• Anonym (Dina)
    Fri 5 Aug 2022 00:00
    13454 visningar
    69 svar
    69
    13454

    Odräglig vuxen son

    Min äldsta son är 19 år och bor hemma.  Han har sedan tidiga tonåren betett sig illa, städar inte efter sig, hjälper inte till i hushållet,  är otrevlig mot mig osv.
    Nu är jag ju inte skyldig att försörja honom längre, men kan ju inte slänga ut honom på gatan, men han fortsätter i samma stil;  dåligt humör som han låter gå ut över alla här hemma, klagar på maten, tjafsar och vill bråka med mig om allt möjligt,  hjälper inte till i hushållet, han kan sträcka sig till att tvätta sina kläder ibland och städa sitt rum.  Men alldeles för sällan. 
    Tips på hur man kommer ur denna situationen? 

  • Svar på tråden Odräglig vuxen son
  • Fri 5 Aug 2022 00:02
    #1
    +2

    Varför skulle du inte kunna slänga ut honom?

    jag tycket rent av att det ör din skyldighet att göra detta, och lära honom att ta ansvar för sina handlingar. 

  • Anonym (Dina) Trådstartaren
    Fri 5 Aug 2022 00:05
    #2

    Jag kan ju inte slänga ut min egen son, vart skulle han ta vägen? 
    Trots att han är vuxen så älskar jag ju honom lika mycket som jag alltid gjort.

  • Anonym
    Fri 5 Aug 2022 00:07
    #3
    +1

    Du får samtala med honom. Säg till honom att han är vuxen och får vara med och dela på hushållssysslor. 
    Titta på konsumentverkets hemsida vad man tycker är en skälig summa att betala hemma för en vuxen som bor kvar. Ta det som utgångspunkt. 
    Vägrar han så slutar du ta med att ta med hans kläder i tvätten eller städa hans rum osv.
    Jag förstår att du inte vill kasta ut honom eller svälta honom.. Men ge honom inte en krona i pengar. Han får studera eller arbeta för att få pengar. 
    Se till att han ställer sig i bostadsköer. 
    Har han inget jobb eller studier får han anmäla sig på arbetsförmedlingen.

  • Anonym (Jago)
    Fri 5 Aug 2022 00:07
    #4
    Anonym (Dina) skrev 2022-08-05 00:05:48 följande:

    Jag kan ju inte slänga ut min egen son, vart skulle han ta vägen? 
    Trots att han är vuxen så älskar jag ju honom lika mycket som jag alltid gjort.


    Ja men vart brukar unga vuxna som lämnar boet ta vägen? Gatan?

    Han får väl fixa lägenhet/hyra rum nånstans som alla andra.
  • Anonym
    Fri 5 Aug 2022 00:09
    #5
    Anonym (Dina) skrev 2022-08-05 00:05:48 följande:

    Jag kan ju inte slänga ut min egen son, vart skulle han ta vägen? 
    Trots att han är vuxen så älskar jag ju honom lika mycket som jag alltid gjort.


    Jag förstår att du inte vill kasta ut honom. Men du kan indirekt tvinga honom att arbeta / studera genom att inte bidra med en enda krona
  • Anonym (K)
    Fri 5 Aug 2022 00:13
    #6
    +1
    Anonym (Dina) skrev 2022-08-05 00:05:48 följande:

    Jag kan ju inte slänga ut min egen son, vart skulle han ta vägen? 
    Trots att han är vuxen så älskar jag ju honom lika mycket som jag alltid gjort.


    Hans problem. Han kan få ett val: skärp dig eller flytta. Du behöver ju inte framställa det så hårt men var tydlig med att han ska bete sig snällare emot dig om han vill vara kvar. Annars har han tre månader på sig att hitta något nytt.
  • Anonym (Dina) Trådstartaren
    Fri 5 Aug 2022 00:15
    #7

    Jag har pratat med honom om att hjälpa till med hushållet,  som disk tex.
    Tvätten och städa rummet  hjälper jag inte till med alls , det måste han göra själv.    Men det är inte kul att ett rum i hemmet ska bli sanitär olägenhet och att man undviker besöka ena badrummet pga gammal smutsig tvätt i tvättkorgen.  
    Han har en timanställning, och han ska betala hemma enligt konsumentverket,  från och med augusti månad.  Han tog studenten i år.

  • Anonym (Dina) Trådstartaren
    Fri 5 Aug 2022 00:16
    #8

    Han får inga pengar av mig, och han har inte heller frågat. 

  • Anonym
    Fri 5 Aug 2022 00:16
    #9
    +1
    Anonym (Dina) skrev 2022-08-05 00:15:04 följande:

    Jag har pratat med honom om att hjälpa till med hushållet,  som disk tex.
    Tvätten och städa rummet  hjälper jag inte till med alls , det måste han göra själv.    Men det är inte kul att ett rum i hemmet ska bli sanitär olägenhet och att man undviker besöka ena badrummet pga gammal smutsig tvätt i tvättkorgen.  
    Han har en timanställning, och han ska betala hemma enligt konsumentverket,  från och med augusti månad.  Han tog studenten i år.


    Då får han ha sin tvättkorg på rummet
  • Fri 5 Aug 2022 00:17
    #10
    Anonym (Dina) skrev 2022-08-05 00:05:48 följande:

    Jag kan ju inte slänga ut min egen son, vart skulle han ta vägen? 
    Trots att han är vuxen så älskar jag ju honom lika mycket som jag alltid gjort.


    Det är inte kärlek att inte låta ett barn växa upp.

    ja var skulle han ta vägen? Han skulle få uppsöka socialtjänsten få hjälp med vandrarhem eller härbärge. Massa krav som han inte kunde skita i skulle han behöva uppfylla om han vill ha pengar. Exakt ett sådant uppvaknande som ungen behöver. DET är kärlek. Sedan när poletten trillat ned och han kan uppföra sig som folk. DÅ kan du blrja hjälpa honom igen. 


    Det du gör nu ör för din egen skull, för att DU ska slippa oroa dig. Men det är inget som hjälper din son.

Svar på tråden Odräglig vuxen son