• Anonym (Kaffedraken)

    Jag la upp en tråd om flicknamn

    Jag har gått över tiden 6 dagar och har väldigt tråkigt och längtar så mycket efter vår bebis nu så jag sitter och spånar på vår namnlista. Det här är vårt första barn. Jag la upp en tråd om flicknamnet Elvira idag men vi har även fler flicknamn som vi gillar. Hur skulle ni betygsätta våra 13 namnförslag? Tycker ni namnen är fula, fina eller jättefina, kommentera gärna  Vilket ska man välja när man gillar alla lika mycket? Jag har haft alla de här namnen på min önskelista om jag får en dotter sedan jag var liten. Är det något vi borde ha i åtanke angående något av namnen eller är det bra namn? 


    (Flickan ska börja på E efter fina mormor som gick bort alldeles för tidigt)Hjärta

    Våra namnförslag:
    Elvira
    Elise
    Emilia
    Ester
    Ellen
    Elsa
    Ella 
    Ellie
    Emma
    Elif
    Elvie 
    Emmy
    Elina

  • Svar på tråden Jag la upp en tråd om flicknamn
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Moos) skrev 2022-08-12 11:20:09 följande:
    Är Ester ett religiöst namn? Är det konstigt att ha en dotter som heter Ester om man är ateist? 
    Det är såpass vanligt att få nog skulle förutsätta att föräldrarna till en Ester vore religiösa. Bibliska namn har alltid legat på topplistan bland nyfödda, även om det har varierat exakt vilka namn. Anna, Elisabet, Hanna, Eva, Sara, Leah, Maria, Rut, Julia, Judit, Ada, Marta,Lydia, är exempel på "normala" bibliska namn.

    Det är min upplevelse att de lite mer udda/ovanliga bibliska namnen förekommer mer hos religiösa föräldrar. Silla, Tirza, Roda, Jemima, Priska, Nomi, Atara, Salome ...
  • Anonym (Kaffedraken)
    trollhona skrev 2022-08-12 11:59:53 följande:
    Elvira - Tycker det är fint, ett starkt namn på en tuff tjej
    Elise - Charmigt, börjar bli vanligare
    Emilia - Fint namn, ser snyggt ut och passar även internationellt
    Ester - Tänker på en liten försynt tös, men namnet är ok
    Ellen -  Jättefint namn, passar barn som vuxen och fungerar internationellt.
    Elsa -  Mer populärt nu efter Frozen, fint namn
    Ella - Tråkigt namn, ser avhugget ut
    Ellie - Inte ett "namn", ett smeknamn för mig och känns lite fattigt
    Emma - Enkelt och stabilt
    Elif - Aldrig hört... ser lite avhugget ut
    Elvie - Supervackert
    Emmy - trist och smeknamnsaktigt
    Elina - Väldigt sött

    Kan även tipsa om Elsie, Eivor & Elvy.
    Tack! Så du tycker inte att Emma, Elsa och Ellen är intetsägande namn som någon ovan skrev? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (XXX) skrev 2022-08-12 11:14:09 följande:
    Ja Ester är ju det ursprungliga, persiska namnet. Det är inte en förkortning av något annat. Sedan ogillar jag ändå Ester av andra skäl: 1. ljudmässigt fult, 2. sketchen som i alla fall medelålders och äldre känner till, som även gav upphov till verbet "estra" (att våldgästa någon), 3. att det sammanfaller med ordet "ester" i kemin (inte för att det är något fult, men onödigt) och 4. att det för mig är ett tantnamn. I min barndom fanns det flera "Tant Ester" i min omgivning. Men det är en generationsfråga förstås; för de barn som föds nu kommer det att vara Carina, Annelie och Annette som är tanterna. 
    Jag är 40+ och vet inte vilken sketch du menar, och jag har aldrig stött på "estra" i den betydelsen. Jag försökte googla och hittade inget.

