• Anonym (TS)
    Fri 5 Aug 2022 19:31
    4389 visningar
    38 svar
    38
    4389

    Hur valde ni andranamn till barnen?

    Hu valde ni andranamn till era barn? Särskilt om ni hade flera namn ni valde mellan. 

  • Svar på tråden Hur valde ni andranamn till barnen?
  • Anonym (MTA)
    Fri 5 Aug 2022 19:35
    #1

    Vi valde namn efter personer som betytt mycket för oss; min låtsasfarmor och min och min makes mormor. Tilltalsnamnen har vi valt för att vi tyckte att de var fina.

  • Anonym (Xxx)
    Fri 5 Aug 2022 19:35
    #2

    Namn på familjemedlemmar som är viktiga för oss. Vi valde en ifrån varje familj. Nästa barn försökte vi så att säga tänka lite på rättvisan så att det inte blev från samma familjegren igen. 

  • Anonym (Fint)
    Fri 5 Aug 2022 19:37
    #3
    Anonym (Xxx) skrev 2022-08-05 19:35:53 följande:

    Namn på familjemedlemmar som är viktiga för oss. Vi valde en ifrån varje familj. Nästa barn försökte vi så att säga tänka lite på rättvisan så att det inte blev från samma familjegren igen. 


    Vad heter dina barn?
  • Anonym (G)
    Fri 5 Aug 2022 19:37
    #4

    Vi har valt namn som finns i släkten. Min äldsta heter efter mormor och farmor. Min andra heter efter sambons farmors pappa och  min älskade farfar som tyvärr gick bort innan sonen föddes. Min tredje heter efter pappa och efter min bror. Min fjärde heter efter mig och min gammelmormor.


    Tilltalsnamn har vi valt efter vad vi tyckt om.  

  • Fri 5 Aug 2022 19:55
    #5

    Äldste sonen var självklar, hans andranamn är det som äldste sonen har hetat och gett till sin äldste son i nio generationer. Min äldste heter alltså samma sak som hans far, farfar, farfarsfar och så vidare.

    Till de andra har vi valt mellan namn som burits av personer som betytt mycket för oss, både släkt och vänner. Vi har velat att andranamnet/-namnen ska passa med förnamnet, att det blir en bra rytm när alla namnen sägs, så ibland har vi funderat att uppkalla barnet efter en viss person, men eftersom vi tyckt att det aktuella namnet inte passar ihop med förnamnet vi valt så har barnet fått ett annat andranamn.

    Både makens och min släkt har namn gemensamt, det finns till exempel Erik och Elisabeth bland far- eller morföräldrar på bägge sidor, så ibland har vi valt sådana gemensamma namn eftersom vi tyckt det passar bra och att barnet då blir uppkallat efter flera viktiga personer även om namnet råkar vara samma. Likaså finns det en del namn i släkterna som är olika varianter av samma namn, såsom Johan/Jon/Jens/John, och då har barnet fått den variant som råkar passa bäst med tilltalsnamnet, men att det ändå är uppkallat efter alla dessa personer.

    Vi har också försökt hålla det ganska jämt, att inte alla barn har andranamn som är speciella för bara den ena föräldern, så när äldste sonen fick ett släktnamn från min mans sida, så gav vi andra barnet ett släktnamn från min sida. Ett par av barnen har två andranamn, ett från vardera sida.

  • Anonym (Föräl­der)
    Fri 5 Aug 2022 21:17
    #6

    Första sonen bara för att vi gillade namnet, sitt tilltalsnamn fick han fick efter pappans farfar
    2:a sonen efter min morfar
    Får väl se vad vi hittar på till lilleman i magen

  • Anonym (Släkt­en)
    Fri 5 Aug 2022 21:23
    #7

    Vi tog släktnamn. Första barnet var lätt- h*n fick heta efter min ena döda förälder + ett släktnamn från makens sida. Det blev lite värre med tvåan. Samma kön, många namn upptagna, men vi letade i släktpappren och hittade 2 namn vi gillade.

  • Fri 5 Aug 2022 22:10
    #8

    Tilltalsnamnen valde vi för att de var fina och kändes som att de gick i hop med efternamnet.
    Andranamnen plockade vi ur släkten. Varannan gång från min sida av släkten och varannan från pappans. Den äldsta fick namn efter mig och nästa från pappan. Tredje fick från sin mormor och fjärde från sin farmor. Osv.

  • Fri 5 Aug 2022 22:42
    #9

    Jag gjorde en lista på namn. Ett enda gillade pappan, så det fick bli tilltalsnamnet. Sen bestämde jag att jag fick ge ett andra namn på egen hand och pappan fick ge ett till andra namn. Vi valde både något släktnamn som vi tyckte var fina och som betydde något för oss. Som tur är gillar vi båda namnen som den andre valde fritt.  

  • Fri 5 Aug 2022 22:46
    #10

    En kollega är från Grekland. Enligt traditionen ska äldste sonen få farfars namn, äldsta dottern mormors namn. Sen kommer morfar och farmor. Tar en jäkla massa barn innan föräldrarna kan bestämma själva. 

Svar på tråden Hur valde ni andranamn till barnen?