• Anonym (Socia­lt glidme­del)
    Fri 5 Aug 2022 21:57
    15070 visningar
    104 svar
    104
    15070

    Utanförskap att inte dricka?

    Kan ni som inte dricker känna ett utanförskap rent socialt? Eller har ni hittat en social krets som accepterar erat val? Här i Sverige så går det sociala umgänget mycket ut på att dricka, och om man inte tycker att alkohol är Guds gåva till mänskligheten så ses man ofta som tråkig och torr. Drickandet har dock minskat bland ungdomar, så det är bra tycker jag att unga kan hitta alternativa sätt att umgås.

    Sen ska man absolut inte förbjuda folk från att dricka, man borde dock kunna göra valet att inte dricka utan att folk dömer en. De som inte dricker borde självklart inte heller vara dömande mot de som gillar att supa till det ibland eller bara ta något glas öl eller vin till maten m.m.

  • Svar på tråden Utanförskap att inte dricka?
  • Anonym (Nfnf)
    Fri 5 Aug 2022 21:58
    #1
    Anonym (Socialt glidmedel) skrev 2022-08-05 21:57:00 följande:
    Utanförskap att inte dricka?

    Kan ni som inte dricker känna ett utanförskap rent socialt? Eller har ni hittat en social krets som accepterar erat val? Här i Sverige så går det sociala umgänget mycket ut på att dricka, och om man inte tycker att alkohol är Guds gåva till mänskligheten så ses man ofta som tråkig och torr. Drickandet har dock minskat bland ungdomar, så det är bra tycker jag att unga kan hitta alternativa sätt att umgås.

    Sen ska man absolut inte förbjuda folk från att dricka, man borde dock kunna göra valet att inte dricka utan att folk dömer en. De som inte dricker borde självklart inte heller vara dömande mot de som gillar att supa till det ibland eller bara ta något glas öl eller vin till maten m.m.


    Ungdomar tar väl annat har jag hört istället, så det är därför.
  • Anonym (Nfnf)
    Fri 5 Aug 2022 22:01
    #2

    Alltså, man hör ju väldigt mycket om att det är så iallafall. Ver så inte vad som är bäst, tråkigt att folk behöver ta till något överhuvudtaget.

    Jag kan känna mig lite utanför ibland. Jag dricker men det är väldigt sällan. Förstår mig absolut inte på det där med att ta lite vin eller öl en fredagkväll. Vad är ens meningen om man ändå inte blir full/påverkad överhuvudtaget. Jag för dessutom problem med tänderna så fort jag ens dricker , kan inte tugga på flera dagar så det är inte värt det. Men folk är ju allmänt tråkiga när det handlar om alkohol. Tråkig liksom, haha. Varför? Jag har lika tråkigt med folk full som nykter om folket är tråkiga. Om inte ännu mer tråkigt. Det handlar ju mer om vilka man umgås med. Vad man gör. Jag kan hoppa runt dansa och härja nykter. Bara jag känner mig trygg med dom.

  • Anonym (Folöl­k)
    Fri 5 Aug 2022 22:02
    #3
    -3
    Anonym (Socialt glidmedel) skrev 2022-08-05 21:57:00 följande:
    Drickandet har dock minskat bland ungdomar, så det är bra tycker jag att unga kan hitta alternativa sätt att umgås.
    Största anledningarna till att unga dricker mindre är att 10% hålls inlåsta för att de är flickor med "kulturella" föräldrar, samt att diverse andra droger har tagit betydande marknadsandelar.

    Jag ser inte något av detta som positivt.


  • Anonym (Obeha­g mm)
    Fri 5 Aug 2022 22:21
    #4

    Ja i vissa fall. Jag har i princip bara varit full några enstaka gånger de senaste ~17 åren. Det är väldigt ofta så självklart för många att man ska supa till eller åtminstone dricka.

    Jag är inte nykterist och har aldrig haft alkoholproblem. Det finns dock två saker som talar mot för mig. Jag känner alltid att jag vill vara nykter då jag har barn som ensamstående. Dagar så jag är helt själv och inte har något ansvar finns typ inte.

    Det andra är att folk som dricker är i regel obehagliga och oberäkneliga. Nej jag har inte växt upp med föräldrar som dricker, men jag har sett dåligt beteende hos vänner och även tjejer jag varit tillsammans med. Det jag kan göra är ju att vara med utan att dricka, men det blir sällan bra. Folk blir ju som grottmänniskor.

    Svaret på fråga blir ändå ja. Jag väljer att inte dricka eller vara i situationer där folk dricker vilket exkluderar mig från saker. Men det är mitt val å andra sidan.

  • Anonym (Socia­lt glidme­del) Trådstartaren
    Fri 5 Aug 2022 22:29
    #5
    Anonym (Obehag mm) skrev 2022-08-05 22:21:20 följande:

    Ja i vissa fall. Jag har i princip bara varit full några enstaka gånger de senaste ~17 åren. Det är väldigt ofta så självklart för många att man ska supa till eller åtminstone dricka.

    Jag är inte nykterist och har aldrig haft alkoholproblem. Det finns dock två saker som talar mot för mig. Jag känner alltid att jag vill vara nykter då jag har barn som ensamstående. Dagar så jag är helt själv och inte har något ansvar finns typ inte.

