Har klädkammaren fönster? 

  • Thu 4 Aug 2022 20:14
    #8

    Har klädkammaren fönster? Vissa nyare lägenheter har det så.

    barnet kommer med stor sannolikhet leka i vardagsrummet i några år ändå, så ett mini-rum som egen vrå kan mycket väl duga så länge ventilation o naturligt ljus finns och möjligheter att vädra.
    det är först när barnet har vänner som kommer över för lek som den kan behöva lite mer rum.

  • Thu 4 Aug 2022 22:17
    #9

    Nu bor du där du bor och du har de ekonomiska förutsättningarna som du har. Du behöver alltså inte tänka för mycket kring hur situationen ser ut om några år, tycker i alla fall jag. När nya behov uppstår finner du garanterat lösningar.

    Nu vet jag inte hur det ser ut hos er, klädkammaren kanske är perfekt som extra sovrum (jag själv har haft en modifierad klädkammare som sovrum, funkade toppen). Om inte så kan du förslagsvis ha dotterns säng i ditt sovrum och använda klädkammaren som Lek/pysselrum. 

    Gillar förslaget som gavs tidigare angående uppfällbar säng! 

  • Fri 5 Aug 2022 00:30
    #10

    Lyssna inte på alla negativa svar.   Det är bostadsbrist i storstäderna,  och relativt få kan erbjuda sina barn en stor bostad efter en skilsmässa.
    Ålder är så individuellt,  men har en vän i samma sits, hon flyttade till en tvåa efter separation.   Hon flyttade in sin säng i klädkammaren och sonen fick sovrummet.   Mycket bra lösning, som håller än idag när sonen är i tonåren. 

Svar på tråden Minimalt rum till dotter,