• Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion)
    Fri 5 Aug 2022 22:30
    1579 visningar
    27 svar
    27
    1579

    Författare och andra som vet nåt om bokutgivning!

    Ni vet den där författarpresentationen som alltid brukar stå på bokens baksida eller på en av flikarna? Den brukar ju även innehålla ett foto på författaren. Nu undrar jag hur gammalt ett sånt foto kan vara - att en författare på 50 år inte bör använda ett foto från när hen var 20 fattar jag, men måste det vara alldeles nytaget? Eller funkar det med ett foto som är några - max fem - år gammalt??

    Vill gärna ha synpunkter från så många som möjligt... Glad 

  • Svar på tråden Författare och andra som vet nåt om bokutgivning!
  • Fri 5 Aug 2022 22:52
    #1
    Anonym (Författarpresentation) skrev 2022-08-05 22:30:58 följande:
    Författare och andra som vet nåt om bokutgivning!

    Ni vet den där författarpresentationen som alltid brukar stå på bokens baksida eller på en av flikarna? Den brukar ju även innehålla ett foto på författaren. Nu undrar jag hur gammalt ett sånt foto kan vara - att en författare på 50 år inte bör använda ett foto från när hen var 20 fattar jag, men måste det vara alldeles nytaget? Eller funkar det med ett foto som är några - max fem - år gammalt??

    Vill gärna ha synpunkter från så många som möjligt... Glad 


    Jag tänker att det beror på hur stor skillnad det är mellan fotona. En del 50-åringar ser ju ganska så lika ut som de gjorde när de var 45, och då funkar det ju med ett fem år gammalt foto. Är det däremot uppenbart att fotot är taget för fem år sen blir det inte bra, för det ska ju egentligen vara ett så nytaget foto som möjligt.
  • Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion) Trådstartaren
    Fri 5 Aug 2022 23:51
    #2
    Tekoppshammare skrev 2022-08-05 22:52:12 följande:
    Jag tänker att det beror på hur stor skillnad det är mellan fotona. En del 50-åringar ser ju ganska så lika ut som de gjorde när de var 45, och då funkar det ju med ett fem år gammalt foto. Är det däremot uppenbart att fotot är taget för fem år sen blir det inte bra, för det ska ju egentligen vara ett så nytaget foto som möjligt.
    Tack för ditt svar! Vad skulle du säga om en situation där det inte är just någon skillnad vad gäller ålderstecken/hur gammal personen ser ut, men där personen hade en väldigt annorlunda frisyr för fem år sen jämfört med hens nuvarande frisyr?
  • Anonym (V)
    Fri 5 Aug 2022 23:53
    #3
    Anonym (Författarpresentation) skrev 2022-08-05 23:51:10 följande:
    Tack för ditt svar! Vad skulle du säga om en situation där det inte är just någon skillnad vad gäller ålderstecken/hur gammal personen ser ut, men där personen hade en väldigt annorlunda frisyr för fem år sen jämfört med hens nuvarande frisyr?
    Förlaget styr detta, det är inte du som väljer fotot. De vill naturligtvis ha ett foto som visar hur du ser ut idag.
  • Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion) Trådstartaren
    Fri 5 Aug 2022 23:58
    #4
    Anonym (V) skrev 2022-08-05 23:53:07 följande:
    Förlaget styr detta, det är inte du som väljer fotot. De vill naturligtvis ha ett foto som visar hur du ser ut idag.
    Fast det är ju inte förlaget som fotograferar en, utan man får själv tillhandahålla foto, som de sen naturligtvis ska godkänna, men då är min fråga om det öht är ok/meningsfullt att tillhandahålla foto som har några år på nacken?
  • Anonym (V)
    Sat 6 Aug 2022 00:14
    #5
    Anonym (Författarpresentation) skrev 2022-08-05 23:58:46 följande:
    Fast det är ju inte förlaget som fotograferar en, utan man får själv tillhandahålla foto, som de sen naturligtvis ska godkänna, men då är min fråga om det öht är ok/meningsfullt att tillhandahålla foto som har några år på nacken?
    De vill ha ett relativt nytaget foto. 
  • Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion) Trådstartaren
    Sat 6 Aug 2022 02:10
    #6
    Anonym (V) skrev 2022-08-06 00:14:36 följande:
    De vill ha ett relativt nytaget foto. 
    Nåja, inte så mycket att göra åt då... Tack så jättemycket även för dina svar!
  • Anonym (aaa)
    Sat 6 Aug 2022 07:38
    #7
    Anonym (Författarpresentation) skrev 2022-08-05 23:51:10 följande:
    Tack för ditt svar! Vad skulle du säga om en situation där det inte är just någon skillnad vad gäller ålderstecken/hur gammal personen ser ut, men där personen hade en väldigt annorlunda frisyr för fem år sen jämfört med hens nuvarande frisyr?
    Är du man och har blivit tunnhårig? Eller varför undrar du om detta? Du verkar ängslig för att behöva ta nya kort? Släng på en cool hatt. 
  • Anonym (Booky­)
    Sat 6 Aug 2022 09:38
    #8