    Det andra är att folk som dricker är i regel obehagliga och oberäkneliga. Nej jag har inte växt upp med föräldrar som dricker, men jag har sett dåligt beteende hos vänner och även tjejer jag varit tillsammans med. Det jag kan göra är ju att vara med utan att dricka, men det blir sällan bra. Folk blir ju som grottmänniskor.

    Svaret på fråga blir ändå ja. Jag väljer att inte dricka eller vara i situationer där folk dricker vilket exkluderar mig från saker. Men det är mitt val å andra sidan.


    Ja om jag ska vara ärlig mot mig själv så kan jag känna att jag missar saker som väljer att inte dricka. Men samtidigt tycker jag inte det är värt priset att må dåligt en eller två dagar efter. Sen tycker jag inte det är speciellt gott heller, och jag tycker faktist inte det är så fantastiskt roligt att bli full heller. Så jag har testat att dricka ganska många gånger, men det är inget jag fastnar för. Jag har heller aldrig varit sådan att jag går out of my way för att andra ska tycka att jag är rolig att umgås med. Jag tror ändå på att man ska följa sitt hjärta och göra det man själv tycker är roligt, och inte bara bli en kopia av alla andra för att bli mer omtyckt.

    Men som med allt annat så finns det både nackdelar och fördelar med att inte dricka.
  • Fri 5 Aug 2022 23:00
    #6

    Har varit på båda sidor i perioder. Aldrig erfarit att det ena eller andra inte accepterats, men de som verkar lite dömande har klart varit överrepresenterade i gruppen som aldrig dricker (tänk lite munsnörpande medan de avslutar med orden men alla gör ju som de vill) .

  • Anonym (Jo)
    Fri 5 Aug 2022 23:06
    #7

    Nej, det har jag inte.

  • Anonym (Socia­lt glidme­del) Trådstartaren
    Fri 5 Aug 2022 23:12
    #8
    Tow2Mater skrev 2022-08-05 23:00:35 följande:

    Har varit på båda sidor i perioder. Aldrig erfarit att det ena eller andra inte accepterats, men de som verkar lite dömande har klart varit överrepresenterade i gruppen som aldrig dricker (tänk lite munsnörpande medan de avslutar med orden men alla gör ju som de vill) .


    Jag har stött på ganska många som har svårt att förstå valet att inte dricka också. Jag har nog stött på fler såna än tvärtom faktist, men visst kommer ihåg en som var med i nykterhetsrörelsen i gymnasiet som var väldigt dömande mot folk som dricker. Så det förekommer absolut från båda hållen.

    Men Katrin Zytomierska verkar vara en av dem som är mer dömande än förstående mot de som inte dricker eller dicker sällan.

  • Glinda från Oz
    Fri 5 Aug 2022 23:22
    #9
    Anonym (Socialt glidmedel) skrev 2022-08-05 22:29:29 följande:
    Ja om jag ska vara ärlig mot mig själv så kan jag känna att jag missar saker som väljer att inte dricka. Men samtidigt tycker jag inte det är värt priset att må dåligt en eller två dagar efter. Sen tycker jag inte det är speciellt gott heller, och jag tycker faktist inte det är så fantastiskt roligt att bli full heller. Så jag har testat att dricka ganska många gånger, men det är inget jag fastnar för. Jag har heller aldrig varit sådan att jag går out of my way för att andra ska tycka att jag är rolig att umgås med. Jag tror ändå på att man ska följa sitt hjärta och göra det man själv tycker är roligt, och inte bara bli en kopia av alla andra för att bli mer omtyckt.

    Men som med allt annat så finns det både nackdelar och fördelar med att inte dricka.

    Mår man dåligt dagen efter har man fått i sig för mycket och man måste inte bli aspackad. I vanlig FL anda finns det bara två läger, antigen dricker man inget alls eller så ligger man i närmsta buske och kräks och har minnesluckor efteråt. Jag vet ingen vuxen person som dricker för att bli omtyckt. Du pratar om tonåringar. 


    Jag dricker inte själv av en massa anledningar, det som stör mig är resonemanget du för inte att du är nykterist. 

  • Anonym (Socia­lt glidme­del) Trådstartaren
    Fri 5 Aug 2022 23:32
    #10
    Glinda från Oz skrev 2022-08-05 23:22:55 följande:

    Mår man dåligt dagen efter har man fått i sig för mycket och man måste inte bli aspackad. I vanlig FL anda finns det bara två läger, antigen dricker man inget alls eller så ligger man i närmsta buske och kräks och har minnesluckor efteråt. Jag vet ingen vuxen person som dricker för att bli omtyckt. Du pratar om tonåringar. 


    Jag dricker inte själv av en massa anledningar, det som stör mig är resonemanget du för inte att du är nykterist. 


    Har i stort sett inget intresse av att dricka måttligt heller. Folk dricker av två anledningar, för att det är gott eller för att bli berusade. Sen finns det givetvis olika grader av berusning. Men jag finner inget större nöje i att varken bli måttligt berusad eller att supa sig redlös. Sen tycker jag inte det är gott heller.

    Nej när man är vuxen så har ju ofta tåget gått och man har gjort sitt val. Jag känner mig dock fortfarande som en sökare fast jag är vuxen och jag kanske "borde" ha hittat min plats i livet vid det här laget. Livet ser inte likadant ut för alla vuxna vet du.
Svar på tråden Utanförskap att inte dricka?