• Anonym (Moos)
    Wed 10 Aug 2022 21:21
    11574 visningar
    78 svar
    78
    11574

    Jag la upp en tråd om flicknamn

    Jag har gått över tiden 6 dagar och har väldigt tråkigt och längtar så mycket efter vår bebis nu så jag sitter och spånar på vår namnlista. Det här är vårt första barn. Jag la upp en tråd om flicknamnet Elvira idag men vi har även fler flicknamn som vi gillar. Hur skulle ni betygsätta våra 13 namnförslag? Tycker ni namnen är fula, fina eller jättefina, kommentera gärna  Vilket ska man välja när man gillar alla lika mycket? Jag har haft alla de här namnen på min önskelista om jag får en dotter sedan jag var liten. Är det något vi borde ha i åtanke angående något av namnen eller är det bra namn? 


    (Flickan ska börja på E efter fina mormor som gick bort alldeles för tidigt)Hjärta

    Våra namnförslag:
    Elvira
    Elise
    Emilia
    Ester
    Ellen
    Elsa
    Ella 
    Ellie
    Emma
    Elif
    Elvie 
    Emmy
    Elina

  • Svar på tråden Jag la upp en tråd om flicknamn
  • Thu 11 Aug 2022 21:50
    #21
    Elvira- Gillar inte.Tänker på 91:an.

    Elise- Känns lite barnsligt och inte ett namn på en vuxen kvinna eftersom det är så mjukt. Och Für Elise, såklart.

    Emilia- Okej, men jag tycker det känns som fel generation (även om jag vet att det ligger på 100-i-topp).

    Ester- Jättefint. Trendigt utan att vara uttjatat.

    Ellen- Ellen-Dellen. Nej.

    Elsa- Jag gillar det, men det är förstört av Frozen och att var och varannan flicka heter det.

    Ella - Gillar inte smeknamnsnamn. Ellinor är bättre.

    Ellie- Samma sak här, smeknamn.

    Emma- Lite uttjatat då det varit vanligt sedan 80-talet. Men ganska fint och okomplicerat.

    Elif- Aldrig hört. F på slutet gör att det är svårt att uppfatta och uttala. Nej.

    Elvie - Låter som ett smeknamn för Elvira. Nej.

    Emmy- Gillar inte.Bättre med Emma i sådana fall.

    Elina- Nej, känns lite krystat.

    Varför inte Embla  
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 21:52
    #22
    Embla twopointoh skrev 2022-08-11 21:50:10 följande:
    Elvira- Gillar inte.Tänker på 91:an.

    Elise- Känns lite barnsligt och inte ett namn på en vuxen kvinna eftersom det är så mjukt. Och Für Elise, såklart.

    Emilia- Okej, men jag tycker det känns som fel generation (även om jag vet att det ligger på 100-i-topp).

    Ester- Jättefint. Trendigt utan att vara uttjatat.

    Ellen- Ellen-Dellen. Nej.

    Elsa- Jag gillar det, men det är förstört av Frozen och att var och varannan flicka heter det.

    Ella - Gillar inte smeknamnsnamn. Ellinor är bättre.

    Ellie- Samma sak här, smeknamn.

    Emma- Lite uttjatat då det varit vanligt sedan 80-talet. Men ganska fint och okomplicerat.

    Elif- Aldrig hört. F på slutet gör att det är svårt att uppfatta och uttala. Nej.

    Elvie - Låter som ett smeknamn för Elvira. Nej.

    Emmy- Gillar inte.Bättre med Emma i sådana fall.

    Elina- Nej, känns lite krystat.

    Varför inte Embla  
    Tack. Vilka av dessa namn har äldre känsla tycker du? 
  • Anonym (Bland­at)
    Thu 11 Aug 2022 22:08
    #23
    Anonym (Moos) skrev 2022-08-10 22:39:14 följande:
    Tack smile1.gif Men Emma och Elsa är ju lika långa namn? 
    Jo, rent bokstavsmässigt, men Emma både ser längre ut och låter liksom längre. Elsa är korthugget på någe vis. 
  • Anonym (XXX)
    Thu 11 Aug 2022 22:13
    #24
    Elvira - pignamn
    Elise - fint. Konstnärligt, kulturellt, europeiskt och lagom ovanligt. Dock ändå en smeknamnsform
    Emilia - funkar. Ett neutralt namn som tar mycket färg av efternamnet, och som därför passar med både "höga" och "låga" efternamn.

