• sandra­85ws
    Thu 4 Aug 2022 21:50
    3660 visningar
    9 svar
    9
    3660

    Veckohandling

    Hej! 


    Jag behöver ett råd för att få ihop när det gäller veckohandlingen. 


    Hur gör ni? 


    Går ni igenom exakt vad ni ska ha för hela veckan frukost, middag, mellanmål och kvällsmat och skriver ner det och sen åker och handlar? 


    Eller skriver ni upp när något börjar ta slut tex brödet och sen bara går igenom vad ni ska ha för hela veckan till middag? 

  • Svar på tråden Veckohandling
  • Magica­l
    Thu 4 Aug 2022 21:53
    #1

    Båda sakerna. 

  • Thu 4 Aug 2022 21:55
    #2

    Köper det som man vet är användbart och som man kan laga mycket olika rätter av 

  • sandra­85ws
    Thu 4 Aug 2022 21:57
    #3
    Lodjursungen skrev 2022-08-04 21:55:01 följande:

    Köper det som man vet är användbart och som man kan laga mycket olika rätter av 


    Tack för svar. :)
  • Thu 4 Aug 2022 22:10
    #4

    Jag kollar på tex Willys vad de har för erbjudande och skriver veckans middagar (och helgens luncher) efter det.

    Brukar planera in minst en vegetarisk rätt, en fisk, en kyckling, en färsrätt. 


    Har även en lista där jag skriver upp sånt som är slut som man kanske inte handlar varje vecka, kryddor mm.

    Frukosten äter vi oftast ungefär samma så handlar därefter varje vecka, mjölk, bröd, filmjölk osv.

  • Thu 4 Aug 2022 22:49
    #5

    Försöker planera for typ 3 middagar. Resten blir ett allmänt vad-som-helst baserat på tidigare inköp och gammal vana.... Hatar handling! Frukost samma sak, köper mest bara det jag brukar köpa av slentrian.

  • Fri 5 Aug 2022 12:14
    #6

    Jag har appen Matpriskollen,Där kan man se alla erbjudanden från de närmaste butikerna.Sedan köper jag det som är prisvärt just den veckan och gör matsedel.

  • Fri 5 Aug 2022 12:59
    #7

    Vi handlar 2 ggr i veckan. Då går vi igenom kyl, frys och skafferi och skriver upp det som saknas och behöver fyllas på. Just middagsmaten blir ganska samma, men vi varierar lite. Utöver det kollar vi alltid i svinnlådorna på affärerna och köper det som passar. Spontanköp förekommer i princip aldrig utan listan gäller.

  • Fri 5 Aug 2022 13:19
    #8

    Sånt som är bra att ha hemma, men man köper relativt, sällan skriver jag upp när det börjar ta slut. Tex buljong, ketchup, diskmedel... Frukost köper jag ungefär samma varje vecka. 

    Vad gäller middagar så handlar jag i princip aldrig efter en meny eller ett recept. När något vi brukar äta är på extrapris så köper jag flera stycken så vi har hemma. Tex laxbitar, färs etc. Vid veckohandlingen kompletterar jag med tillbehör. Ibland tänker jag ut något speciellt, och köper tex pitabröd till falafeln som ligger i frysen hemma, men ofta köper jag grönsaker mm som man kan ha till allt möjligt. Då kan man alltid svänga ihop något.

  • Fri 5 Aug 2022 19:52
    #9

    Jag kollar extrapris på Willys, Ica och city gross. Sen finns tiendeo appen där man kan kolla på även fler ställen. 
    Försöker köpa färs, korv och lax på extrapris.

Svar på tråden Veckohandling