• Mon 8 Aug 2022 12:33
    6119 visningar
    44 svar
    44
    6119

    Frågor om poly relation

    Hej jag och min sambo har varit tillsammans ett par månader, och igår sa min sambo att det finns känslor för en kompis till oss och att dom verkar vara besvarade. men att min sambo har känslor för mig också.
    Sen kom det något om poly relation men jag var i panik och lyssnade inte så mycket.
    Vi ska träffas ikväll efter jobben och prata igen, men känner mig bara så splittrad o rädd och undrar om eller hur en poly relationer ser ut o fungerar.
    Behöver ha något att komma med ikväll. 
    Det här inlägget är lika förvirrande som jag känner mig. 

  • Svar på tråden Frågor om poly relation
  • Anonym (hande­ndär)
    Tue 9 Aug 2022 14:25
    #31

    Det låter inte som att det där kommer funka. Du vill inte egentligen. Du vill kanske ha henne kvar, och det har hon ju räknat med när hon inte satte premisserna från början. Hon vet att om du hade vetat hade ni inte bilvit ihop. Nej, lämna den. Även om det kommer kännas svårt idag så kommer det vara ännu svårare om 6 månader eller ett år. För hålla kommer det inte.

    Och att du ska kompromissa, nej, så funkar det inte om det ska funka. Alla måste kompromissa och alla måste känna sig bekväma med att göra det. Att en ska stå tillbaka för att en annan vill prassla lite till vänster helt öppet funkar inte. Antingen har man ett polyförhållande, eller så har man ett öppet förhållande vilket inte är samma sak, eller så låter man bli för att en part inte vill. Om inget av detta är ett alternativ så går man helt enkelt inte ihop.

    Var vill du vara om 3 år? Vill du sitta bredvid dessa båda efter att ha kompromissat bort dig själv för att du råkara vara kär i den ena av dessa just nu, med känslorna som kommer med det, eller vill du vakna med ett leende på läpparna? Det sistnämnda gör jag varje dag, efter nästan 15 år med två andra, men det låter inte som att du skulle göra det. 

  • Tue 9 Aug 2022 14:39
    #32

    Om hon vill att ni alla tre är i sängen går du med på det också "kompromiss"?
    Det låter som att du går med på hennes val motvilligt och det ska aldrig förekomma i en relation tycker jag.
    Och jo det kommer kännas för djävligt ett tag om du lämnar ,men i det långa loppet så kommer du nog må så mycket bättre när du hittar någon som prioriterar dig och bara dig.

  • Tue 9 Aug 2022 14:44
    #33
    +2
    Amaltea skrev 2022-08-09 13:54:33 följande:
    Det får bli jag som kompromissar,  blir det inte bra så kan jag alltid lämna senare, han ska prova flytta in där också och jag har min lägenhet som jag kan fara till.
    kanske inte optimalt men då har jag i alla fall henne
    Fast nej du har inte henne. Hon vill ha honom. Du kommer ganska snart att bli utmanövrerad. Varje gång du åker hem till dig så kommer dom närmare varandra. Han kommer alltså flytta in före dig och därmed även i sovrummet. Låter helt ärligt talat som att han funnits parallellt med dig och hon bara väntat på rätt läge - dvs när du är så kär att du inte kan säga nej...

    Du är manipulerad och lurad. Om du inte vill leva Poly kommer er relation att bli reducerat till ett heterosexuellt par med dig som inneboende sidekick hon kan hångla med nån gång ibland. 

    Förnedra inte dig själv. 
  • Tue 9 Aug 2022 14:49
    #34
    Amaltea skrev 2022-08-09 12:26:09 följande:
    Det låter så enkelt att bara gå skilda vägar, men det är inte det, trodde jag hittat kärleken med stort K

    Men tänk va bra att detta kom fram nu.. medans ni fortfarande har varsin bostad och inga gemensamma barn (antar jag).
    Önskar dej en härlig fortsättning på ditt liv. Kommer att gå bra för dej!

  • Anonym (Matil­da)
    Tue 9 Aug 2022 15:05
    #35
    Amaltea skrev 2022-08-09 13:54:33 följande:
    Det får bli jag som kompromissar,  blir det inte bra så kan jag alltid lämna senare, han ska prova flytta in där också och jag har min lägenhet som jag kan fara till.
    kanske inte optimalt men då har jag i alla fall henne
    Fast är det värt att få ditt hjärta krossat om nån månad än att avsluta idag med hedern i behåll? 
  • Tue 9 Aug 2022 15:07
    #36

    Gör bara så ont =( och bara en månad till skulle kanske bli bättre sen

  • Tue 9 Aug 2022 18:17
    #37
    Amaltea skrev 2022-08-09 15:07:49 följande:

    Gör bara så ont =( och bara en månad till skulle kanske bli bättre sen


    Exakt vad skulle bli bättre om en månad? Hon har ju liksom bestämt sig hur hon vill ha det. Hon kommer ju inte ändra sig. Och du kommer ju inte att hux flux bli Poly på den tiden. 
  • Anonym (hande­ndär)
    Tue 9 Aug 2022 18:33
    #38
    Amaltea skrev 2022-08-09 15:07:49 följande:

    Gör bara så ont =( och bara en månad till skulle kanske bli bättre sen


    Vad skulle bli bätter om en månad tänker du? Hon har undanhållit sina planer redan i långt mer än en månad och du kommer inte bli kåtare på den där killen på en månad.
  • Anonym (En mamma)
    Wed 10 Aug 2022 08:52
    #39

    Du är ung, du kommer hitta kärleken igen jag lovar, men det här är en för stor sak att kompromissa om.
    Var med andra tex kompisar, familj, få distans , inte ge dig in i någonting utan att ha tänkt och känt ordentligt före.

  • Wed 10 Aug 2022 12:01
    #40

    jag vet att jag borda avsluta det men varför är det så svårt att göra =(
    har varit på väg att säga det flera gånger men orden vill inte komma ut =(

  • Anonym (Matil­da)
    Wed 10 Aug 2022 13:02
    #41
    Amaltea skrev 2022-08-10 12:01:48 följande:

    jag vet att jag borda avsluta det men varför är det så svårt att göra =(
    har varit på väg att säga det flera gånger men orden vill inte komma ut =(


    Det är svårt för att du har starka känslor och fortfarande hoppas att du ska vara den enda hon vill ha.
    Här behöver du använda förnuftet. Klarar du inte av att ses personligen så kan du skicka ett sms där du avslutar det hela och beskriver hur besviken du är.

    Är hon en människa som kör över dig och du kanske känner dig manipulerad av henne kan du be om hjälp av en kompis som kan stötta dig i ditt beslut.

    Var rädd om dig 
  • Anonym (Regnb­ågsfam­ilj)
    Tue 16 Aug 2022 10:24
    #42

    Hur gick det/ går det TS?

  • Anonym (Erfar­en_man­)
    Tue 16 Aug 2022 12:08
    #43

    Jag tycker nog att du kan vara lite tuffare! Hon har avslöjat att hon vill knulla med andra, och därmed borde du låta henne förstå att hon inte förtjänar dig och dumpa henne! 

    Ett krossat hjärta gör ont. Vi har alla varit där. Men det går över, det vet du. Så småningom hittar du någon som älskar dig på riktigt. 

  • Tue 16 Aug 2022 15:39
    #44
    Anonym (Regnbågsfamilj) skrev 2022-08-16 10:24:28 följande:

    Hur gick det/ går det TS?


    det går inte så bra, försöker avsluta men
Svar på tråden Frågor om poly relation