    Ester - ljudmässigt fult, samt för religiöst om ni inte ÄR religiösa
    Ellen - smeknamn
    Elsa nä. Smeknamn, tantnamn, Lejonet Elsa...
    Ella - smeknamn
    Ellie - HEMSKT smeknamn, funkar absolut inte
    Emma - fint, europeiskt, funkar alltid. Dessutom mycket internationellt. Liksom Emilia tar det mycket färg av efternamnet.
    Elif - vad är det - ett arabiskt namn? Nej
    Elvie - HEMSKT smeknamnsnamn, dessutom tantigt
    Emmy - smeknamn, nä.
    Elina - ganska fint, men för finskt och lite "enkelt" (typ pignamn)
  • Anonym (Elina­)
    Thu 11 Aug 2022 22:22
    #25

    Elvira - känns som en ful person liksom. Känner bara till fula som heter det, tyvärr. 


    Elise - hur uttalas det? Eliis? eller Elisä?

    Emilia - OK, men känns som ett typiskt 90-tals namn. Typ som Jennifer, Mattias eller Kristoffer.

    Ester, Ellen, Elsa, Emma - intetsägande namn som hon kommer få dela med 2-3 andra flickor i sin klass. Just Ellen är mycket tråkigt namn dessutom, väldigt beige och trött namn.

    Elif - är väl ett pojknamn? för konstigt oavsett.

    Ellie och Emmy - gulliga

    Elvie - tampongmärke eller något?

    Elina - det heter jag själv och trivs väldigt bra med det hehe 

    Förslag: Embla, Ebba, Elisabet, Eva, Evy, Edda, Elsy tycker egentligen inte alla dom är fina, men det var vad jag kom på på E. 

  • Anonym (Jo)
    Thu 11 Aug 2022 22:24
    #26

    Ett förslag på namn på E är Evelina.

  • Anonym (Elina­)
    Thu 11 Aug 2022 22:24
    #27

    Obs. Jag är grekinna, så därav mitt namn Elina. Kanske något udda för svenskar.

  • Anonym (Jo)
    Thu 11 Aug 2022 22:26
    #28
    Anonym (Elina) skrev 2022-08-11 22:24:53 följande:
    Obs. Jag är grekinna, så därav mitt namn Elina. Kanske något udda för svenskar.
    Elina är fint.
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 23:39
    #29
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-11 22:13:57 följande:
    Elvira - pignamn
    Elise - fint. Konstnärligt, kulturellt, europeiskt och lagom ovanligt. Dock ändå en smeknamnsform
    Emilia - funkar. Ett neutralt namn som tar mycket färg av efternamnet, och som därför passar med både "höga" och "låga" efternamn.

    Ester - ljudmässigt fult, samt för religiöst om ni inte ÄR religiösa
    Ellen - smeknamn
    Elsa nä. Smeknamn, tantnamn, Lejonet Elsa...
    Ella - smeknamn
    Ellie - HEMSKT smeknamn, funkar absolut inte
    Emma - fint, europeiskt, funkar alltid. Dessutom mycket internationellt. Liksom Emilia tar det mycket färg av efternamnet.
    Elif - vad är det - ett arabiskt namn? Nej
    Elvie - HEMSKT smeknamnsnamn, dessutom tantigt
    Emmy - smeknamn, nä.
    Elina - ganska fint, men för finskt och lite "enkelt" (typ pignamn)
    Är Ester ljudmässigt fult? Vad alla tycker olika, intressant att läsa. Vad menar du med pignamn? Att det är ett simpelt namn eller? 
  • Anonym (Moos) Trådstartaren
    Thu 11 Aug 2022 23:43
    #30
    Anonym (Elina) skrev 2022-08-11 22:22:17 följande:

    Elvira - känns som en ful person liksom. Känner bara till fula som heter det, tyvärr. 


    Elise - hur uttalas det? Eliis? eller Elisä?

    Emilia - OK, men känns som ett typiskt 90-tals namn. Typ som Jennifer, Mattias eller Kristoffer.

    Ester, Ellen, Elsa, Emma - intetsägande namn som hon kommer få dela med 2-3 andra flickor i sin klass. Just Ellen är mycket tråkigt namn dessutom, väldigt beige och trött namn.

    Elif - är väl ett pojknamn? för konstigt oavsett.

    Ellie och Emmy - gulliga

    Elvie - tampongmärke eller något?

    Elina - det heter jag själv och trivs väldigt bra med det hehe 

    Förslag: Embla, Ebba, Elisabet, Eva, Evy, Edda, Elsy tycker egentligen inte alla dom är fina, men det var vad jag kom på på E. 


    Är inte Ellie vanligare i barngrupperna idag än Ellen och Ester? 
Svar på tråden Jag la upp en tråd om flicknamn