    Trots att jag är kemist gillar jag namnet Ester. Hon kan få en bror som heter Jon och tvillingbröder som heter Amid och Amin.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Moos) skrev 2022-08-12 12:09:47 följande:
    Tack! Så du tycker inte att Emma, Elsa och Ellen är intetsägande namn som någon ovan skrev? 
    Nej inte intetsägande, snarare enkla och välfungerande. Det kan inte bli fel med en Ellen.
  • Anonym (Kaffedraken)

    Elvira - Nja. Virriga Elvira. 
    Elise - Elise luktar fis. Så nej.
    Emilia - Ok.
    Ester - Nej, för hårt. Låter som en bastant gammal surkärring.
    Ellen - Nej. Otroligt fult. Gör Ellen på smällen. Ellen är på Smällen.
    Elsa - Ok. 
    Ella - Ok. 
    Ellie - Nja. Känns inte som det passar på en vuxen.
    Emma - För tråkigt och överanvänt i flera decennium nu. Tycker inte det är särskilt fint heller
    Elif - Nej. Skitfult och låter som nån från mellanöstern. Otroligt icke-feminint också.
    Elvie - Nej. Bröstpump. Tänker också La vie.
    Emmy - Nja. Känns inte som det passar på en vuxen.
    Elina - Ok.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-08-12 11:59:31 följande:
    Fast av de kvinnorna är säkert 99 % från Turkiet eller Mellanöstern. Att döpa en svensk flicka till det vore... ovanligt. Som att döpa en svensk pojke till Jamil eller Ali. 
    Ja, det håller jag med dig om. Men vi vet inte om barnet kommer vara helsvenskt, oavsett så är det ett fint namn men passar såklart bättre om efternamnet är utländskt.
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Jible) skrev 2022-08-12 13:03:50 följande:

    Elvira - Nja. Virriga Elvira. 
    Elise - Elise luktar fis. Så nej.
    Emilia - Ok.
    Ester - Nej, för hårt. Låter som en bastant gammal surkärring.
    Ellen - Nej. Otroligt fult. Gör Ellen på smällen. Ellen är på Smällen.
    Elsa - Ok. 
    Ella - Ok. 
    Ellie - Nja. Känns inte som det passar på en vuxen.
    Emma - För tråkigt och överanvänt i flera decennium nu. Tycker inte det är särskilt fint heller
    Elif - Nej. Skitfult och låter som nån från mellanöstern. Otroligt icke-feminint också.
    Elvie - Nej. Bröstpump. Tänker också La vie.
    Emmy - Nja. Känns inte som det passar på en vuxen.
    Elina - Ok.


    Så du tycker att namn är fula för att det rimmar på något? Eller varför tycker du att Ellen t.ex är otroligt fult för att det rimmar på smällen? Det finns ju många namn som rimmar.. Hälsa på Elsa , Skälla på Ella, Elina är en slyna .. Eller vad är syftet till att det finns rim på ett namn skulle göra att själva namnet blir ett fult namn? 
  • Anonym (Kaffedraken)
    Embla twopointoh skrev 2022-08-12 12:14:28 följande:
    Jag är 40+ och vet inte vilken sketch du menar, och jag har aldrig stött på "estra" i den betydelsen. Jag försökte googla och hittade inget.

    Trots att jag är kemist gillar jag namnet Ester. Hon kan få en bror som heter Jon och tvillingbröder som heter Amid och Amin.




    :)
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Moos) skrev 2022-08-12 13:13:21 följande:
    Så du tycker att namn är fula för att det rimmar på något? Eller varför tycker du att Ellen t.ex är otroligt fult för att det rimmar på smällen? Det finns ju många namn som rimmar.. Hälsa på Elsa , Skälla på Ella, Elina är en slyna .. Eller vad är syftet till att det finns rim på ett namn skulle göra att själva namnet blir ett fult namn? 

    Nej jag tycker namnet är fult för att jag tycker det är fult. Jag tycker låter fult helt enkelt. Gissar att de flesta har namn de tycker är fula, Ellen är ett av de namnen för min del. Det tilltalar mig inte alls. Om det sen rimmar på saker som jag tänker på varje gång jag hör det är det ännu ett minus. 


    Elina och slyna rimmar för övrigt inte ens lite.

  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Lollo) skrev 2022-08-12 11:59:31 följande:
    Fast av de kvinnorna är säkert 99 % från Turkiet eller Mellanöstern. Att döpa en svensk flicka till det vore... ovanligt. Som att döpa en svensk pojke till Jamil eller Ali. 
    Men sånt kommer ju att förändras. Man plockar upp namn från andra länder som man gillar och som faller i klang med den svenska språkmelodin. Tidigare har det varit mest namn från Europa men ju fler namn från mellanöstern som blir välkända desto fler svenska barn kommer att få de namnen också. Allt är ju.... ovanligt, tills det kanske blir.... vanligt.
Svar på tråden Jag la upp en tråd om flicknamn