• Thu 4 Aug 2022 22:22
    2063 visningar
    8 svar
    8
    2063

    Orolig för blodsmitta!

    Jag har en fråga som jag inte vågar ställa till någon närstående då jag skäms över min oro som säkert kan anses vara överdriven. Jag var på toaletten på stan en dag, och efter jag varit på toa så såg jag att det fanns blodrester på handfatet så jag vågade inte röra det och tvättade istället mina händer med våtservetter. Sedan slog det mig att om jag fått blod på fingrarna ifrån toalettstolen så kanske jag ?gnuggade? in det med våtservetterna på mina händer istället och har lite trasiga nagelband så är nu rädd för blodsmitta och ångrar att jag inte sköljde av händerna istället! Är det någon som har verklig kunskap om hur lätt blodsmittor överförs? Hiv eller hepatit tänker jag på mest ???? kränkande och dumförklarande svar undanbedes!

  • Svar på tråden Orolig för blodsmitta!
  • sandra­85ws
    Thu 4 Aug 2022 22:25
    #1

    För att få en blodsmitta så måste den smittades blod går in via tex ett sår i ditt blod. Låter som liten risk bara pga trasiga nagelband. Tror du kan vara lugn!!

  • Anonym (överl­evare)
    Thu 4 Aug 2022 22:28
    #2
    +3

    Med största sannolikhet kom blodet från någon utan blodsmitta.
    Risken att du fört över någon uns av blod via din våtservett är också liten.
    Spruckna nagelband är inte ett öppet sår eller slemhinna.

  • Anonym (Läkar­e)
    Thu 4 Aug 2022 22:42
    #3

    Oj om det vore så illa lätt det oftast gick till vid blodsmitta hade nog ingen som jobbar i vården varit frisk och inte heller en så stor del av befolkningen vore utan blodsmittor. Du kvalificeras som hypokondriker av en som faktiskt har kunskap 

  • Thu 4 Aug 2022 22:44
    #4
    -2
    Anonym (överlevare) skrev 2022-08-04 22:28:52 följande:

    Med största sannolikhet kom blodet från någon utan blodsmitta.
    Risken att du fört över någon uns av blod via din våtservett är också liten.
    Spruckna nagelband är inte ett öppet sår eller slemhinna.


    Förhoppningsvis. Man tänker att någon gjort rent sin kanyl/spruta i handfatet eller något. Narkomaner löper ju större risk att bära blodsmittor. Därav min oro. Har fobi för allmänna toaletter pga dessa orsaker. 
  • Anonym (S)
    Thu 4 Aug 2022 22:47
    #5
    +1
    Baramammaella skrev 2022-08-04 22:44:18 följande:
    Förhoppningsvis. Man tänker att någon gjort rent sin kanyl/spruta i handfatet eller något. Narkomaner löper ju större risk att bära blodsmittor. Därav min oro. Har fobi för allmänna toaletter pga dessa orsaker. 
    Men lägg av. Min första tanke var att någon råkat göra sig illa eller fått näsblod. Mycket mer troligt också med tanke på att 1) en knarkare knappast gör ren sin kanyl och 2) det brukar inte vara blod i dem.

    Du behöver gå i terapi.
  • Anonym (100)
    Thu 4 Aug 2022 22:47
    #6
    +1

    Kan lova till 100% att du inte blev smittad med blodsmitta.
    Hade det varit så lätt så hade ALLA haft HIV och hepatit.

  • Anonym (100)
    Thu 4 Aug 2022 22:49
    #7
    Baramammaella skrev 2022-08-04 22:44:18 följande:
    Förhoppningsvis. Man tänker att någon gjort rent sin kanyl/spruta i handfatet eller något. Narkomaner löper ju större risk att bära blodsmittor. Därav min oro. Har fobi för allmänna toaletter pga dessa orsaker. 
    Troligare att någon bytt tampong och haft blod på fingrarna.

    Hade du stuckit dig på en kanyl är det skillnad men då kan man åka till sjukvården direkt och få medicin.
  • Thu 4 Aug 2022 22:49
    #8
    -2
    Anonym (Läkare) skrev 2022-08-04 22:42:39 följande:

    Oj om det vore så illa lätt det oftast gick till vid blodsmitta hade nog ingen som jobbar i vården varit frisk och inte heller en så stor del av befolkningen vore utan blodsmittor. Du kvalificeras som hypokondriker av en som faktiskt har kunskap 


    Absolut det kan hända att jag må vara det, är du läkare på riktigt eller vill du bara framstå som smartare än andra? Om du nu är läkare, varför komma med påhopp istället för att ge mer saklig information för att lugna en hypokondriker? 
Svar på tråden Orolig för blodsmitta!