    Det beror på förlaget. De lite större jag jobbat med låter en fotograf plåta en bild som passar, de lite mindre kör på sättet du beskrev. Men även på de större förlagen så har man lyssnat på författaren om hen vill ha en annan bild. 

    De riktigt korkade förläggarna låter även författaren ha sista ordet vad gäller omslagsdesign, vilket är totalt vansinnigt då författarna sällan vet vad som säljer.

  • Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion) Trådstartaren
    Sat 6 Aug 2022 12:30
    #9
    Anonym (aaa) skrev 2022-08-06 07:38:25 följande:
    Är du man och har blivit tunnhårig? Eller varför undrar du om detta? Du verkar ängslig för att behöva ta nya kort? Släng på en cool hatt. 
    Haha - nä, precis raka motsatsen i båda avseendena XD Jag är alltså kvinna med numera långt hår, men hade helrakat fram tills för några år sen, då jag fick en ålderskris, och insåg att jag inte kunde gå runt och låssas vara tonåring hela livet XD. Fast att jag hatar att ta (nya) foton på mig själv är iofs helt sant det också ? jag är verkligen den mest icke-fotogeniska människa som finns... Så anledningen att jag undrar är dels att det tar typ fem timmar att få till ett foto som är iaf i närheten av rättvisande (inte i närheten av vackert, för vacker kommer jag aldrig att bli oavsett hur många foton man tar, men som öht ser ut som jag, alltså), men ffa att min nuvarande frisyr inte stämmer alls överens med bilden av huvudpersonen i boken (som alltså är jag själv)... Extremt fånigt, jag vet, men det stör mig. Det gör att jag liksom vill förklara mig i presentationstexten och säga att "ok, här ser jag inte alls ut som i boken, men det är för att boken utgår från hur jag såg ut för ett par år sen..." XD Alltså, jag fattar att det inte finns en enda människa mer än jag själv som bryr sig - men jag bryr mig...
  • Anonym (Förfa­ttarpr­esenta­tion) Trådstartaren
    Sat 6 Aug 2022 12:36
    #10
    Anonym (Booky) skrev 2022-08-06 09:38:14 följande:

    Det beror på förlaget. De lite större jag jobbat med låter en fotograf plåta en bild som passar, de lite mindre kör på sättet du beskrev. Men även på de större förlagen så har man lyssnat på författaren om hen vill ha en annan bild. 

    De riktigt korkade förläggarna låter även författaren ha sista ordet vad gäller omslagsdesign, vilket är totalt vansinnigt då författarna sällan vet vad som säljer.


    Aja, jag kanske skulle ta och höra med förläggaren då iaf. Det var mest att jag ville kolla om det öht kan vara ok med ett något äldre foto, för om det inte är det så är det ju inte lönt att ens ta upp det till diskussion - som du kanske förstår känner jag mig rätt dum som resonerar som jag gör (se #9), och vill liksom inte blotta strupen annat än om det faktiskt finns en chans att det kan leda till önskvärt resultat.
Svar på tråden Författare och andra som vet nåt om bokutgivning!