• Anonym (Klara­?)
    Fri 5 Aug 2022 16:57
    2536 visningar
    27 svar
    27
    2536

    Ang frågan ”Är ni klara med barn nu?”

    Vi får ofta frågan från ytliga bekanta, grannar eller andra personer ?Är ni klara med barn nu?? Vi har 3. 

    Undrar lite över hur de som ställer såna frågor tänker egentligen. Förväntar de sig ärliga svar? Varför fråga nåt sånt öht? 


    Om du har frågat en sån fråga, hur har tänkt då och varför har du frågat? 


    Helt ärligt så vet vi inte om vi är klara, men det känns som att man förväntas svara ja. Så min man svarar ja, men själv säger jag ?vi får se i framtiden?. 


    Har du som läser detta fått en sån fråga och hur har du svarat då? Ärligt? Eller något annat? 


     

  • Svar på tråden Ang frågan ”Är ni klara med barn nu?”
  • Anonym (Tyui)
    Fri 5 Aug 2022 17:03
    #1
    +1
    Anonym (Klara?) skrev 2022-08-05 16:57:17 följande:
    Ang frågan ?Är ni klara med barn nu??

    Vi får ofta frågan från ytliga bekanta, grannar eller andra personer ?Är ni klara med barn nu?? Vi har 3. 

    Undrar lite över hur de som ställer såna frågor tänker egentligen. Förväntar de sig ärliga svar? Varför fråga nåt sånt öht? 


    Om du har frågat en sån fråga, hur har tänkt då och varför har du frågat? 


    Helt ärligt så vet vi inte om vi är klara, men det känns som att man förväntas svara ja. Så min man svarar ja, men själv säger jag ?vi får se i framtiden?. 


    Har du som läser detta fått en sån fråga och hur har du svarat då? Ärligt? Eller något annat? 


     


    Har med tre barn varav en sladdis och det händer att vi får frågan, vi svarar att vi är nöjda. Jag tänker nog inte så mycket om det. Jag har kanske frågat nån vän om det, det är verkligen bara en liksom nyfiken fråga och ligger inte något bakom det. Tar du illa upp av frågan? Isåfall varför? Man får svara vad man vill och vill man inte svara så behöver man inte men jag tänker bara att det är en vanlig fråga. 
  • Anonym (X)
    Fri 5 Aug 2022 17:08
    #2
    +1

    Jag skulle aldrig själv ställa frågan, eller fråga någon utan barn om de vill ha barn eller inte. Jag förstår att folk kan ta illa upp. Men ibland kan jag tycka vissa är lite väl lättkränkta. Ni har redan 3 ungar, så det är väl ingen känslig fråga? 


     

  • Anonym (Jisse­s)
    Fri 5 Aug 2022 17:08
    #3
    -2 +3

    Bara idioter frågar såna frågor! 

  • Anonym (V)
    Fri 5 Aug 2022 17:17
    #4

    Har också 3 barn och ja, jag har fått frågan flera gånger och ännu värre har folk själva självsäkert sagt att ?nu är ni ju klara? eller ?nu ska ni inte ha fler?. Ursäkta, men vem har sagt det? Inte jag i alla fall. Känns som de tror att de har någon sorts rätt att bestämma. På frågan om vi är klara brukar jag antingen inte svara alls, svara ?vet inte?, ?vi får se? eller  ?nej, vi är inte klara? beroende på vem som frågar och vilket humör jag är på. 

  • Anonym (Fru Ribbin­g)
    Fri 5 Aug 2022 17:40
    #5
    -1 +1

    Man svarar inte på frågan utan påpekar istället att det är en väldigt privat sak att fråga. Man tittar tyst på dem några sekunder och byter ämne.

    Om personen inte förstår vinken utan fortsätter säger man att man inte känner sig bekväm att diskutera det, och byter ämne. Om personen trots det inte ger sig lämnar man sällskapet.

  • Anonym (Never­)
    Fri 5 Aug 2022 18:01
    #6
    -1 +1

    Skulle aldrig fråga nåt sånt. Aldrig nåt som har med barnaskaffande att göra. Man vet inte om folk ens vill, om de inte kan få barn, kämpat i åratal, vill ha endast ett barn eller 14. Inget av det angår mig och det är absolut inte vett och etikett att fråga!

  • Anonym (Trpba­)
    Fri 5 Aug 2022 18:19
    #7

    Jodå den frågan har man ju fått x antal gånger? Jag brukar oftast inte svara alls utan ignorera frågan och de gånger jag svarar svarar jag att nej vi är inte klara utan vi hoppas på flera barn till.

  • Anonym (Äh)
    Fri 5 Aug 2022 18:21
    #8
    +2

    Ser inget fel i att ställa den frågan, men det kanske är en känslig fråga för dem som har svårt att bli gravida eller inte vet själva om de vill ha fler barn. 
    Fick faktiskt den frågan igår av en ytligt bekant och uppfattade inte det negativt. Tänkte faktiskt inte på det ens så så lite brydde jag mig. Sedan tror jag att det är en sådan fråga som folk ställer utan att egentligen vara så nyfikna på själva svaret, utan något man bara frågar.

  • Anonym (Never­)
    Fri 5 Aug 2022 18:24
    #9
    -1 +1
    Anonym (Äh) skrev 2022-08-05 18:21:02 följande:
    Ser inget fel i att ställa den frågan, men det kanske är en känslig fråga för dem som har svårt att bli gravida eller inte vet själva om de vill ha fler barn. 
    Fick faktiskt den frågan igår av en ytligt bekant och uppfattade inte det negativt. Tänkte faktiskt inte på det ens så så lite brydde jag mig. Sedan tror jag att det är en sådan fråga som folk ställer utan att egentligen vara så nyfikna på själva svaret, utan något man bara frågar.
    Jag anser det så bortom vett o etikett att fråga om sånt så det är rent oförskämt! Lika illa som att fråga hur ofta man har sex och vilken typ av sex eller fråga vad man väger och varför man väger det och annat man helt enkelt inte har att göra med. Frågor av typen "vill inte ha ett svar" är tex "Hur mår du/hur står det till".
  • Anonym (4)
    Fri 5 Aug 2022 19:21
    #10

    Oja, den frågan har jag fått ?redan? efter barn nr 2. Har en flicka och en pojke som nr 1 och 2. Nu är ni ju klara, eller är ni klara nu är fraser jag hört både från nära och ytligt bekanta. När tvåan var knappt 5 år kom lillebror och då kom frågan igen är ni klara med barn nu? Nu måste ni väll va klara annars får ni byta bil Osv.. blev sedan oplanerat gravid med nr 4 och lillasyster kom Två år efter lillebror. kan säga att det inte var många som gratulerade till den graviditeten.. 

    Tycker man bör tänka sig för innan man frågar om barn överhuvudtaget. Finns många som kämpar i det tysta med både första barnet och syskon. Sen är det väll inte något som borde intressera andra kan jag tycka. 

Svar på tråden Ang frågan ”Är ni klara med barn nu?”