• Anonym (Embla­)
    Sat 6 Aug 2022 15:38
    14049 visningar
    112 svar
    -3
    112
    14049

    Du har 8500 kr att leva för i månaden. GO!

    Scenario: Du är sjukpensionär. Du är ensamstående utan barn. Du har betalat hyran men inget annat. Andra nödvändiga utgifter du har är hushållsel, utgifter för din sjukdom, mat hygien och hushållsartiklar, internet så du kan hålla kontakt med omvärlden och försäkringar. Med detta i åtanke, hur ser din budget ut? 

  • Svar på tråden Du har 8500 kr att leva för i månaden. GO!
  • Anonym (Beror på)
    Sat 6 Aug 2022 15:41
    #1

    Det beror ju på siffrorna för allt du nyss räknat upp. Hur hög är hyran? Övriga räkningar? Kan man ordna billigare försäkring, internet, telefon, el? GO.

  • Anonym (Elin)
    Sat 6 Aug 2022 15:50
    #2
    +1

    Har du 8500 kvar efter att ha betalat hyran? Så nu återstår vanliga räkningar och mat?

    För mig är det bra isåfall och jag skulle inte vara överdrivet orolig över min ekonomi. 
    Har arbetat inom vården större delen av mitt yrkesliv och sådär samt värre ser det ut för väldigt många. 

    Man får vara lite om och kring sig, fixa så bra avtal det nu går på telefon, el mm. Fixa budget över alla utgifter. 

  • Anonym (Giga)
    Sat 6 Aug 2022 15:57
    #3
    +4

    500 kr el
    300 kr hem och personförsäkring
    100 kr mobil
    400 kr bredband
    200 kr spotify/netflix

    Då har jag 7000 kr kvar.

    2500 kr mat, hushåll och hygien
    1000 kr medicin (gissning)

    3500 kvar

    1000 kr sparande framtid
    1000 kr sparande nödfall (tex tandläkare osv)
    1000 kr sparande nöje/kläder/semester osv

    Sista 500 vet inte. Spara det med antagligen.

    Tycker 8500 kr är helt ok att ha kvar efter betald hyra för 1 person.

  • Anonym (Hej)
    Sat 6 Aug 2022 16:00
    #4
    +1

    Just nu hade jag varit så glad om haft så mycket kvar efter hyra. En månad till med kass ekonomi sen blir det bättre 
    Har just nu knappt 3000kvar och ett ska räcka till mat, bensin, mobil m.m 

  • Anonym (Beror på)
    Sat 6 Aug 2022 16:01
    #5
    +4

    Vänta nu, är hyran betald redan alltså?? Herregud, snacka om rik! Fattar inte att man måste vända på slantarna och fundera på budget i det läget.

  • Anonym (Elin)
    Sat 6 Aug 2022 16:06
    #6
    +4
    Anonym (Beror på) skrev 2022-08-06 16:01:54 följande:

    Vänta nu, är hyran betald redan alltså?? Herregud, snacka om rik! Fattar inte att man måste vända på slantarna och fundera på budget i det läget.


    Om det är efter hyran är betald så har denna person en mycket god ekonomi enligt mig. Inga barn att försörja heller. 
  • Anonym (lll)
    Sat 6 Aug 2022 16:15
    #7
    +4

    Ja är hyran betalad så ser jag inget större problem att klara mig på 8500 om jag bor helt ensam. 

  • Anonym (S)
    Sat 6 Aug 2022 16:27
    #8
    +1

    Det varierar rejält med vad en har för omkostnader med mediciner, läkarvård, ev sjukhusvistelser, färdtjänst, omsorg. Hyran blir inte alltid täckt av bostadsbidraget heller. Utgå från dig själv. Är man mycket hemma kan en streamingtjänst vara guldkant men då kan man variera mellan olika och uppehåll ibland för de gratis tjänster som finns. Behöver man gymkort (kolla om det går som pensionär billigare) eller annan hobby för att behålla livsglädjen... ja prioritering.


     


    För mig som har försörjningsstöd känns detta lyxigt men jag vet att det kan finnas många extra avgifter som jag ev kan få ersättning för som ska ingå i sjukersättning.

  • Anonym (Embla­) Trådstartaren
    Sat 6 Aug 2022 16:34
    #9
    Anonym (Beror på) skrev 2022-08-06 15:41:40 följande:

    Det beror ju på siffrorna för allt du nyss räknat upp. Hur hög är hyran? Övriga räkningar? Kan man ordna billigare försäkring, internet, telefon, el? GO.


    Du får använda din fantasi lite. Vad tror du är normal nivå? Vad skulle konsumentverket och SCB säga? Vad skulle du vara villig att betala? Vad anser du, ja just du, vara rimligt? Hyran kan du glömma bort, den är som jag skrev redan betald. 
  • Anonym (Embla­) Trådstartaren
    Sat 6 Aug 2022 16:36
    #10
    Anonym (Elin) skrev 2022-08-06 15:50:30 följande:

    Har du 8500 kvar efter att ha betalat hyran? Så nu återstår vanliga räkningar och mat?

    För mig är det bra isåfall och jag skulle inte vara överdrivet orolig över min ekonomi. 
    Har arbetat inom vården större delen av mitt yrkesliv och sådär samt värre ser det ut för väldigt många. 

    Man får vara lite om och kring sig, fixa så bra avtal det nu går på telefon, el mm. Fixa budget över alla utgifter. 


    Ja precis, nu ska resten av livet betalas. 
Svar på tråden Du har 8500 kr att leva för i månaden. GO!